לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

עורכת ספרותית אמיתית: חשיבה, אינטואיציה, אינטליגנציה רגשית, אישיות

ספרים במדבר בניו מקסיקו על רקע גרפיטי מייצגים את מכלול כישוריה של עורכת ספרותית מקצועית.
התמונה הזו אינה שלמה בלי מכלול הפריטים שבה, המביעים יחד את היופי והמשמעות. חשיבה מסתעפת, אינטואיציה, אינטליגנציה רגשית ותכונות אישיותיות מיוחדות – עורכת ספרותית זקוקה לחבילה כולה.
חשיבה מסתעפת, אינטואיציה, אינטליגנציה רגשית ותכונות אישיותיות מיוחדות הם כישורים הכרחיים בעריכה ספרותית, וביטוי שלהם בתהליך העריכה מעיד על מקצועיות של העורכת הספרותית. הם פנימיים וטבעיים, ואי אפשר ללמוד או ללמד אותם. איכות העבודה ומידת המקצועיות של העורך או העורכת הספרותית לא נבחנת על פי קורס, תואר אקדמי, מסלול הכשרה או מספר הספרים הערוכים, אלא על פי כישורים ייחודיים אלה.

ג'ימי: תגיד לי למה. למה פעלת נגדי, צ'אק?
צ'רלס [בשקט]: אתה לא עורך דין אמיתי.
ג'ימי: אני מה?
צ'רלס [מרים את קולו]: אתה לא עורך דין אמיתי! אוניברסיטת סמואה האמריקנית, למען השם? קורס מקוון? איזו בדיחה! אני קרעתי את התחת כדי להגיע לאן שהגעתי, ואתה עושה קיצורי דרך וחושב שאתה ברמה שלי פתאום? שפתאום אתה יכול לעשות את מה שאני עושה כי אתה מצחיק ויודע להצחיק אנשים? את כל חיי הקדשתי לזה! אתה לא יכול להחליק פנימה כמו לזוג נעלי בית זולות ולקטוף את כל הפירות.

מתוך "סמוך על סול", עונה 1, פרק 9, "פימנטו"

בסצנה מכוננת בסדרה "סמוך על סול"(Better Call Saul), נחשפת השקפת עולמו של עורך דין צ’רלס (צ'אק) מקגיל, לאחר שאחיו, ג'ימי מקגיל, התעמת איתו. ג'ימי גילה שהסיבה לכך שהווארד המלין סירב לצרף אותו כעורך דין במשרד HHM שבו צ'רלס שותף בכיר, היא צ'רלס עצמו. בזכות ג'ימי HHM קיבלה לידה תביעה ייצוגית שתניב לה מיליונים, אך הווארד הודיע לג'ימי שהוא לא יעבוד על התביעה ממשרדי החברה, אלא יקבל אחוזים מהרווחים בהסדר הסופי. מאוחר יותר, ג'ימי גילה שלילה לפני הפגישה, אחיו התקשר להווארד והנחה אותו לפעול כך.

צ'רלס מחשיב תארים ומקפיד על כל פסיק בחוק. הוא לא רואה את חשיבותם של חשיבה קוגניטיבית, אינטואיציה, אינטליגנציה רגשית ותכונות אישיותיות. בעיניו, ג'ימי הוא לא עורך דין אמיתי, כיוון שלמד משפטים באופן מקוון באוניברסיטה לא נחשבת, כיוון שלא התנסה מספיק ולא עבר תהליך התקדמות הדרגתי כמוהו, וכיוון שאין לו כבוד לחוק. עבורו הוא "ג'ימי המחליק", כינוי שהודבק לו בצעירותו כשנהג לביים תאונות כדי לקבל פיצויים.

