לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים
לפונים וללקוחות מובטחת שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

היקף ומעורבות של עריכה לשונית בסוגים שונים של ספרים

אומנות גרפיטי על קיר בטון עם צורות מופשטות בוורוד, חום ושחור על רקע אפור, בחלקה התחתון צמחים ירוקים המטפסים על היצירה אך לא מסתירים את יופייה, וספרים, מדגימים את תפקידה של עריכה לשונית בשמירה על מאפייניה הייחודיים של היצירה הספרותית
בספרי פרוזה, עריכה לשונית שומרת על מאפייניה הייחודיים של היצירה הספרותית
עריכת ספרים היא תהליך שבו תמיד ובהכרח נדרשת מעורבות של עריכה לשונית, אך היקפה ואופן מעורבותה תלויים בשאלה מה סוג הספר ומהי ההתמחות של העורכים. בעריכת ספר פרוזה שבה נדרשת עריכה ספרותית, המעורבות שלה משתנה באופן משמעותי.

הפעולות הבאות נעשות בעריכת ספרים בכל סוגי הספרים, אך בעריכת ספרי פרוזה – ספר מתח, רומן, ספר זיכרונות, סיפורי חיים, קובץ סיפורים וכדומה – חלק מהן מתבססות על שיקולים ספרותיים ולכן חשוב שייעשו על ידי עריכה ספרותית מקצועית, או על ידי עריכה ספרותית המשלבת עריכה לשונית לספר באותו תהליך.

תיקון שגיאות כתיב

תיקונים וכתיבה על פי כללי הכתיב המלא התקני; תיקון שגיאות כתיב ושגיאות הקלדה.

אגרטל ורקע צבעוני בקווים גמישים מדגימים סולידיות, גמישות, התאמה ויופי בעריכה לשונית והגהה לשונית ותיקון שגיאות כתיב
עריכה לשונית והגהה לשונית - תיקון שגיאות כתיב
ספרים וברקע טקסט היתולי מדגימים שימוש בכתיב חסר במקום כתיב מלא במאמר על מהפכת הכתיב המלא והשפעתה על עולם עריכת הספרים
על מהפכת הכתיב המלא והשפעתה על עולם עריכת הספרים
נייר צבעוני מקומט מדגים אפקט של כתיב מלא, תפוח, יופי ואסתטיות להמחשת הרעיון של כתיב מלא בעריכת ספרים גם כשהסגנונות שונים
סגנונות שונים בעריכת ספרים, אבל שיהיו בכתיב מלא

תעתיק וניקוד עזר

  • תעתיק – המרה של מילים משפה אחרת או מילות סלנג לאותיות עבריות (או להפך)
  • ניקוד עזר: חשוב לא להרבות בניקוד עזר, בעיקר בספר פרוזה
הכיתוב "חשיפה ופגיעוּת הן חלק מעולמם של אומנים" מדגים ניקוד עזר נדרש, אחד התפקידים של עריכה לשונית בספרים
תפקידה של עריכה לשונית בספרים: ניקוד עזר
מילים מובלטות עם ניקוד עזר מיותר המתווסף בעריכה לשונית של ספרים, להדגמת הנושא שניקוד עזר בספרים לא אמור להיות ראשית קריאה
ניקוד עזר בספרים לא אמור להיות ראשית קריאה
מבנה עם כתובות גרפיטי צבעוניות וספרים מדגימים סגנון חי, תוסס ומעניין במאמר על סלנג ומילים לועזיות בעריכת ספרים
סלנג ומילים לועזיות בעריכת ספרים
גרפיטי ססגוני על קיר ברחוב, וגדר בטון נמוכה עם גרפיטי ועליה שורת ספרים מדגימים אותנטיות, זרימה וחיים בטיפול נכון בסלנג בעריכת ספרים בעריכה לשונית ועריכה ספרותית
טיפול בסלנג בעריכת ספרים – עריכה לשונית ועריכה ספרותית

