לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים
לפונים וללקוחות מובטחת שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

מילים שנבחרו בעריכה ספרותית הוחלפו בעריכה לשונית

ספרים על הארץ בין העשבים על רקע גרפיטי על הקיר, עם צמחייה שלא מסתירה את יופיו, מדגימים שמירה של עריכה לשונית על יופייה של היצירה מבלי לפגוע בשיקולי העריכה הספרותית.
יופייה של היצירה נשמר. בספרי פרוזה, עריכה לשונית מקצועית לא פוגעת בתוצאות השיקולים שנעשו בעריכה הספרותית.
אפשר ללמוד מכתוביות לאחר עריכה לשונית על גישה המופעלת לעיתים בעריכת ספרים. במאמר אני מדגימה גישה לא נכונה של עריכה לשונית, במקרים שבהם היא משנה מילים מדויקות וטובות שנבחרו בעריכה ספרותית: מוחקת מילים ובעיקר גופים, משנה זמנים, מקצרת משפטים, ובעיקר מגביהה את המשלב הלשוני. במילים אחרות: מנסחת מחדש את הטקסט. חלק א'

ב '- בעריכה ספרותית דיברו בהווה ובעריכה לשונית שינו לעבר; ג' – בעריכה ספרותית יצרו יופי ספרותי, ובעריכה לשונית – "יתרה מזאת"; ד' – בעריכה ספרותית עיבו, בעריכה לשונית קיצצו

במאמרים רבים שלי אני כותבת על אופנים שבהם לעיתים עריכה לשונית או עריכת תוכן ללא רגישות ספרותית פועלת בעריכת ספרי פרוזה. הצגתי דוגמאות מספרים לאחר עריכה לשונית וכתוביות שאמורות לתעד אמירות ללא שגיאות כתיב, אך בפועל נעשים שינויים בנשמת הטקסט (למשל ב: גבולות העריכה הלשונית בספר פרוזהאֵילו קטעים: עריכה לשונית שלא מתאימה את עצמה לרוח היצירה בספרי פרוזה).

מכתוביות לאחר עריכה לשונית אפשר ללמוד על הטקסט לפני ההתערבות של העריכה הלשונית ואחריה דרך השוואה בין האמירות הנשמעות לבין הכתוביות בפועל, ועל גישה דומה של עריכה לשונית המופעלת לעיתים בעריכת ספרים. כמובן, אני לא טוענת שמדובר בתופעה, אך זוהי הזדמנות לדון בשינויים כאלה. בתסריט יש עקרונות דומים לעריכת ספר פרוזה. בונים עלילה, אמירות, מאפייני דמות, הכתיבה ספרותית וגם עריכת התסריט היא עריכה ספרותית. מעבר למאפייני הדמות, הלבוש, התפאורה, המיקום, הוראות הבמאי, זוויות הצילום וכדומה – כל שינוי בתוכני העלילה ובאמירות הוא שינוי ספרותי, ועריכה לשונית לא אמורה להיכנס לתכנים, אך במקרים שנתקלתי בהם פסלו מילים מסוימות המתויגות כנראה כמילות חלל, שינו מילים שכנראה נחשבות על פי גישה זו למיותרות – בעיקר גופים, שינו זמנים, קיצרו משפטים, ביטלו חזרות, החליפו מילים, ובעיקר הגביהו את המשלב הלשוני. במילים אחרות: ניסחו מחדש את הטקסט.

אציג דוגמאות מכתוביות בתוכנית טלוויזיה, המדגימות את טענתי על ספרים עם תכנים ספרותיים. העריכה הספרותית היא זו שאמורה לנסח ולא עריכה לשונית, ועליה להתבסס על שיקולים ספרותיים. העריכה הספרותית אמורה לבנות משפטים תוך התייחסות לזמנים, בניינים, גופים, ולבחור מילים בפינצטה. כל שינוי שנעשה ללא סיבה וללא רגישות ספרותית, פוגע. 

את המילים שנאמרו ונמחקו סימנתי בכחול, כי הן מייצגות כתיבה ועריכה ספרותית מעולה, ואת המילים הלא מתאימות שבאו במקומן – באדום כמובן. לא כל המילים זהות לחלוטין לנאמר ולכתוביות, אך המילים שנמחקו/השתנו ומאפייניהן – כן:

חדר שבו הרצפה והקירות מצוירים בריבועים אפורים ושחורים מדויקים וסימטריים, על הרצפה שני ספרים בכריכה שחורה – מדגים אווירה מנוכרת, הנוצרת מביטול עבודתה של עריכה ספרותית
כשמשנים פה מילה שם מילה ופועלים מבלי להפעיל שיקולי עריכה ספרותית, התוצאה שמתקבלת עלולה להיות טקסט מנוכר, מנותק ומרוחק.

ביטול גופים והעלאת המשלב

את שיקרת לי; אני מצטערת; את נתת לי את הניהול; אני מסכימה איתך; אנחנו נזמן; איזה אילו… קוקטיילים יש לכם?; אני אומרת, בוא נזמן אותה לתחנה; מתי אני אוכל לראות אותה?; אנחנו מרגישים יש הרגשה שהוא ממש לא מקשיב לנו; אתה יותר לא נוגע בזה, אתה לא יוצא בלילות, אתה לא שותה, אתה לא עושה שום דבר בלי רשות ממני; אני יודעת שהיה לך חרא של יום; … וכולם יודעים וידוע איך זה נגמר; אני יכול להבין אפשר לדעת מה הבעיה?; אתה לא חייב לא חובה להחליט עכשיו; ואני אומרת יותר מזה יתרה מזאת, יש מצב שהיא ידעה; אני יכולה להגיד לך אבל כן אגיד שבלי העזרה שלך עזרתך 

שינוי זמנים וביטול גופים

את שומעת שמעת מה אני אומרת לך?; תעצרי את הרכב! אם את לא עוצרת אני מרים ארים לך המברקס; איך בכלל אני מתחילה אתחיל להסביר למישהו מה עשיתי כאן?; אל תהיה מטומטם טיפש, אתה לא יכול לא תוכל לעשות את זה לבד

העלאת משלב לשוני

שימי תלבשי את החולצה שלך; אז בבקשה תן לי לעשות את העבודה שלי עבודתי כמו שצריך; את חושבת שזה מפחיד אותי? אני יודע טוב מאוד היטב מה הזכויות שלי; איזה אילו דברים?; איזה איזו באסה; איזה איזו קריזה; תראה תראה איזה פוזות היא את הפוזות שהיא דופקת למצלמה; ואני עושה את זה זאת רק כי…; אתה יודע שכל פעם שאני פותח את הטלוויזיה שכשאני מדליק טלוויזיה; -מתי מקבלים משכורת? –בעשירי בעשרה; אתמול בלילה אמש קיבלתי טיפ; למה, אתה רוצה לדפוק לי עוד קטע מסריח נוסף?

ביטול סלנג, שפת דיבור ומילים לועזיות

אני לא מדבר על סתם עוד בית ספר, זה פאקינג הוא פנינה; אל תהיי אמוציונלית רגשית; באנו לדבר פה על ביזנס עסקים; היא הפרטנרית השותפה שלי; איזה שואו איזו הופעה עשית לנו; תהרוג אותי אם אני זוכר אני בחיים לא זוכר; תקשיב, שמע, אני לא מוכנה לזה; רסמי באמת; אוקי טוב

ביטול "מילות חלל", ו' החיבור, ביטול חזרות והחלפת מילים

מה זה קשור עכשיו? אז בואי תגידי לי; מה, נעלבת ממני?; אני לא הולכת מפה עד שתקשיב; כן, גם בפעם האחרונה אמרת את זה; רגע רגע רגע, לאן אתה הולך; תעיף את זה ממני, תעיף את זה ממני יא מגעיל; אני לא מאמינה שנפלתי איך נפלתי ככה, טיפשה; ואתה מקליט אותי?; די את חייבת להירגע; תן לי את הטלפון, תן לי את הטלפון אותו אני אומר לך; היית צריכה לשים איזה גופייה מתחת

במאמרים הבאים אדון בחלק מהדוגמאות ובדוגמאות נוספות.

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים היבטים בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית - מאמרים והדגמות
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים והדגמות
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית
ספרים בגיגית על אדן חלון פתוח בבית קרקע, וכביסה צבעונית מעל צמחייה ירוקה, מדגימים עריכה ספרותית ועריכה לשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ועריכה לשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים ומידע