כישורים שאי-אפשר ללמוד: מה נדרש מעורכת ספרותית אמיתית

צ’רלס התעלם מכך שתביעת המיליונים ש-HHM קיבלה מידיו של ג'ימי על מגש של כסף, היא עדות לכישורים מיוחדים ויכולות שאי-אפשר ללמוד בשום מקום. הוא התעלם מהדברים החשובים שג'ימי ניחן בהם באופן טבעי, שהופכים אותו לעורך דין מקצועי אמיתי:

אופן חשיבה

חשיבה מסתעפת, זיהוי של קשרים, דפוסים, תבניות וחריגים בסיטואציות מורכבות, חוכמה, חושים חדים, תשומת לב לפרטים, זיכרון חד, כושר ביטוי גבוה בכתב ובעל פה, חוש התמצאות במרחב – יכולת לנווט, להתמצא ולשלוט במרחב ידע מורכב, דמיון, פתיחות וגמישות מחשבתית, יכולת לעבד מידע רב בו-זמנית, חשיבה אסוציאטיבית, היגיון, חשיבה מחוץ לקופסה, חשיבה אנליטית, יצירתיות, יכולת הסקה, יכולת עיבוד מידע, יכולת פיתוח של רעיונות,  יכולת הסקת מסקנות מהירה, ריכוז ויכולת מיקוד, ראיית התמונה בכללותה, דיוק חוש סדר וארגון, יכולת ארגון מחשבתי וסידור מידע באופן היררכי, תושייה, יכולת תמרון, יכולת לשנות כיוון תוך כדי תנועה, כושר אלתור, גיוון, חשיבה ביקורתית, תכנון קפדני, חשיבה לטווח ארוך.

אינטואיציה

הבנה רגשית של מה "נכון", תחושת ודאות מיידית וספונטנית, פעולה על פי תחושות בטן, קליטת רמזים רגשיים עדינים ממצבים או אנשים, קליטת רמזים קטנים וחלקיים שהתודעה הרציונלית עלולה להחמיץ עיבוד מידע ודפוסים מניסיון קודם באופן לא מודע, מידתיות, חוש תזמון, חוש אומנותי, חוש מוזיקלי, חוש קצב, טוב טעם.

אינטליגנציה רגשית

רגישות, מודעות עצמית רגשית, יכולת לזהות, להבין, לעבד ולנהל רגשות פנימיים ושל אחרים באופן יעיל ומותאם למצב, כושר שכנוע, הבנת ניואנסים, זיהוי רמזים ורמיזות, הבנה פסיכולוגית עמוקה של נפש האדם, של תשוקותיו, חולשותיו והמניע לפעולותיו, יכולת עיבוד של המטען הרגשי, זיהוי וזיקוק הרגשות המתעוררים, הבנת המקורות והגורמים לרגשות, מודעות לאופן שבו הרגשות משפיעים על המחשבות וההתנהגות, קריאת שפת גוף, טון קול ורמזים לא מילוליים, הבנת דינמיקות חברתיות ומערכות יחסים.

תכונות אישיותיות

התלהבות, מחויבות, תשוקה, מוטיבציה, סקרנות, פרקטיות, ספונטניות, התלהבות, איפוק, ריסון, מתינות, מסירות, סבלנות התמדה, כישורים דרמטיים, פרקטיות, יוזמה, ביטחון עצמי, קבלת החלטות מהירה, ערנות, עצמאות, חוכמת חיים, יסודיות, נחישות, יכולת עמידה בלחץ, מרץ, גמישות, אומץ, ישירות, דבקות במטרה, דבקות בעקרונות מקצועיים.

כל אלה תכונות קריטיות גם בעריכה ספרותית טובה, וביטוי שלהן בתהליך העריכה מעיד באופן הטוב ביותר על מקצועיות. 

תארים אקדמיים בספרות, השתתפות בקורסים בעריכה ספרותית, הנחיית קורסים, התנסות רבת שנים בעריכה ספרותית, קטלוג עשיר של ספרים ערוכים, פרסום של ספרים אישיים – אינם מעידים על תכונות אלה, ועדיין, הם מוצגים כעדות לעריכה ספרותית מקצועית.

מהפח ליצירה מרהיבה: איך עורכת ספרותית יצירתית עובדת

ג'ימי ערך לקשישים את צוואותיהם. אחת הקשישות גרה בדיור מוגן של סנדפייפר קרוסינג. כשהתקשתה לשלם לו את 140 הדולר שגבה עבור שירותיו, והסבירה שהיא מחכה לקצבה שתקבל מבית האבות, נדלקה לו נורה אדומה. לאחר בירור הוא הבין שכספי הפנסיה והביטוח הלאומי שלה ושל כל הדיירים עוברים ישירות לסנדפייפר, ומהם סנדפייפר מקזזת סכומים על מוצרי יסוד בסיסיים כמו מקלוני אוזניים, נייר טואלט, ממחטות נייר וכו'. צ'רלס כלל לא הבחין בכך כשעבד לפני כן על החומר: "זה היה בטפסים שעברתי עליהם?" הוא שאל, "כן, פספסת את זה כנראה", ג'ימי השיב.