סימני פיסוק

ספרים על רקע סגול עם סימני תנועה ומעגלים, מדגימים את הרעיון שעריכה לשונית צריכה להתאים את סימני הפיסוק לסגנון הספר

בעריכה לשונית כותבים באופן תקני את סימני הפיסוק והציטוט שנבחרו ומאחידים. למשל, בלי רווח לפני נקודה ופסיק ועם רווח אחריהם, מיקום של סימני הפיסוק לפני מירכאות של ציטוט או אחריהן, ועוד. בעריכת ספרי פרוזה חשוב להתאים את סימני הפיסוק לסגנון הספר ולשיקולים של קצב, זרימה, אווירה, הלך רוח, מנגינה, מבנה משפט, כוונה, משמעות ודגש. שימוש רב בקווים מפרידים, נקודתיים ונקודה ופסיק אינו מתאים לסגנון של ספרי פרוזה. בחירה בסימני פיסוק כגון סימן קריאה ושלוש נקודות צריכה להתבסס על שיקולים ספרותיים. הוספת מירכאות לציון מטפורה, מקום מוכר או לשון סגי נהור, או הוספת מירכאות לציון מחשבות, מרדדים את הספר. ריבוי של פסיקים פוגע בטבעיות ובזרימה.

רקע בשלושה צבעים לרוחב – תכלת, שחור וזית, בקווים לא ישרים ובחלקים לא שווים, כד חרס עתיק, שני ספרים ישנים ועלי כותרת אדומים מדגימים התאמה של סימני פיסוק לספרי פרוזה, גמישות, איפוק וסולידיות
סימני פיסוק בספרים צריכים להתאים לסגנון הספר
צילום של ספרים, בחלק הימני הרקע באדום ובחלק השמאלי בוורוד, וכיתוב עם ריבוי של קווים מפרידים, מדגימים את הרעיון שקווים מפרידים מנוגדים לרוח היצירה בספרי פרוזה
קווים מפרידים מנוגדים לרוח היצירה בספרי פרוזה
הדגמה מספר של שימוש בנקודתיים המאפיין עריכה לשונית דידקטית בספרות, כמו הסבר על ידי נקודתיים בספר פרוזה
הכרזה על הסבר שיבוא במשפט הבא: על נקודתיים בספר פרוזה
הדגמה הומוריסטית להמחשת משפט מקרטע עקב שימוש רב בפסיקים בספר פרוזה במילות הסגר, המאפיין עריכה לשונית דידקטית בספרי פרוזה
פסיקים בספר פרוזה - באמת צריך את כולם?
טקסט הומוריסטרי להמחשת הוספה לא מתאימה של נקודה ופסיק בעריכת ספרים, שנעשית בעריכה לשונית
מלודרמה בציפוי משובח של למדנות: על נקודה ופסיק בעריכת ספרים
ציטוט מתוך טקסט הומוריסטרי במאמר שמדגים הוספה של מקפים מיותרים בספרים שנעשית בעריכה לשונית
עם האף בשמיים: על מקפים מיותרים בספרים
משפט מתוך ספר עם שימוש לא מתאים בסימן קריאה שנעשה בעריכה לשונית לספר בעריכת ספר פרוזה
"ולכן החלטתי ללבוש סוודר!" על שימוש בסימן קריאה בעריכת ספר פרוזה
טקסט היתולי המדגים שימוש מופרז בשלוש נקודות לחידוד דרמה ומתח, שנעשה בעריכת ספרים
שימו לב... מתחוללת כאן דרמה...: על שלוש נקודות בעריכת ספרים
ציטוט מתוך טקסט הומוריסטרי במאמר, להמחשת הוספה מיותרת של מירכאות בעריכת ספרים, שנעשית בעריכה לשונית
שומעים? יש כאן מטפורה! מירכאות שמתווספות בעריכת ספרים
ציטוט מתוך טקסט הומוריסטרי במאמר שמדגים הוספה לא מתאימה של מירכאות לציטוט מחשבות בספרים, שנעשה לעיתים בעריכת ספרים בעריכה לשונית
"זה מוזר", חשבתי. מירכאות לציטוט מחשבות בספרים
יצירת אומנות בשמן, צורות מופשטות בצבעי פסטל עדינים גמישות, יצירתיות, חופש, להמחשת הרעיון שסימני פיסוק בספרות הם אמצעי הבעה אומנותי סגנוני
סימני פיסוק בספרות הם אמצעי הבעה אומנותי סגנוני

תיקון טעויות לשון

גרפיטי בצורות מופשטות מול ערמת ספרים הפונה ליצירה מדגימה את הרעיון שעריכה לשונית מקצועית לספר מתכתבת עם סגנון הספר
עריכה לשונית מקצועית לספר מתכתבת עם סגנון הספר

בעריכת ספר פרוזה שבו מעורבת עריכה ספרותית, חשוב שהתיקונים יותאמו לשיקולי העריכה הספרותית.

בקבוקי רטבים טבעיים וספרים מדגימים טבעיות ואותנטיות החשובים בעריכה ספרותית מקצועית ואת גבולות העריכה הלשונית בספר פרוזה
גבולות העריכה הלשונית בספר פרוזה
ספרים וכיתוב: "באמת, אילו מטומטמים, אילו דפוקים" מדגימים עריכה לשונית דידקטית שלא מתאימה את עצמה לרוח היצירה בספרי פרוזה
אֵילו קטעים: עריכה לשונית שלא מתאימה את עצמה לרוח היצירה בספרי פרוזה
צילום קיר עם רישומים מופשטים בסגנון גרפיטי של אומנות רחוב מדגים את חשיבותה של התאמה לסגנון הספר ואת הרעיון שבעריכת ספרים הוספה והשמטה של ש' מותאמת לספר
"נראה לי אני זז": בעריכת ספרים, הוספה והשמטה של ש' מותאמת לספר

בעריכה ספרותית מנסחים ובונים סגנון, ותפקידה של העריכה הלשונית מצטמצם

בספרי פרוזה, ניסוח הוא אחד התפקידים החשובים של עריכה ספרותית. ניסוח שנעשה בעריכה לשונית ללא התמחות בעריכה ספרותית, ומתבסס על תבניות ולא עומדים מאחוריו שיקולים ספרותיים של סגנון, אמינות, זרימה ומנגינה, יפגע באיכות הספר.

תמונה של 4 נשים וספרים מדגימה עצימת עיניים של עריכה לשונית מעניינים מסוימים בספרי פרוזה במאמר הדן בשאלה האם ניסוח בספר פרוזה הוא תפקידה של עריכה לשונית או עריכה ספרותית
ניסוח בספר פרוזה - עריכה לשונית או עריכה ספרותית?
צילום של שכבת נייר עם קרע החושפת שכבה חדשה, בקבוק מעוצב וספרים מדגימים חשיפה לעומק בדיון על ההבדל בין עריכת ספר עיון לעריכת ספרות
מה ההבדל בין עריכת ספר עיון לעריכת ספרות?
ספרים ישנים עומדים הפוך, ומעליהם ספר פתוח סגנון של אולד-סקול המאפיין עריכה לשונית בספרי פרוזה ברוחו של אבא בנדויד
עריכה לשונית בספרים ברוחו של אבא בנדויד
ספל קפה בצלוחית, וסביבו רקע חום שתוחם אותו מדגימים אווירה רצינית, טהרנות של עריכה לשונית בספרי פרוזה המשלבת שפה גבוהה בכל מחיר בספרים
שפה גבוהה בכל מחיר בספרים? הבלדה על בני אדם תמימים
אומנות אבסטרקט על קיר בטון וספר מדגימים גלים ותנועתיות, וסדר מילים בעריכת ספר פרוזה שאמור להיבנות בעריכה ספרותית ולא בעריכה לשונית
סדר מילים בספר פרוזה - עריכה לשונית או עריכה ספרותית?
ספרים, אגרטל, פרחים וגרפיטי יצירתי מדגימים יצירתיות, דמיון, אותנטיות, תנועה וזרימה, תוצאת עבודתה של עורכת ספרותית ועורכת לשונית
גם עורכת ספרותית וגם עורכת לשונית. וזה מצוין.
שער ברזל חלוד, חתול ושני ספרים בכריכה ישנה מדגימים אומנות והמתמחות בעריכת ספרים טובה על ידי עורכת ספרים ספרותית ולשונית
עורכת ספרים ספרותית ולשונית. וזה מצוין.
כד נחושת יפה, ספר וטקסט היתולי מדגימים את עריכה לשונית ועריכה ספרותית בספרים ומטפורת הכלים. הכיתוב מדגים שילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
עריכה לשונית ועריכה ספרותית בספרים ומטפורת הכלים
צילום תקריב של עץ חתוך, המראה את חלקיו לפרטי פרטים, כד מעוצב וספר מדגימים חקר לעומק והתאמה בין פריטים המאפיינים עריכה ספרותית, בדיון האם כל עריכת תוכן של ספרות יכולה להיקרא עריכה ספרותית
האם כל עריכת תוכן של ספרות יכולה להיקרא עריכה ספרותית?
תקריב של גזע עץ זית עם שקעים עמוקים ובתוכו ספר "מהי עריכה ספרותית טובה?" מדגים מהי עריכה ספרותית טובה המותירה את חותמה על הקוראים
מהי עריכה ספרותית טובה?
קערות של תבלינים מדגימות את התוספות החשובות בעריכה ספרותית לאיכות התוצאה בהמלצות לכתיבה טובה ועריכה ספרותית טובה
המלצות לכתיבה טובה ועריכה ספרותית טובה
תקריב של גזע עץ, אגרטל עם נרקיס וספרים ישנים. מדגימים עריכה ספרותית מקצועית המתקרבת ליצירה וחוקרת אותה לפרטי פרטים
על קירות, גזעי עצים ועריכה ספרותית
אגרטל כחול עם פרחים מלאכותיים וספרים על רקע כחול מדגימים את הדיון בשאלה אם בינה מלאכותית יכולה לעשות עריכה ספרותית
תגידו, בינה מלאכותית יכולה לעשות עריכה ספרותית?
תמונה בתנועה, ובה צורות אבסטרקט במגוון צבעים, אגרטל סיני עם פרחים מצוירים בכחול וזהב, ולידו ספר מדגימים יופי, הרמוניה וריגוש בעריכה ספרותית בשיטה שלי
היופי נמצא בפרטים הקטנים: עריכה ספרותית בשיטה שלי
מבנה עתיק מאבן שקירותיו צבועים בכחול, עציץ, עששית נפט וספרים מדגימים את הרעיון שגישה נוקשה בעריכה לשונית פוגעת ביופי ובאותנטיות הנבנים בעריכה הספרותית
למה חשוב לדון בעריכה ספרותית ביחד עם עריכה לשונית?
צילום של לחמים במאפייה וספרים מדגימים שילוב בין עריכה לשונית ועריכה ספרותית ואיכות בעריכה בדיון על עריכה לשונית וספרותית או עריכה ספרותית ולשונית
עריכה לשונית וספרותית או עריכה ספרותית ולשונית?
קלמנטינות שלמות ומקולפות וספר מדגימים שחרור מבוקר של מידע והימנעות מדחיסת מידע באופן מלאכותי בעריכת ספרי פרוזה
דחיסת מידע באופן מלאכותי בעריכת ספרי פרוזה
גמל דו דבשתי עם ספרים מדגים גמישות, טבעיות, זרימה ועקרונות בעריכה לשונית של ספר פרוזה
"מאמי, רק בקצוות. בסדר נשמה?" עקרונות בעריכה לשונית של ספר פרוזה
תמונת אבסטרקט מדהימה של גרפיטי, אגרטל דמוי נורה ופרח מדגימים יצירתיות, דמיון, חופש, שילוב בין פריטים להמחשת הרעיון שלא תמיד מתאימה עברית תקנית בספרי פרוזה
עברית תקנית בספרי פרוזה? לא תמיד!
תמונת אבסטרקט של גרפיטי יפהפה בוורוד עז, שחור, טורקיז וכתום מדגימה יצירתיות, חופש אומנותי ויציאה מהקופסה בעריכה לשונית של ספרים, כי חסר לנו שהספרים ייראו כמו קופסאות קטנות שכולן נראות אותו הדבר
חסר לנו שהספרים ייראו כמו קופסאות קטנות שכולן נראות אותו הדבר
גזע עץ המתפצל לשני ענפים בימין ושמאל וביניהם ספרים מדגימים את הרעיון שאם לא מופעלים שיקולים ספרותיים מקצועיים של טבעיות, אמינות ומנגינה, תהיה פגיעה באיכות הספר
האם די בכך שהספר ייערך בעריכה לשונית ועריכה ספרותית?
צילום של מפל מים ביער מדגים זרימה עדינה ויפה, חתירה למטרה – אחד העקרונות בעריכה ספרותית מקצועית
עקרונות בעריכה ספרותית מקצועית
גרפיטי עם צורות מופשטות בצבעים ססגוניים על רקע שחור ואפור. בחלק הקדמי צמחייה, חלקה יבשה, חלקה ירוקה וגבוהה אך לא מסתירה את היצירה, וספרים מדגימים שמירה של עריכה לשונית על יופייה של היצירה מבלי לפגוע בשיקולי העריכה הספרותית.
כשבעריכה לשונית מחליפים מילים טובות שנבחרו בעריכה ספרותית
אומנות גרפיטי על קיר. ארבע צורות מופשטות בגדלים שונים בצהוב בהיר על רקע תכלת, וכתובות גרפיטי בשחור, ספר פתוח ועלי כותרת, מדגימים חופש אומנותי של עריכה ספרותית
בעריכה ספרותית יצרו דיוק ויופי ספרותי, ובעריכה לשונית – "יתרה מזאת"
צילום אומנות גרפיטי על קיר, צורות מופשטות בצבעים ססגוניים (אדום, ירוק, כתום, סגול ועוד), בחלק הקדמי ספרים ועלי כותרת מדגימים סגנון חי בהווה, הנבנה בעריכה ספרותית
בעריכה ספרותית דיברו בהווה, כאן ועכשיו, ובעריכה לשונית שינו לעבר
צילום של קיר בצבע בז'. בחלקו יש ירוקת, סדקים וקילופי צבע החושפים חלודה וצבעים קודמים של טורקיז, וספרים, מדגימים שאת המינון קובעת עריכה ספרותית ולא עריכה לשונית.
בעריכה ספרותית עיבו והדגישו, בעריכה לשונית קיצצו
שני בניינים ישנים בימין ובשמאל וביניהם מתוחים חבלי כביסה רבים עם כביסה צבעונית וספרים התלויים הפוך, מדגימים מאפיינים בעבודתה של עריכה ספרותית לעומת עריכה לשונית הפועלת ללא רגישות ספרותית
עריכה ספרותית תולה את הכביסה בחוץ
גזע עץ מרשים עם ירוקת ומגוון צבעים על רקע גרפיטי, אגרטל, פרחים סגולים וספרים מדגימים יצירתיות, אותנטיות, גיוון והתאמה, עקרונות חשובים בעריכת ספר פרוזה
8 עקרונות חשובים בעריכת ספר פרוזה
צילום תקריב של אישה וייטנאמית מבוגרת מדגים יופי ייחודי, בשלות, עומק, ניסיון, ומנפץ מיתוסים על יפה ומכוער בעריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרי פרוזה
מיתוסים על יפה ומכוער בעריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרי פרוזה
מדרגות ישנות מאבן וספרים מדגימים הגבהה והורדה של משלב לשוני בעריכה ספרותית
פעמים רבות עריכה ספרותית מורידה את המשלב הלשוני
שטיחים וכריות פרסיים בצבעים ססגוניים וחמים וספרים מדגימים אווירה חמה, שחרור, גיוון וגמישות ואת הרעיון שעריכה ספרותית ולשונית טובה בונה סגנון של קרבה ושחרור.
עריכה ספרותית ולשונית טובה בונה סגנון של קרבה ושחרור
צילום תקריב של ספרים על רקע אפור וכיתוב עם דחיסת תיאורים, מדגים עריכה לשונית ללא רגישות ספרותית בספרי פרוזה וסגנון מרוחק וקר
ספר פרוזה הולך לים עם חליפה: סממנים תוכניים וחיצוניים של ריחוק
צבעי שמן מרוחים זה ליד זה כמו בפלטה של אומן, בקבוק סאקה וספר מדגימים גישה אומנותית בעריכה ספרותית לעומת עריכה לשונית ללא רגישות ספרותית
מילות חלל בעריכה לשונית ועריכה ספרותית
ספרים על רקע סגול וטקסט היתולי מדגימים שימוש מופרז בסביל, הנעשה לעיתים בעריכה לשונית, לעומת עריכה ספרותית טובה שבה מתרחקים במקומות מסוימים מסביל ושמות פעולה
בעריכה ספרותית טובה מתרחקים במקומות מסוימים מסביל ושמות פעולה
כד מעוצב וספרים על רקע שמדגים דינמיות, גמישות, יציבות, שילוב והתאמה בין חלקים בדיון על כניסת עריכה לשונית לפעולה בספר.
עיתוי כניסתה של עריכה לשונית לפעולה בספר
אגרטל עם פרח ציפור גן עדן, מאחוריו ספר, מולו פוסידון רוכב על גלי הים ואוחז בקלשון מדגימים מאבק בין פתרונות לא אמינים לבין אמינות בעריכה ספרותית מקצועית
דאוס אקס מכינה ועריכה ספרותית
אתר היסטורי וספרים המשולבים בו מדגימים את תפקידה של עריכה ספרותית בספרי פרוזה בהתאמה בין פריטים, יצירת טבעיות ואמינות
בספרי פרוזה, עריכה ספרותית מטפלת באמינות: דיוק בסגנון דיבור
כביסה תלויה מחוץ לחלון בבניין צהוב מדגימים טבעיות ואותנטיות, לכידה של הרגע היוצרים אמינות בעריכה ספרותית בדיון על דיוק במצב הרגשי
אמינות בעריכה ספרותית: דיוק במצב הרגשי
אומנות גרפיטי רחוב מרשימה על קיר בטון, אגרטל עם פרחים וספר מדגימים יצירתיות, דמיון, תעוזה בדיון על עריכה ספרותית וכתיבה טובה
עריכה ספרותית וכתיבה טובה: הוא אמר, היא אמרה
גרפיטי על קיר בטון. צורות ורישומים מופשטים בשחור מדגימים סגנון נועז וחופשי ואת הרעיון שבעריכה ספרותית חשוב לשים לב לסטראוטיפים ודקויות העולים מהמילים
בעריכה ספרותית חשוב לשים לב לסטראוטיפים ודקויות העולים מהמילים
קיר של בית ישן, מתקלף, צבוע בצהוב-חרדל, חלון ישן מעץ, וחבלי כביסה עם מגבות ולבנים וספר התלוי הפוך, מדגימים את הקשר בין עריכה ספרותית ונגישות.
על הקשר בין עריכה ספרותית ונגישות
צילום של שני ענפים עבים מאוד של עץ, אחד עליון ואחד תחתון, המחזיקים ביניהם ספרים, מדגים פשטות, יציבות ואותנטיות בעריכה ספרותית ולשונית
מה זאת עריכה ספרותית ולשונית? הדגמה של עריכה ספרותית ולשונית בסיפור
צילום תקריב של שני ענפים עבים מאוד וספר במרכז מדגימים יציבות ויופי של הטבע ועריכה ספרותית ולשונית מקצועית.
מה ההבדל בין עריכה לשונית לעריכה ספרותית? הדגמה על סיפור קצר
גזע עץ מרשים, קיר בטון צבוע באופן לא אחיד וספרים מסמלים טבעיות, אותנטיות וחקר בהדגמה על מהי עריכה ספרותית ושיקולים בעריכה ספרותית ולשונית
מהי עריכה ספרותית? שיקולים בעריכה ספרותית ולשונית

חלוקת פסקאות

בספרי פרוזה, ההחלטה על אורך הפסקה ומיקומה צריכה להתבסס על שיקולים ספרותיים של עריכה ספרותית.

קיר בטון צבוע בוורוד, צינור, גרפיטי וספר מדגימים יצירתיות, מקוריות והתאמה בין חלקים המאפיינים עריכה ספרותית, בדיון מי אחראי על חלוקת פסקאות בספר פרוזה - עריכה לשונית או עריכה ספרותית.
חלוקת פסקאות בספר פרוזה - עריכה לשונית או עריכה ספרותית?
  • רווחים
  • האחדה
  • הגהה לשונית: בעריכה לשונית המשולבת בעריכה ספרותית, נעשית בשלב ההגהה גם הגהת תוכן ספרותית ועריכת ליטוש 

אופן המעורבות של עריכה לשונית בעריכת ספר

בעריכת ספר, המעורבות של עריכה לשונית בספר תלויה בכמה גורמים. אציג כמה מצבים:

1. ספר הפרוזה נמסר לעריכה לשונית שאינה עוסקת בעריכה ספרותית, וזו מטפלת בניסוח הספר. אני מאמינה שכל ספר עם תכנים ספרותיים צריך לעבור עריכה ספרותית מקצועית מקיפה, המטפלת במבנה, בדמויות, באמינות ובניסוח על פי שיקולים ספרותיים. ספר הנערך מנקודת מבט של עריכה לשונית, עלול להיות נוקשה, דידקטי ומלאכותי

2. ספר הפרוזה נערך תחילה בעריכה ספרותית, המטפלת באופן כללי במבנה, בדמויות וברצף ללא ניסוח, ובשלב הבא הוא עובר לעריכה לשונית, המנסחת משפטים. בעיניי, ניסוח הוא אחד התפקידים החשובים בעריכה ספרותית, וכאשר עריכה ספרותית לא מטפלת בניסוח ומוסרת את פעולת הניסוח לעריכה לשונית שלא עוסקת בעריכה ספרותית, עלולה להיווצר פגיעה באיכותו.

3. ספר הפרוזה נערך תחילה בעריכה ספרותית המטפלת במבנה, בדמויות, ברצף ובניסוח, ובשלב הבא הוא עובר לעריכה לשונית. בפיצול בין התפקידים חשוב לשמור על חלוקת תפקידים נכונה בין עריכה לשונית ועריכה ספרותית. איכות הספר נקבעת על פי כישורי העריכה הספרותית, חלוקה נכונה בין פעולות, ושמירה על כללי עריכה לשונית המותאמת לספרי פרוזה. אם חורגים מכך, עלולה להיות פגיעה בספר.

4. ספר הפרוזה נמסר לעריכה ספרותית ולשונית, המטפלת בכל היבטי הספר – מבנה הספר, דמויות, רצף, ניסוח ועריכה לשונית. עריכה זו מומלצת, משום שהיא נעשית על ידי אותו עורך ובאותה גישה. זהו תהליך טבעי של טיפול משולב במילים – ספרותית ולשונית. אך יש לזכור שלא כל עריכה המוגדרת כעריכה ספרותית ולשונית או עריכה לשונית וספרותית, אכן מממשת את הגדרתה. איכות העריכה נקבעת נקבעת על פי כישורי העריכה הספרותית ושמירה על כללי עריכה לשונית המותאמת לספרי פרוזה. 

5. ספר עיון, בישול, הדרכה, ייעוץ וכדומה נמסר לעריכה לשונית ועריכת תוכן.

6. ספר עיון, בישול, הדרכה, ייעוץ וכדומה נמסר לעריכה לשונית ועריכת תוכן המשלבת עריכה ספרותית בחלקים שבהם עריכה ספרותית נדרשת. עריכה זו מומלצת, משום שפעמים רבות בספרים אלה נכללים חלקים של סיפורת. 

בית כחול, עציצים וספרים מדגימים רבגוניות בעריכה לשונית של ספר ואת הרעיון שאופן מעורבותה של עריכה לשונית תלוי בסוג הספר ובהתמחות
אופן מעורבותה של עריכה לשונית תלוי בסוג הספר ובהתמחות

פעולות בעריכה לשונית ועריכת תוכן בסוגים שונים של ספרי עיון

  • טיפול במבנה של הספר
  • יצירת זרימה טובה ותנועה
  • ניסוח, בניית משפטים בהירים, ברורים, בעלי רצף עקבי והגיוני, המבטאים היטב את הרעיונות
  • הוספת מילות קישור וחיבור בין משפטים
  • הוספה או החלפה של מילים, התורמות לדיוק הכוונה, המשמעות והמטרה
  • שימוש באוצר מילים מגוון ובמילים נרדפות
  • חיבור בין משפטים ורעיונות ויצירת זרימה טבעית ביניהם
  • התאמה בין כותרות ותוכן
  • פישוט משפטים מסורבלים
  • שכתוב / פירוק של משפטים ובנייתם מחדש / העברתם למקום אחר
  • מחיקת חזרות או משפטים מיותרים
  • תיקון סתירות; הוספת הבהרות
  • בירורים עם המחבר/ת
 
בספרי פרוזה פעולות אלה משפיעות על המבנה, הזרימה, הקצב, המשמעות, האווירה והאמינות, על כן חשוב שהן ייעשו על ידי עריכה ספרותית, או בעריכה ספרותית המשלבת עריכה לשונית.
רקע ירוק ושחור, דפי עריכה לשונית, כד מעוצב מדגימים גמישות וסולידיות בעמוד עריכה לשונית הכולל מידע והדגמות.
עריכה לשונית – מידע והדגמות
גרפיטי יצירתי ססגוני ותוסס כרקע וספרים מדגימים יצירתיות, חופש אומנותי, התאמה בין חלקים החשובים בעריכת ספרים
עריכת ספרים - מאמרים והדגמות
חלקו התחתון של גזע עץ קוקוס עבה, מסביבו שישה גזעי עצים כרותים, על כל אחד מהם אגרטל עם פרחים, מדגימים שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
אגם צלול שממנו נשקף הנוף, עץ, דשא וספרים, מדגימים דוגמאות של סיפורים לאחר עריכה ספרותית ולשונית
דוגמאות של סיפורים לאחר עריכה ספרותית ולשונית
צילום תקריב של שורשים כהים עבים של עץ, מוצלבים ושזורים זה בזה, אגרטל זכוכית עם ורדים ורודים וספרים, מדגימים את כוחה של יצירה ספרותית יציבה ומגובשת בעלת נוכחות מרשימה, לאחר עריכה ספרותית ולשונית טובה.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה