- מאת: עינת קדם
- 12.10.20258
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
סצנת החנות - לא בהכרח כפי שהיא עולה במבט ראשון
במבט ראשון, סצנת החנות נראית כמקרה מובהק של הונאה, ניצול ומניפולציה רגשית מצד בחור ממולח, כלפי איש טוב לב ותמים – אביו של ג'ימי, ושל גניבה מהקופה מצד ג'ימי הילד בן התשע:
אדם נכנס לחנות הנוחות ומבקש מאביו של ג'ימי עזרה. הוא מספר על בנו פרדי, שיש לו אפילפסיה, אומר שהבוקר היה לבן התקף שבמהלכו הוא הפיל את בקבוק התרופה מהיד של אימו והכול נשפך. הוא ממשיך ומספר שמיהר ונסע ברכבו לקנות תרופה חדשה לבנו, וקנה אותה בשארית כספו, ואז גילה שהרכב שלו לא מניע, וכעת הוא חושש שלבן יהיה התקף נוסף לפני שיחזור עם התרופה.
אביו של ג'ימי מציע לאיש לתקן את הרכב עם מצתים חדשים, והאיש אומר שהוא מעדיף לא לקחת סיכון עם הגרוטאה שלו, ומבקש מהאב 5 דולר למונית.
נראה שהאב עומד לתת לאיש כסף. באותו רגע, ג'ימי קורא לאביו. אביו ניגש אליו הצידה, וג'ימי אומר לו שזאת תרמית בדיוק כמו לפני שבוע, שהסיפור שלו זה שטויות במיץ עגבניות ושכנראה אפילו אין לו בן, והאב שואל: "Jimmy… what if you're wrong… Amm?"
האיש אומר שהוא הולך, ועומד לעזוב. האב עוצר אותו, ממהר לקופה ונותן לו שטר של 10 דולר, ומוסיף ואומר שיחפש במחסן מצתים לרכב שלו. הוא מעמיד את ג'ימי מול הקופה והולך.
הסצנה נושאת משמעויות והיבטים רבים, והאפשרויות לניתוח פרשני הן רבות ומגוונות. במאמרים אציג ואנתח חלק מהן:
מה הוא רוצה להגיד?
לא ניתן לקבוע בוודאות מה האיש באמת אומר ולמה הוא מתכוון. הוא משתמש במילים הנושאות דו משמעות, אנחנו לא יודעים מאיפה הוא בא ולאן הוא הולך, ולא ידוע אם כוונתו להונות או להעביר מסר, ואולי שניהם גם יחד.
אולי הוא הגיע כדי להונות
⇐ אולי האיש הגיע לחנות כדי להונות את אביו של ג'ימי, לאחר ששמע שהוא נדיב, רחום ומחלק כספים. הוא מנצל זאת, ומפרש את התכונה הזו כטיפשות או רכרוכיות.
⇐ אולי האיש הגיע כדי להונות את האב, אך הוא לא רוצה לשקר. אולי כך הוא משכנע את עצמו שזאת לא ממש עבירה, או שהוא נזהר למקרה שבו ייעצר או ייחקר, ויוכל לטעון: "כל מה שאמרתי נכון. המוכר לא הבין אותי, התכוונתי למשהו אחר". הוא מספר סיפור שבו אומנם כל משפט משקף אמת באופן מסוים ואולי אף כנות, אך אין בו קוהרנטיות ומשמעות, משום שהוא מסתיר דברים משמעותיים שהוא לא רוצה לגלות. כל משפט עומד בפני עצמו ולא קשור למשפט הקודם או למשפט הבא, ויש בו דילוגים על חלקים חשובים. הסיפור אינו כל האמת, ואינו רק האמת ושום דבר מלבד האמת; הוא מספר סיפור מתעתע ומשתמש באופן מודע ובמילים בעלות כמה משמעויות, או בהברות שעם חיבורן נוצרות מילים חדשות ומשמעויות אחרות, או רצף של מילים או הפסקות בין המילים היוצרים משמעויות אחרות, או דילוגים מכוונים על מילים.
⇐ אולי האיש הגיע להונות את האב. הוא מפעיל עליו פסיכולוגיה הפוכה המשולבת עם מניפולציה רגשית, ואומר לו לא לתת לו 5 דולר ("if you could possibly just spare five dollars instead…"), כדי לגרום לאב לעשות את ההפך ממה שהוא מבקש.
החנות כמרכז לתמיכה רגשית
אולי האיש נמצא במצוקה. הוא לא זקוק לכסף עצמו או לפתרון מעשי, אלא לאמפטיה, התייחסות, תשומת לב, הקשבה ותמיכה. הוא שמע על אביו של ג'ימי, וראה בחנות מעין Call Center. הוא הבין שהאב איש טוב, וחיפש אוזן קשבת ועזרה.
האמת כולה? לא בטוח
אולי האיש מספר סיפור שמבחינתו זוהי האמת כולה, אך יש בו חורים לא ידועים, סתירות ונעלמים רבים. הסיבות לכך יכולות להיות נקודת מבט סובייקטיבית, הדחקה, חוסר מודעות, חוסר מידע, חוסר הבנה, שכנוע עצמי, עיוורון, עקשנות, הרגל.
סיבה אחרת לכך שזהו רק ייצוג של סיפורו, היא שהוא כבול ומנוע מלספר את הסיפור האמיתי.
ג'ימי במעיל העור יוצא לאור - השלב הבא
אולי האיש הוא דמות המייצגת את ג'ימי בתקופת ביניים, שבה הוא לבש מעיל עור. הוא יוצא החוצה לאור, והכיוון שלו לא ידוע. לא ידוע. האם זה ג'ימי עם מעיל העור בתקופה שבה עבד בדואר במשרד HHM (בסצנת בית החולים עם אימו, הוא לובש מעיל עור), או שזה ג'ימי הזהה לדמותו של היול בבינו, הכייס, הלובש מעיל עור.
סצנת החנות מייצגת את ההתחלה ואת ההשפעות הטובות והרעות. ההמשך והבחירות תלויים באדם. גם אם האיש-ג'ימי הגיע כדי להונות, הכסף שקיבל והנדיבות וההקשבה שנתקל בה יכולים לשמש כנקודת יציאה ופתח לשינוי חיובי בסולם, לעבר סיפוק, אושר וחיבור עצמי.
מצד שני, הוא יכול להשתמש בכסף כדי לפתור את בעייתו בדרך הרסנית שתמלכד אותו יותר; הוא יכול לשאוב כוח מהיכולת שלו להצליח במזימות ולהמשיך בדרך הזאת; הוא יכול להתמכר לריגוש או לתהליך בחירות שגוי המוביל אותו בכל פעם להרס גדול יותר, מה שיאלץ אותו לעבור לשלב ההתדרדרות הבא בסולם – NEXT.
"Just when I thought I was out, they pull me back in"
"Just when I thought I was out, they pull me back in" הוא משפט של מייקל קורליאונה בסרט The Godfather, חלק 3. ב-Better Call Saul, אם נניח שהאיש הגיע כדי להונות את האב, נראה שהוא חזר בו אחרי שג'ימי דיבר עם אביו בצד. הוא אמר שהוא הולך, אבל כוח חזק ממנו משך אותו בחזרה. האב עצר אותו ולא הסכים שילך – מסיבות שונות, ונתן לו 10 דולר.
בסופו של דבר גם אם לכאורה זה כוח חיצוני, זהו ייצוג לכוח פנימי שנגרר אחרי ההשפעות האלה. הכוחות האלה מושכים את האדם פנימה (pool – "מושך" וגם "בריכה", ולכן בסדרה יש הרבה בריכות). הרגע הזה מייצג רגעים רבים בסדרה, שבהם הדמות מרגישה שהיא רוצה לעשות את המעשה שנכון לה ונראה שהיא עומדת לעשות זאת, אך כוח חזק גורם לה להימנע מכך.
אותו כוח שמושך בחזרה פועל גם על האב. מבקשים ממנו 5 דולר. הוא נותן 10 ומתרגש, בין היתר, מהכרת התודה. לכאורה הוא סיים, אבל כוח פנימי מושך אותו פנימה והוא עולה עוד שלב – הולך למחסן כדי להגביר את העזרה – לכאורה עבור האיש, אך למעשה זה עבורו. הוא מחפש מצתים לרכב של האיש אף שהאיש אמר שהוא לא מעוניין בכך. כשהוא יוצא, הוא מגלה שהאיש הלך. בכך זה אמור להסתיים, אבל כוח מסוים גורם לו לצאת החוצה ולחפש אותו. הוא כבר עמוק בתוך הבריכה.
החנות כמרכז תמיכה רגשית
האיש הוא מעין שליח רוחני. הוא שמע על האב שמחלק כספים, והחליט להגיע אליו כדי להסביר לו דרך משל עם מסר, שמעשיו אינם נכונים ושעליו לשמור על כספו, להיות אב מגן ותומך, לדאוג למשפחתו, לדאוג לחינוך טוב לילדיו ולשמש להם דוגמה טובה, להיות קשוב, לחפש משמעות בחיים, להיות פתוח, לאהוב את עצמו כפי שהוא ולהעריך את עצמו – ללא תנאי באהבתם או הערכתם של אחרים.
זהו משל המתאר מסלול של התדרדרות אישית, משפחתית וחברתית. זה מתחיל בבית בילדות עקב חסך מסוים מצד ההורים, ונמשך משם. כל משבר יוצר לחץ ומוביל לשרשרת של בחירות לא טובות, ונקודות יציאה שהוא לא מזהה או בוחר לא להשתמש בהן, או מצבים שבהם הוא במלכוד, שכן כל התדרדרות מפחיתה את אפשרויות הבחירה וממלכדת אותו.
האיש, האב וג'ימי הם דמות אחת שמספרת את סיפורה לעצמה כדי לברר עם עצמה מהו המעשה הנכון כדי לפתור את המשבר. כל אחד מהם הוא חלק אחר בתודעה שלו, ומייצג מעברים בין ה"בוס" שצריך לשכנע אותו כי הוא המחליט, לבין הרגש וההיגיון. בכל שלב של הבירור יש לו נקודות יציאה של פתרון או התקרבות למודעות או עזיבה, אך הוא ממשיך הלאה. תוך כדי כך הוא נכנס למסע של שכנוע עצמי, שבו בכל סוג כזה של מעשה הוא מחזק את עצמו ביחד עם "שותפו" הפנימי – האב שמוצא צידוקים למעשה, ו"שותפו" הפנימי הפסיבי – ג'ימי, שמציית בלית ברירה לשני ה"בוסים" לאחר שהושתק, ולאחר ששכוחו של ה"בוס" הקודם, האב, ירד.
אולי האיש הוא אדם שהאב פנה אליו וביקש ממנו לשחק תפקיד, כדי ללמד את ג'ימי על נתינה, אמון וערכים, וכן כדי לראות איך הוא יגיב ואיך הוא מתפקד בקופה. הם סיכמו שבתמורה האיש יקבל 5 דולר, והוא מפתיע את האיש כשהוא נותן לו 10 דולר בתגובה לדברי ג'ימי. בהמשך, הוא יוצא החוצה כדי לשמוע מהאיש איך ג'ימי תפקד בקופה.
נושאים נוספים העולים מסצנת החנות
שדה התירס של mom-and-pop
⇐ החנות כשדה התירס והגרעינים הנזרעים בקופה-אדמה (till) – אולי בהשראת ספרו של סטפן קינג "1922". זוהי זירת ההתרחשות של חטאי האב, של ה-Pop וגם של האם, המדגימה את המשפט "nip it in the bud" – לגדוע או לעצור אותו כבר בראשיתו, בעודו באיבו. על פי Better Call Saul, הבעיה אינה בילדים הצעירים אלא בהוריהם. הסדרה מציגה סוגים שונים של זרעים שנזרעו בילדות, ויחסי הורים-ילדים בין ג'ימי ואביו, קים ואימה, נאצ'ו ואביו, צ'אק ואימו, וכן יחסים נרמזים או משתמעים: ג'ימי ואימו, מייק ואביו, מייק ובנו מאט, הווארד ואביו, קווין ואביו, אימם של התאומים בפרק הראשון, טוקו והקטור (דוד), לאלו והקטור (דוד), אביו של וורנר זיגלר, ילדיהם של בטסי וקרייג קטלמן, ילדיו של צ'ט, בנו של רולנד, ילדיו של עומר.
⇐ האיש שנכנס לחנות, האב וג'ימי, כרמז לשילוש הנוצרי – האב, הבן ורוח הקודש. ג'ימי, הילד שאביו העמיד אותו בקופה, הוא גם אדם בשר ודם וגם מעין אלוהים בדמותו של אדם. הוא קיבל שליחות – call להפיץ את הבשורה. המעשים הטובים והרעים שהוא עושה נושאים מסרים שמהם בני האדם לומדים. הוא סופג את החטאים שלו ושל אחרים, עד לשלב הגאולה. הדמויות בסדרה הן השליחות. גם מהן ניתן ללמוד.
⇐ החנות, שבה השעון נעצר מלכת, יצרה את ג'ימי כילד נצחי. מצד אחד הוא פועל בעולם כילד – תעלולים, מזימות, מעשים ילדותיים על פי דחפים ורגש, אך מצד שני יש לו התבוננות והבנה של ילד, שלמבוגרים אין אותה. ג'ימי הילד נע בין עולם שבו הוא שותק ולא אומר הכול, ומעשיו מעידים על מצבו הרגשי ועל המסרים שהוא רוצה להעביר, בין עולם המשוגעים, עולם ה-"BOYS LIFE",ו-"MAD" – עולם ה"מגזינים" השייכים למבוגרים מעל גיל 18 ("OVER 18 ONLY"), שהוא נאלץ להיכנס אליו אליו כבר בגיל צעיר עקב משפחתו הלא מתפקדת, ולשמש כמבוגר האחראי. במשפחה הלא מתפקדת, ג'ימי מתפקד לעיתים כאם ואב השומרים ומגינים על צ'אק הילד, וצ'אק מתפקד לעיתים כאם ואב השומרים ומגינים על ג'ימי הילד,
⇐ האיש שנכנס לחנות, האב וג'ימי, כרמז לשילוש הנוצרי – האב, הבן ורוח הקודש. ג'ימי, הילד שאביו העמיד אותו בקופה, הוא גם אדם בשר ודם וגם מעין אלוהים בדמותו של אדם. בחנות ג'ימי הוא קיבל שליחות – call להפיץ את הבשורה. המעשים הטובים והרעים שהוא עושה נושאים מסרים שמהם בני האדם לומדים. הוא סופג את החטאים שלו ושל אחרים, עד לשלב הגאולה. הדמויות בסדרה הן השליחות. גם מהן ניתן ללמוד.
ה-Call של ג'ימי, ה-Redemption של ג'יימס מקגיל
בחנות של אביו, ג'ימי מדגים את היכולת שלו לקלוט דברים בחוש מיוחד ולהבין מגוון שפות, כולל שפתן של החיות. ג'ימי הוא כמו מייבל בספר הילדים שצ'אק הקריא לו בילדותו "The Adventures of Mabel". מייבל היא ילדה בת שש שקיבלה ביער את ה-call ממלך הלטאות לאחר שעזרה לו. זוהי שריקה מיוחדת המאפשרת לה להבין את שפת החיות ולתקשר איתן (".That's the call of all the animals"). בהמשך היא מתיידדת עם זאב ועם חיות נוספות. היא לא מספרת לאף אחד על הסוד הזה. ג'ימי הוא חלק מהספר. כשצ'אק הקריא לו את הסיפור באוהל, הוא שמע את שמו Jimmy והבין את תפקידו. jimmy הוא כלי, סוג של מוט ברזל המשמש לפתיחת דלתות או חלונות בכוח:
.What 's this?" said the policeman, as he pulled out a long knife and an iron tool called a 'jimmy,' such as robbers use to break into houses".
"The Head Policeman went up to the Judge and told him what Mabel had said, and showed him the knife and the jimmy" (מתוך The Adventures of Mabel).
ג'ימי לא הסגיר את האיש שהגיע לחנות, למרות שראה שיש לו כסף. האיש שילם לו 8 דולר בארבעה שטרות – 5 דולר ו-1 דולר, שבהם מוטבעים דמותם של האבות המיסדים, וכן כיתובים וסמלים. לפני שהאיש יצא, הוא נתן לו טיפ על זאבים וכבשים, ואמר לו לבחור מה הוא רוצה להיות. כשג'ימי לקח את הכסף (מסיבות שונות – כגניבה, מכעס, במטרה להגן על אביו משבירה ומתחושת ייעוד ושליחות), הוא בחר להיות בעולם הילדים, הזאבים והכבשים: "There are wolves and sheep in this world kid… wolves and sheep" (Better Call Saul)". הוא הבין שעליו ללמד ולהפיץ בעולם את ה-Call, את הבשורה, ולא לספר עליה לאף אחד.
האב ה-Pop הסמיך את ג'ימי והעמיד אותו מול הקופה, תוך שהוא נוגע בשתי אוזניו (תקשיב) ובשתי כתפיו (תחשוב). ג'ימי הוא אדם בשר ודם מצד אחד, ומצד שני הוא ישו. בחנות של Pop הוא קיבל שליחות. החל מהשלב הזה, המעשים הטובים והרעים שיעשה, הסבל שיעבור והכאב שיסב לאחרים, נושאים מסרים שמהם בני האדם לומדים. הוא סופג את החטאים ונכנס ביוזמתו, בבחירה מודעת, למאסר עולם בכלא, שם השליחות תימשך עד הגאולה. הדמויות בסדרה הן השליחות. גם מהן ניתן ללמוד. כמו ב-The Shawshank Redemption, זהו James Redemption.
החיפוש אחר הניצוץ
דרך סצנת החנות והסיפורים של ג'ימי וצ'אק על האב, אפשר ללמוד על תהליך ההרס של האב. האב מת חצי שנה אחרי סגירת החנות, וצ'אק התאבד אחרי שורה של משברים ואובדן. בשני המקרים, ריצ'רד האב וריצ'רד הבן חיפשו את הניצוץ בחייהם. האב חיפש אותו במחסן החנות כמטפורה, וצ'אק חיפש אותו בין הקירות כמטפורה. צ'אק דומה לאביו במובנים רבים, וגם ג'ימי דומה לו. אך לג'ימי היו הזדמנויות רבות יותר מצ'אק, וגורמי חוסן שפיתח בחנות ("Jimmy grew up in that store, watching our father" – צ'אק, Rebecca, Better Call Saul) וברחוב. לאב ולצ'אק לא היו את ההגנות האלה. הם נתנו את הכול, ולא נשאר להם לעצמם. הם מתו מבדידות, אכזבה, שברון לב, והיעדר כלים להתמודדות. במקרה של צ'אק, התווספה ההזנחה כלפיו מצד הסביבה והרשויות במדינה.
במובנים רבים יש דמיון במסרים העולים מהסדרה ומהספר "הניצוץ" (The Shining), וביקורת על טיפול חברתי כושל באנשים כמו צ'אק וג'ק, הנשאבים לדיכאון, התמכרות המוזנת על ידי הסביבה, דעיכה והרס עצמי.
⇐ סצנת החנות ככרוניקת התדרדרות והיסחפות לקצה, שראשיתה בילדות.
⇐ סצנת החנות מדגימה קצר בתקשורת בין האב ובנו ובין האב והאיש. החנות ותהליך ההתדרדרות הולידו סודות שלא מדברים עליהם, משבר אמון בין האחים ואולי גם בגידה מצד האם.
⇐ גבולות האחריות של אדם כלפי עצמו, כלפי ילדיו, כלפי משפחתו, כלפי תפקידו וכלפי החברה.
⇐ ההשלכות העולות מהתנהגותו של האב וג'ימי בהקשר לסצנת החנות ובהקשרים אחרים, והמשמעויות.
⇐ מהי י"דיעה" בהקשרים שונים, על מה היא מתבססת, כיצד עורכים בירור, ומתי זה רלוונטי.
⇐ דעות קדומות, סטריאוטיפים, האשמות לא מבוססות והכתמת שמו של אדם.