ג'ימי הסיק שזוהי שיטה המופעלת על דיירי הדיור המוגן, ושבדרך זו סנדפייפר מנכסת לעצמה את קצבאותיהם ומתעשרת על חשבונם. הוא קלט את הפוטנציאל לתביעה ייצוגית: "אלה לא סכומים גדולים, אבל הם מצטברים בסוף, ויש כאן ניסיון ברור להסתיר את זה".

כשבבית האבות ראו שג'ימי מתחיל לרחרח ולדבר עם דיירים, הם מנעו ממנו את הכניסה למבנה, ובמקביל החלו לגרוס חומר. ג'ימי הבין שהוא מאבד ראיות חשובות, וביקש להשתמש בשירותים של בית האבות: "אני יכול להשתמש בשירותים שלכם? בבקשה, אני סובל ממעי רגיז". צ'רלס לעולם לא היה משתמש בטקטיקה הזו. ג'ימי התיישב על האסלה, ובמרוץ נגד הזמן, בעוד הם גורסים במרץ ראיות  והמזכירה והמאבטחים דוחקים בו לצאת, הוא ניסח במהירות על דפי טיוטה ונייר טואלט מכתב התראה המודיע לסנדפייפר על כוונה לתבוע בשל הונאה וגביית יתר שיטתית, והגיש זאת למזכירה. "זאת הודעה רשמית, ברור? אם לא תעצרי את הגריסה מייד, זה נחשב להשמדת ראיות".

לאחר שנזרק החוצה הוא חיכה בחוץ עד שהחשיך. העובדים השליכו לפח את חומר הגריסה, והוא נכנס לתוך פח הזבל, לבוש בחליפה הלבנה, וחיפש בין החיתולים המלוכלכים. הוא ידע שזו אינה גניבה ושהוא פועל במסגרת החוק.

תוך כדי כך, עורך הדין של סנדפייפר התקשר אליו וג'ימי ניהל איתו שיחה מתוך פח הזבל:
עורך הדין: אתה לוחש, משום מה.
ג'ימי: אני באופרה.
עורך הדין: הו, איזו אופרה?
ג'ימי: חליל הקסם.
עורך הדין: מוצרט. נפלא!

("סמוך על סול", עונה 1, פרק 8, "ריקו")

אך ג'ימי לא שכח את תפקידו כעורך דין: "הלקוחות שלך עלולים לעמוד לדין על התעללות בזקנים, הונאה וסחר לא הוגן ומטעה. וזאת רק ההתחלה, אוקי?" הוא הבהיר (שם).

החומר הגרוס הפך לראיית זהב המעידה על הונאה מצד סנדפייפר. בלי ג'ימי זה לא היה קורה: תשומת לב לפרטים הקטנים, זיהוי דפוסים, זיהוי קשרים, יכולת הסקת מסקנות מהירה, חשיבה אנליטית, יצירתיות, תושייה, כושר אלתור, חשיבה מחוץ לקופסה, יכולת לשנות כיוון תוך כדי תנועה, תכנון קפדני, ריכוז ויכולת מיקוד, הבנה רגשית של מה "נכון", קליטת רמזים, עיבוד מידע מניסיון קודם באופן לא מודע, כושר שכנוע, סקרנות, יוזמה, נחישות, התמדה, סבלנות, דבקות במטרה, עמידה בלחץ, אומץ, מרץ, גמישות, דבקות בעקרונות מקצועיים.

אלה תכונות של עורך דין אמיתי ושל עורכים ספרותיים אמיתיים. הן לא קשורות לסוג המוסד האקדמי, ליוקרה שלו, להכשרה ומשך ההכשרה, לתואר אקדמי, מעמד, למשך הניסיון במקצוע, לכתיבת ספרים בתחום או להדרכת סדנאות וקורסים בתחום.

מאמרים נוספים על עריכה ספרותית ולשונית של ספרי פרוזה
צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים