לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים
לפונים וללקוחות מובטחת שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

חסר לנו שהספרים ייראו כמו קופסאות קטנות שכולן נראות אותו הדבר

תמונת אבסטרקט של גרפיטי יפהפה בוורוד עז, שחור, טורקיז וכתום מדגימה יצירתיות, חופש אומנותי ויציאה מהקופסה בעריכה לשונית של ספרים, כי חסר לנו שהספרים ייראו כמו קופסאות קטנות שכולן נראות אותו הדבר
בעריכה ספרותית לא צריך להתאמץ כדי ליצור ייחודיות ושונות. מצד שני, חשוב לא לפחד ממנה.

חלק א' – הקדמה; חלק ב' – קופסאות קטנות; חלק ג' – בני אדם תמימים

הטקסט פורסם לראשונה ב-4.12.2009, והוא מדגים סגנון מנוכר ויבש המקובל בעריכה לשונית ובכתיבה אקדמית עיונית. סגנון זה מיושם באופן קבוע בכל סוגי הטקסט, ונוצר פס ייצור של ספרים שכולם נראים אותו הדבר. הם מאבדים את הנשמה שלהם. השיר מביע ביקורת של עורכי לשון מסוג אחר, שמציגים דרך אחרת לעריכה לשונית. הדרך הגמישה, הקשובה, הזורמת והפתוחה. אלה המסרים שלי במאמרים ואת דרך העבודה שלי בעריכה ספרותית של ספרי פרוזה, המשלבת עריכה לשונית. בספרי פרוזה אני מתאימה את העריכה לסגנון הספר, לאווירה, להלך הרוח, למצב הרגשי, לקצב, למנגינה ולזרימה. חסר לי שהספרים בעריכתי ייראו כמו קופסאות קטנות שכולן נראות אותו הדבר. 

הֲתִּקַּנְתָּ וְגַם עָרַכְתָּ?

מילים: אלי גיא (2009), בהשראת שירה היפה של מלווינה ריינולדת, בביצוע פיט סיגר. ותודה לעינת קדם על העריכה.

כָּל הַפוֹנְטִים
הַשּׁוּלַיִם
הָרְשִׁימָה הַ בִּיבְּלִיוֹ-גְרַפִית,
הַסִּגְנוֹן וְ
הַמִּשְׁלָב וְ (1)
יֵשׁ גַם סֵדֶר נוֹשֵׂא-נָשׂוּא (2) 
 
וְהַפְּסִיקִים (3)
הַחִירִיקִים
הַחֲטָפִים וְהַנְּקֻדּוֹת,
שֶׁכֻּלָּם הֵם לְפִי הַתִּקְנִי-תַּקְּנִי
וְכֻלָּם הֵם אוֹתוֹ דָּבָר.
 
וְלַמְרוֹת הַ… (4)
וְעַל אַף הַ…
וְנִרְאֶה שֶׁ… (5)
וּמִכָּא[הַ]ן שֶׁ…
וְהוֹאִיל וְ…
יִתָּכֵן שֶׁ…
בְּמִדָּה שֶׁ…
אֲשֶׁר עַל כֵּן;
 
וְהַשְׁווּ [הוּ]
וּרְאוּ [הוּ]
וּכְבָ[הָ]ר נֶּאֱמַר לְעֵיל,
שֶׁכֻּלָּם הֵם לְפִי הַתִּקְנִי-תַּקְּנִי
וְכֻלָּם הֵם אוֹתוֹ דָּבָר.
 
הַהִיסְטוֹרִי
הַגְּלוֹבָּלִי
הַפּוֹלִיטִי
וְהַפּוֹסְט-מוֹדֶרְנִי,
פֶּרְסְפֶּקְטִיבָה
רַב-תַּרְבּוּ[הוּ]ת,
הַמֶּחְקָר הָ-אֵיכוּתָנִי;
 
וְהַקוֹנְטֶקְסְט
וְהַסַּבְּטֶקְסְט
הַשִּׂיחַ וְהַסּוּגָה[הַהַ]
שֶׁכֻּלָּם הֵם לְפִי הַתִּקְנִי-תַּקְּנִי
וְכֻלָּם הֵם אוֹתוֹ דָּבָר.
 
הַטִּעוּן וְ
הַבִּסוּס וְ
הַמִּסְגֶּרֶת הַמַּדָּעִית,
הַצִּטּוּט וְ
הַהֶקְשֵר וְ
הַלִּינְקִים לָאִינְטֵרְנֵט;
 
הַמָּבוֹא וְ
הַדִּיּוּן וְ
הַסִּכּוּם וְהַ-מַּסְקָנוֹת,
שֶׁכֻּלָּם הֵם לְפִי הַתִּקְנִי-תַּקְּנִי
וְכֻלָּם הֵם אוֹתוֹ דָּבָר.

עינת: מצד אחד זה מוזר. מן הצד האחר…

אלי: "מן הצד האחר"?

עינת: מצד שני, כנראה שאתה צודק.

_____________________

(1) "הסגנון ו המשלב ו": למאמרים פעמים רבות עריכה ספרותית מורידה את המשלב הלשוני; בעריכה ספרותית טובה מתרחקים במקומות מסוימים מסביל ושמות פעולה; ספר פרוזה הולך לים עם חליפה: סממנים תוכניים וחיצוניים של ריחוק"מאמי, רק בקצוות. בסדר נשמה?" עקרונות בעריכה לשונית של ספר פרוזה

(2) "יש גם סדר נושא-נשוא": למאמר סדר מילים בספר פרוזה – עריכה לשונית או עריכה ספרותית?

(3)  "והפסיקים": למאמר פסיקים בספר פרוזה – באמת צריך את כולם?

(4) "ולמרות ה…": הוספת ש' אחרי "למרות", "בגלל", "על אף" אינה תקנית. יש לכתוב למשל: "יצאתי למרות הגשם" ולא "יצאתי למרות שירד גשם"; עזבתי בגלל החום" ולא "עזבתי בגלל שהיה חם"; "על אף ההוזלה זה עדיין יקר" ולא "על אף שהם הוזילו את המחירים זה עדיין יקר". עם זאת, בספרי פרוזה אפשר ולעיתים עדיף להשתמש ב"למרות ש" ו"בגלל ש".

(5) "ונראה ש…": למאמרים "נראה לי אני זז": בעריכת ספרים, הוספה והשמטה של ש' מותאמת לספר; מילות חלל בעריכה לשונית ועריכה ספרותית; אֵילו קטעים: עריכה לשונית שלא מתאימה את עצמה לרוח היצירה בספרי פרוזה.

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים היבטים בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית - מאמרים והדגמות
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים והדגמות
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית
ספרים בגיגית על אדן חלון פתוח בבית קרקע, וכביסה צבעונית מעל צמחייה ירוקה, מדגימים עריכה ספרותית ועריכה לשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ועריכה לשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים ומידע