לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים
לפונים וללקוחות מובטחת שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

בעריכה ספרותית דיברו בהווה ובעריכה לשונית שינו לעבר

ספרים על רקע גרפיטי עם רצועות אירוסול על קיר מתכת מדגימים סגנון חי בהווה, הנבנה בעריכה ספרותית
הבחירה בזמנים היא מנדט של עריכה ספרותית ולא של עריכה לשונית. פעמים רבות בעריכה ספרותית משתמשים בהווה כדי להחיות את הרגע ולהדגיש את הכוונה.
פעמים רבות בעריכה לשונית מאחידים זמנים או מעבירים לזמן עבר או עתיד, אך טיפול בזמנים הוא מנדט של עריכה ספרותית ולא של עריכה לשונית. זה שיקול לשוני-ספרותי. חלק ג'
א' – מילים שנבחרו בעריכה ספרותית הוחלפו בעריכה לשונית; ג' – בעריכה ספרותית יצרו יופי ספרותי, ובעריכה לשונית – "יתרה מזאת"; ד' – בעריכה ספרותית עיבו, בעריכה לשונית קיצצו

בהדגמת שיקולים בעריכה ספרותית ולשונית בסיפור על יהודה כהן העברתי פעלים מעבר להווה (שיקולים 6 ו-8). ההווה חי ונוכח לעומת העבר. למשל (במקור – באדום, בעריכה ספרותית ולשונית – בכחול): 

  • "מכונית של ההגנה הגיעה" – "ואז מגיעה לכפר תבור מכונית של ההגנה"
  • "כשנבדק תת-המקלע התברר שאינו תקין" – "אנחנו בודקים את התת-מקלע ורואים שהוא לא תקין"
  • "… נתקל במזוודה וניסה להזיז אותה" – "… נתקל (בהווה) במזוודה שלי. הוא מנסה להזיז אותה עם הרגל ושואל…"
  • "איש לא ענה. דממה השתררה באוטובוס" – אף אחד לא עונה. דממה".

זה מחיה את הסיפור, מחיה את הרגע, וגם סבא יהודה חי את הסיפור בזמן שהוא מספר. תחשבו על סרט שבו לאורך כל הסרט רואים את סבא מספר לנכדה שלו מה קרה. ברור שאחרי חצי דקה אף אחד לא יישאר לצפות. תחשבו על הסרט "הפצוע האנגלי" (1996), תארו לכם שהיינו רואים לאורך 196 דקות מייגעות של הסרט את אלמאשי  מספר להאנה את הסיפור שלו בעבר מהמיטה. לעומת זאת, כשהסרט נע בין הסצנה העכשווית לסצנות העבר שהופכות לעכשוויות, אנחנו נשאבים לתוכן. 

אבל לעיתים בעריכה לשונית של ספר פרוזה משנים זמנים ומאחידים אותם על פי העיקרון שלפיו משפט שמתחיל בעבר או בהווה ימשיך ויסתיים באותו זמן ויהי מה. ובמקרים אחרים משנים לעבר או לעתיד, כנראה משום שזוהי דרך לוותר על הגוף ולהגביה את השפה, ואולי גם משום הם לא מקבלים צורה שבה מדברים בהווה ומתכוונים לזמן אחר. הדוגמאות הבאות הן מכתוביות, עם שינויים קלים, אך המחיקות זהות:

  • שתדעי שהפעם אני מגיעה אגיע עם גיבוי, ככה שאם אתה דופק תדפקי לי קטע…
  • אל תהיה טיפש, אתה לא יכול לא תוכל לעשות את זה לבד
  • הם רק שניים, אנחנו יכולות נוכל להתמודד לבד
  • אתה לא מחזיר לא תחזיר את הצ'ק, ברור?
  • את צריכה תצטרכי לסמוך עליי

יש הבדל תהומי בין "את שומעת מה אני אומרת לך?" שנאמר במקור בדוגמאות שהצגתי לבין "שמעת מה אני אומרת?". את שומעת עכשיו מה אני אומרת לך עכשיו? ולא "שמעת מה שאמרתי לך עכשיו?". אני לא פוסלת את הצורה השנייה. אפשר להגיד: "שמעת מה אני אומרת?", "שמעת מה אמרתי?" אבל זה נקבע בעריכה ספרותית או בעריכה ספרותית ולשונית – לא בעריכה לשונית. זה שיקול לשוני-ספרותי. כל טיבה של העריכה הספרותית הוא לנתב את הכיוון, את הקצב, המנגינה וההדגשים באמצעות השפה והלשון. לכן אם מחברי הספר או העורכים הספרותיים של הספר עושים שימוש אומנותי לשוני בזמנים מתוך חשיבה על המטרה, בעריכה לשונית לא יכולים לשנות זאת. 

דוגמה נוספת: במקור נאמר: "תעצרי את הרכב! אם את לא עוצרת אני מרים לך המברקס". אחרי השינוי נכתב: "תעצרי את הרכב! ארים לך המברקס" (וגם מחקו משפט שלם – "אם את לא עוצרת"). מי שישמע את זה יאמין שהמאיים עצבני ונסער? מי שאומרים לו: "לא תחזיר את הצ'ק" ירגיש את נימת הציווי, או שהוא ירגיש זאת ב"אתה לא מחזיר את הצ'ק"? ומה יעדיף אדם לשמוע כדי להתעודד? "אנחנו יכולות להתמודד לבד" או "נוכל להתמודד לבד"? אני הייתי מעדיפה את האופציה הראשונה.

עריכה ספרותית ולשונית מדייקת את השפה והסגנון ומתאימה אותם למצב הרגשי ויוצרת קרבה בין הסיפור לקוראים, היא מנגישה ומחדדת את הכוונה. כשמעבירים לעבר או לעתיד ואין התאמה, נוצר ריחוק באווירה וסגנון אקדמי. 

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים היבטים בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית - מאמרים והדגמות
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים והדגמות
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית
ספרים בגיגית על אדן חלון פתוח בבית קרקע, וכביסה צבעונית מעל צמחייה ירוקה, מדגימים עריכה ספרותית ועריכה לשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ועריכה לשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים ומידע