לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים
לפונים וללקוחות מובטחת שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

אמינות בעריכה ספרותית: דיוק במצב הרגשי

צילום של בניין צהוב, חלונות גדולים מעץ, על אדן החלון ספרים, בחוץ תלויה כביסה צבעונית מדגימים טבעיות ואותנטיות, לכידה של הרגע היוצרים אמינות בעריכה ספרותית
מאחורי הכביסה יש בני אדם. עריכה ספרותית טובה יודעת איך לתאר אותם.
אחד התפקידים של עריכה ספרותית בספרי פרוזה הוא טיפול באמינות. חשוב להתאים את הדיבור לדמות, למאפייניה, לאירוע, למצב הרגשי ולתקופה. 

חלק א' – דיוק בסגנון דיבור; חלק ב' – דיוק במצב הרגשי

בספרים, הכותבים והעורכים הם התסריטאים, הבמאים, המלהקים והתפאורנים. החופש שלהם אינו מוגבל והם יכולים להפליג הרחק למחוזות הדמיון, אך עדיין, חשוב לשמור על כללים מסוימים. כשהם מתעלמים מכל מה שהקוראים יודעים על החיים והמציאות ויוצרים עולם ללא כללים, נוצר חוסר אמינות. ככל שידייקו יותר וישימו לב לפרטים, כך הספר יהיה אמין ומוצלח יותר. 

מידת ההתאמה בין הטקסט למצב הרגשי קובעת את מידת האמינות. אדגים את הנושא דרך סדרת הדרמה “איסט סייד” שעונתה הראשונה שודרה ב"כאן 11". סדרת טלוויזיה או סרט שונים במאפייניהם מספרי פרוזה, אך במאפיינים רבים אחרים יש זהות. גם בסרט, כמו בספר, חשוב לשמור על אמינות דרך עריכה ספרותית.

שתי סצנות מהסדרה:

1. מאיה, נערה עם צרכים מיוחדים, נוסעת באוטובוס בדרכה לפגישה עם המטפלת שלה. היא יורדת בתחנה הלא נכונה ונכנסת ללחץ. היא חוזרת וממלמלת לעצמה “אני לא יכולה”. עד כאן זה אמין מאוד ומצוין. היא מתקשרת למטפלת שלה כשהיא בלחץ אדיר. המטפלת מנסה להרגיע אותה ואומרת לה להסתכל מסביב ולהגיד לה אם היא רואה סופרמרקט באזור. מאיה משיבה שהיא לא רואה סופרמרקט, “אבל כן יש איזה שני בניינים לבנים גבוהים”. ה"כן" הזה הפריע לי, משום שהוא לא תואם את מצבה הרגשי הנסער של מאיה. זה נראה כמו טקסט שהדביקו לה ולא משהו שהיא הייתה אומרת אם היא באמת הייתה נתונה בלחץ כזה – היא או כל אדם אחר שהיה נלחץ כמוה ומרגיש אבוד וחסר אונים. הטקסט הזה מתאים יותר לאדם שטעה בדרך, שואלים אותו אם הוא רואה סופר, והוא מדגיש שבניגוד למה שהוא לא רואה, הוא כן רואה דברים אחרים. כדי להדגיש זאת ולמסור פרטים בדרך הזאת צריך להיות רגוע, לא במצב שמאיה הייתה נתונה בו. נכון שהמטפלת הרגיעה אותה, אבל זה לא היה מיידי. הפער בין המצב הרגשי לטקסט יצר אצלי ריחוק וחשדנות. אילו הייתי העורכת הספרותית של הספר, הייתי מורידה את “כן”. מילה קטנה אך משמעותית. 

2. מומי מאיים על בחור צעיר באלימות קשה עם אקדח ותוך כדי כך שואל אותו על שעון שנמצא אצלו. הבחור מפוחד מאוד ואומר לו שזה של הבת של עיסאם. מומי מתרגז עוד יותר וממשיך לאיים עליו פיזית ואומר שאין סיכוי שהילדה הייתה פה, והבחור אומר: “היא לא, אבל עיסאם כן”. גם כאן הרגשתי חוסר התאמה בין הטקסט למצב הרגשי. הבחור מפוחד מאוד מהאלימות, וזה לא הגיוני שבמצב הרגשי הזה הוא גם יחזור על דבריו של מומי וגם יקפיד לערוך את ההנגדה הזאת. בעימות מילולי של עקיצות או ויכוח – כן, אבל לא במצב כה קיצוני. כשמפוחדים נוצר בלבול ונכנסים למגננה. משפט כמו “היא לא אבל הוא כן” מעיד על שליטה. אם זה היה בספר, כעורכת ספרותית הייתי מורידה את “היא לא” וכותבת: “אבל הוא היה פה”, ואף מעצימה: “אבל עיסאם / אבא שלה / הוא היה פה, נשבע לך שהוא היה פה” או משהו כזה שיעיד על הפחד שהוא היה נתון בו כשאקדח צמוד לרקתו.

בעריכת ספרים צריך להיות ערים לכך ולנטרל צרימות מהסוג הזה. להיכנס לנשמתה של הדמות. מיהי? מה היא עוברת? איך היא מרגישה? מה הגיוני שתגיד במצב כזה? כך בונים אמינות.

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים היבטים בעריכה ספרותית
עריכה ספרותית - מאמרים והדגמות
ספרים מונחים על דשא ירוק טרי עם שורשים חשופים בעפר, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים
עריכת ספרים - מאמרים והדגמות
חלקו התחתון של גזע עץ קוקוס עבה, מסביבו שישה גדמי עצים, על כל אחד מהם אגרטל עם פרחים, מדגימים שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
חלון פתוח בבית קרקע, גיגית עם ספרים וחבל עם כביסה תלויה מעל צמחייה בכרתים ביוון מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים לאחר עריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה ומחזיקים מעליהם ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
דפי עריכה לשונית, עלי דפנה וכד מעוצב על משטח עץ מול רקע בשלושה חלקים בקווים גמישים בירוק ושחור מדגימים עריכה לשונית גמישה וטבעית
עריכה לשונית – מידע והדגמות