לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
ספרים שמצאו להם בית חם בטבע, בין זרועותיו של עץ בפארק בישראל – עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
ספר עם הכותרת "עריכה ספרותית" בתוך גזע עץ עבה עם שקעים, מדגים עומק בעריכה ספרותית טובה.
מהי עריכה ספרותית טובה? בעריכה ספרותית טובה לא ממהרים לתקן כל דבר בכל מחיר רק מעצם העובדה שמדובר בעריכה. לא ממהרים להגביה את המשלב הלשוני ולחפש מילים נרדפות גבוהות רק כי זה גבוה יותר. פעמים רבות יש יופי רב בפשטות, והחלפת מילים מקלקלת. בעריכה ספרותית טובה הטקסט שקוף, קולח וזורם, המנגינה שוטפת ורציפה.
זרימה ארוכה של מפל מים לאורך יער של עצי ארזית זהובים, המגיעה לספר גדול פתוח, מדגימה זרימה עדינה ויפה, חתירה למטרה – אחד העקרונות בעריכה ספרותית מקצועית.
העיקר שתהיה זרימה: עקרונות בעריכה ספרותית מקצועית: המטרה העיקרית שלי בעריכה ספרותית היא ליצור עניין, רצף וזרימה טובה. אני מקשיבה למנגינה, מזהה צרימות, מחליפה מילים, מוסיפה, משמיטה, משנה ומעבירה. מנגינה שקטה או חזקה, עדינה או סוערת, עולה או יורדת לסירוגין, העיקר שיש זרימה טבעית.
שורה של ספרים משולבים בגומחה מאבן בנימפאום באי היווני קוס עם התאמה לנוף, מדגימים התאמה בעריכה ספרותית של סגנון הדיבור, התזמון והמינון לטקסט ביצירת אמינות.
עריכה ספרותית בונה אמינות דרך טיפול בסגנון דיבור: אחד התפקידים של עריכה ספרותית בספרי פרוזה הוא טיפול באמינות. תפקידה של עריכה ספרותית – ולא של עריכה לשונית – הוא להתאים את הדיבור לדמות, למאפייניה, לאירוע, למצב הרגשי ולתקופה. אם אין התאמה כזו, זהו חור ספרותי משמעותי בעלילה.
ספר על רקע עץ ערבה עבה יבש, מכופף לכיוון שמאל, מדמה מצב רגשי של דמויות בספר, שעל ניסוחן אחראית עריכה ספרותית.
עריכה ספרותית מנסחת את המצב הרגשי של הדמויות: כשקיים פער בין האירוע לבין מצבה הרגשי של הדמות והאופן שבו היא מתבטאת ומתנהגת, זהו חור בעלילה היוצר בקרב הקוראים תחושת זיוף וחוסר אמינות. עריכה ספרותית איכותית מזהה אי-התאמות אלה ומתקנת אותן באמצעות ניסוח של רגשות, התנהגות ודיבור המתאימים להתרחשות. היא נכנסת לנשמתה של הדמות: מיהי? מה היא עוברת? איך היא מרגישה? מה הגיוני שתגיד במצב כזה? כך בונים אמינות.
קערות עם תבלינים צבעוניים ליד ספר פתוח, מדגימים את הדברים הקטנים היוצרים את הטעם, הריח והיופי בעריכה ספרותית ולשונית.
הדברים הקטנים בעריכה ספרותית ולשונית הם התבלינים של הספר: מבחר טיפים לכתיבה טובה ועריכה ספרותית טובה המשלבת עריכה לשונית. אין אלה חוקים, אלא פרשנות שלי למנגינה העולה מהטקסט, המעידה על טעמי, על סגנוני ועל האופן שבו אני מנתחת יצירות ספרות ועובדת כעורכת ספרותית ולשונית.
צילום של אישה מבוגרת מוייטנאם עם כובע קש ולצידה ערמת ספרים, מנפץ מיתוסים על יפה ומכוער בעריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרי פרוזה.
מיתוסים על יפה ומכוער בעריכה ספרותית של ספרי פרוזה: רבים שבויים בתפיסה שלפיה עריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרים אמורה להגביה את השפה ולהחליף מילים פשוטות במילים גבוהות. במאמרים על תפקידה של עריכה לשונית ועריכה ספרותית, החיפוש אחר יפה על פי הגדרתו הקלסית הוא לא המטרה. השיקולים ענייניים ומנומקים.
ערמת ספרים על מדרגות אבן עתיקות במבצר בודווה, מונטנגרו, מדגימה הגבהה והורדה של משלב לשוני בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית יורדת במדרגות המשלב הלשוני הסגנוני: פעמים רבות עריכה ספרותית פועלת להורדת המשלב הלשוני, ואת הסמיכויות והשפה הגבוהה היא משאירה למקומות שבהם זה מתאים. העלאת המשלב הלשוני ותיקוני יתר בכל מצב שנעשים בעריכה לשונית פוגעים בזרימה של הספר, מחסלים את האמינות, הורגים את הטקסט. בעריכה ספרותית מקצועית מטפלים בכך.
כריות ושטיחים פרסיים בצבעים ססגוניים וחמים וספרים מדגימים אווירה חמה, שחרור, גיוון וגמישות ואת הרעיון שעריכה ספרותית ולשונית טובה בונה סגנון של קרבה ושחרור.
עריכה ספרותית ולשונית טובה בונה סגנון של קרבה ושחרור: כשספר פרוזה נערך באותם עקרונות של ספר עיון, נמחקים כל סממני הקִרבה. עריכה ספרותית ולשונית טובה בונה סגנון של קרבה ושחרור ושוברת את המחיצות.
ספר על רקע עץ ערבה המפוצל לשני חלקים, מסמל שילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
על גזעי עצים, קירות מתקלפים ועריכה ספרותית: אחת התכונות החשובות בעריכה ספרותית היא היכולת לאתר ולזהות את הייחוד הטמון ביצירה, ללכוד אותו, לטפל בה בעין אומנותית, לדעת איך לבנות את החלקים ולחבר ביניהם כך שיתמזגו זה עם זה לכדי יצירה שלמה ואותנטית.
קיר עץ צבוע באופן לא אחיד וכד יווני מצויר עומד על ספר, מדגימים יצירתיות ושיקולים בעריכה ספרותית ועריכת תוכן של ספרות.
האם כל עריכת תוכן של ספרות יכולה להיקרא עריכה ספרותית? אם יודעים שהספר נמסר לעריכת תוכן על ידי עריכה לשונית שלא עוסקת בעריכה ספרותית, אי אפשר לכנות זאת "עריכה לשונית וספרותית". כשנתקלים בעריכה לא טובה בספר פרוזה חשוב לדייק: היא לא טובה, כי בפועל אין כאן באמת עריכה ספרותית.
ספר ואגרטל על משטח עץ עם פרטים, על רקע גרפיטי ססגוני על קיר בטון, מדגימים יצירתיות, תנועה ואותנטיות בעבודתה של עורכת ספרותית ועורכת לשונית.
גם עורכת ספרותית וגם עורכת לשונית. וזה מצוין. הפרדה בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית אינה טבעית, אינה נכונה ואינה הגיונית. בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים מומלץ שהעריכה הספרותית תיעשה בתהליך משולב עם עריכה לשונית, שבו השיקולים הלשוניים מותאמים לשיקולים הספרותיים. בשיטת עריכה זו לא מתנתקים מהיצירה אחרי העריכה הספרותית והיא לא עוברת לידיים אחרות. זה טבעי ונכון. אותו ראש, אותה נשמה, אותם כישורים, אותה גישה, אותו סגנון.
רקע אבסטרקט בקיר מתקלף בצהוב וסגול ברקע, כד סגול מעוצב ושני ספרים, מדגימים חשיפת רבדים בשפה העברית על ידי עריכה ספרותית
אנא עארף? עריכה ספרותית חושפת רבדים בשפה, לא מקטלגת אותה: בעריכה ספרותית משתמשים לעיתים בסלנג ובביטויים בשפת הדיבור כדי להדגיש ציניות, זלזול, אדישות, ריחוק, כעס, חוסר סבלנות, סערת רגשות, נחרצות וכדומה. מחיקה של מילים אלה על ידי עריכה לשונית מוחקת את המשמעויות האלה.
מאתנה להאק: בין עריכה ספרותית מעמיקה לפתרונות קסם מודרניים: האם התרבות העכשווית, המקדשת פתרונות מהירים ויעילות מיידית, מובילה לשקיעת העריכה הספרותית המעמיקה והיסודית? מאמר זה מציע כי נחיתת האל מהמכונה על הבמה היא מקור היסטורי ל"האק" המודרני – פתרון מהיר וחיצוני לבעיות מורכבות, ודן במשמעותם של קיצורי דרך בעריכה הספרותית המודרנית.
גדם עץ מנוסר ליד האגם, דפי עריכה וספר, מדגימים עריכה ספרותית ועריכה לשונית הפועלות בהרמוניה זו עם זו ולא מנסות לשנות את צביונו של הספר ולהלביש עליו תחפושות המסתירות את ייחודיותו.
למה חשוב לערוך את הספר בעריכה ספרותית יחד עם עריכה לשונית? בעריכה לשונית דומיננטית, הפועלת בנפרד מעריכה ספרותית וקובעת את הניסוח, בולט סגנון כתיבה נוקשה שלא מתאים לתכנים ספרותיים. בעריכה כזו נוצרת התנגשות עם העריכה הספרותית, ומי שמכריע הוא מגע היד האחרון בספר – עריכה לשונית, והיא זו שמטביעה את חותמה על הספר.
קלמנטינות שלמות ומקולפות וספר פתוח, מדגימים שחרור מבוקר של מידע והימנעות מדחיסת מידע באופן מלאכותי בעריכה ספרותית מקצועית.
עריכה ספרותית מקצועית לא דוחסת לקוראים מידע: פעמים רבות טורחים בעריכה הלשונית או בעריכה הספרותית של הספר למסור פרטים ומידע מובנים מאליהם. זה מיותר כמו ניקוד עזר במילים שהגייתן ומשמעותן משתמעות היטב מהמבנה וההקשר.
תאנים שלמות וחצויות על רקע סגול, ליד ספר פתוח מדגימות נסתר וגלוי בעריכה ספרותית.
על תאנים שלמות וחצויות ועל הנסתר והגלוי בעריכה ספרותית: בעריכה ספרותית חשוב לא לגלות את הקלפים בשליפה אחת ולא לעשות זאת באופן שקוף. עליה לבנות את המידע בדרך יצירתית ומתוחכמת.
מרקם אבסטרקט אקרילי עם דוגמת שיש במגוון צבעים ברקע, ואגרטל סיני וספרים, מדגימים יופי, הרמוניה וריגוש בעריכה ספרותית בדרך שלי.
היופי נמצא בפרטים הקטנים: עריכה ספרותית בדרך שלי: העריכה הספרותית שלי היא עריכה מעורבת. אני מעורבת בפרטים הגדולים והקטנים. דרך הערות והצעות בתהליך של פינג פונג מול מחברי הספר, לעולם לא אוכל להגיע לדקויות וליופי הספרותי שאני חותרת אליו.
דלעת וספרים על שולחן ישן מעץ, על רקע ירוק עם משפטים הכוללים מילים בסביל, מדגימים דומם פסיבי במאמר על התרחקות של עריכה ספרותית משימוש בסביל במקומות מסוימים.
כולם יודעים: עריכה ספרותית מתרחקת מסביל במקומות מסוימים: לעיתים הסביל יוצר סגנון מרוחק, לקוני ונוקשה של ספר עיון או מחקר, וריבוי שלו מעיד על מגע ידה של עריכה לשונית המנותקת משיקולי עריכה ספרותיים. בעריכה ספרותית משתמשים בפעיל במקומות המתאימים. הוא פתוח, נגיש ומוסיף מידע, הוא יוצר קצב, מחיה את הרגעים ויוצר מעורבות של הקוראים בהתרחשות.
ערמת ספרים ישנים וטקסט על רקע שחור, עם שמות פעולה ושמות עצם מודגשים, מדגימים ריחוק הנעשה לעיתים בעריכה לשונית המבטלת סגנון שנבנה בעריכה ספרותית.
בעריכה ספרותית כתבו "הוא ניסה להשתיק", בעריכה לשונית - "ניסיון": אחת הטכניקות להעלאת משלב לשוני היא שימוש בשמות פעולה. בכך לא רק שעריכה לשונית נוטלת לעצמה את תפקיד הניסוח השמור לעריכה ספרותית בספרי פרוזה, היא יוצרת עמימות, ריחוק וניכור. שמות פעולה לוקחים מהדמות שעליה מדברים את הכוח, מטשטשים אותה ומעלימים מידע חיוני חשוב.
כד קרמיקה וספר על משטח עץ סדוק, וטקסט על רקע מופשט של נייר קרוע, מדגימים שילוב בין עריכה לשונית ועריכה ספרותית ואת מטפורת שטיפת הכלים.
עריכה לשונית ועריכה ספרותית בספרים ומטפורת שטיפת הכלים: מי שטוען שבעריכה הלשונית מטפלים גם בסגנון של הספר תוך התייחסות לשיקולים ספרותיים, מדבר על עריכה שעקרונותיה דומים לעריכה ספרותית ולשונית ועל כן לא יכול לשלול עריכה משולבת שנעשית במקומות אחרים. אבל רק עריכה ספרותית אמורה להעניק לספר את צביונו הסגנוני דרך ניסוח. היא השפית הראשית, ובספרי פרוזה עריכה לשונית היא שוטפת הכלים.
ספרים על רקע ציור פלטת צבעים של אומנים במגוון צבעים, מדגימים גישה אומנותית בעריכה ספרותית.
בעריכה ספרותית עם גישה אומנותית, "מילות חלל" הן מכרה זהב: בעריכת ספרים עם תכנים ספרותיים, לעיתים מילים שנחשבות למיותרות בעריכה לשונית עם גישה דידקטית, הן מכרה זהב בעריכה ספרותית עם גישה אומנותית.
ספרים על משטח עץ על רקע גרפיטי ססגוני על הקיר, עם צמחייה שלא מסתירה את יופיו, מדגימים שמירה של עריכה לשונית על יופייה של היצירה מבלי לפגוע בשיקולי העריכה הספרותית.
מילים טובות שנבחרו בעריכה ספרותית הוחלפו בעריכה לשונית: אפשר ללמוד מכתוביות לאחר עריכה לשונית על גישה המופעלת לעיתים בעריכת ספרים. במאמר אני מדגימה גישה לא נכונה של עריכה לשונית, במקרים שבהם היא משנה מילים מדויקות וטובות שנבחרו בעריכה ספרותית. חלק א'.
ספרים על רקע גרפיטי רחוב עם כתובות בתוך ארבע צורות מופשטות, מדגימים חופש אומנותי של עריכה ספרותית.
בעריכה ספרותית יצרו יופי ספרותי, ובעריכה לשונית – "יתרה מזאת" אף אחד לא יעלה על דעתו לגשת ליצירת אומנות, למחוק בה קווים, להוסיף צורות, לאחד את הגדלים שלהן ולקצר אותה. כתיבה ספרותית ועריכה ספרותית שהופעלו בה שיקולים ספרותיים מקצועיים היא אומנות לכל דבר, ועריכה לשונית לא אמורה להתערב בכך. חלק ב'.
ספרים על רקע גרפיטי עם רצועות אירוסול על קיר מתכת מדגימים סגנון חי בהווה, הנבנה בעריכה ספרותית
בעריכה ספרותית דיברו בהווה ובעריכה לשונית שינו לעבר: פעמים רבות בעריכה לשונית מאחידים זמנים או מעבירים לזמן עבר או עתיד, אך טיפול בזמנים הוא מנדט של עריכה ספרותית ולא של עריכה לשונית. זה שיקול לשוני-ספרותי. חלק ג'
ספרים על רקע קיר צהוב מתקלף עם ירוקת וסדקים מדגימים שאת המינון קובעת עריכה ספרותית ולא עריכה לשונית.
בעריכה ספרותית עיבו והדגישו, בעריכה לשונית קיצצו ומחקו: בעריכה לשונית עם גישה נוקשה חושבים אולי שתפקידה הוא לבטל חזרות ומילים מיותרות. מיותרות בעיניה כמובן. לא לא לא, אלה שינויי סגנון, ואם בעריכה הספרותית קבעו שלוש פעמים "לא" ברצף, אין סיבה לקצץ שתיים. חלק ד'.
עריכה ספרותית איכותית פועלת על פי עקרון התער של אוקהאם: עקרון "התער של אוקהאם" טוען כי ההסבר הפשוט ביותר הוא בדרך כלל ההסבר הסביר ביותר. אחד התפקידים של עריכה ספרותית הוא להחיל עיקרון זה בזיהוי חורים בעלילה. עבור עורכים ספרותיים מקצועיים, סיפורים מסובכים מדי עם הסברים רבים מדי הם דגל אדום המסמן חוסר אמינות. עקרון התער מתקשר לעריכה ספרותית כאומנות של פישוט וזיקוק, במטרה להציג ספר פרוזה אמין ומשכנע.
תבניות אפייה במאפייה, המסודרות עם מחיצה בין ימין ושמאל ובהן לחמים וספרים בימין ובשמאל, מדגימות שילוב בין עריכה לשונית ועריכה ספרותית ואיכות בעריכה בדיון על עריכה לשונית וספרותית או עריכה ספרותית ולשונית.
האם זאת עריכה ספרותית ולשונית או עריכה לשונית וספרותית? הגדרה מדויקת יותר לתיאור עריכה המשלבת שתי התמחויות היא עריכה ספרותית ולשונית, משום שהעריכה הספרותית היא הבסיס. אך בין שהיא תיקרא "ספרותית ולשונית" או "לשונית וספרותית", איכותה תיקבע על פי כישורי העריכה הספרותית ומאפייני העריכה הלשונית.
גזע עץ המתפצל לשני ענפים, ביניהם חמישה ספרים צבעוניים, מדגים עריכה לשונית ועריכה ספרותית איכותיות המפעילות שיקולים מקצועיים.
עריכת ספר בעריכה ספרותית ועריכה לשונית - האם די בכך? עריכה לשונית ועריכה המוגדרת כעריכה ספרותית - בין שהיא נעשית על ידי שני עורכים ובין שהיא נעשית על ידי עורך אחד בתהליך אחד - עדיין לא מעידה על איכות העריכה. מה שקובע הוא טיב הכישורים: התייחסות מקצועית למגוון היבטים ספרותיים כולל שיקולי ניסוח, ועריכה לשונית מתונה שאינה משנה את צביונו של הספר.
קיר בטון סדוק צבוע בצבעים עזים ברקע, ופרחי לילך, ביצי פסחא וספר, מדגימים יצירתיות, דמיון, תעוזה בדיון על עריכה ספרותית וכתיבה טובה.
עריכה ספרותית וכתיבה טובה: הוא אמר, היא אמרה: אם לאמירות יש עוצמה ומשמעות משלהן, לא תמיד צריך לתאר את האופן שבו הן נאמרות ולא תמיד חייבים להשתמש ב"הוא אמר", "היא אמרה". זה מייגע, זה מתאמץ מדי ומעייף את הקוראים. יש מגוון אפשרויות בהצגת התיאורים בצד האמירות. בעריכה ספרותית בוחנים את האפשרויות ומתאימים אותן למקרה.
ספר על משטח עץ סדוק על רקע אומנות גרפיטי רחוב עם כיתוב בשחור, מדגימים שבירה של סטראוטיפים בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית מקצועית שמה לב לדקויות העולות מהמילים: בעריכה ספרותית חשוב לשים לב לתכנים בעלי אופי סטראוטיפי. מעבר לכך שסטראוטיפים יכולים להרגיז קוראים, הם גם מאוד משעממים וצפויים. במאמר אני גם דנה בדקויות העולות מהמילים ובמשמעות שלהן. מילים יוצרות אווירה ומעידות על תפיסה.
פרחי ציפור גן עדן באגרטל ומאחוריהם ספר, נלחמים בפוסידון האוחז בקלשון, מדגימים מאבק בין פתרונות לא אמינים לבין אמינות בעריכה ספרותית מקצועית.
דאוס אקס מכינה: עריכה ספרותית מקצועית מטפלת בחורים בעלילה: מקורו של "דאוס אקס מכינה" (אל מחוץ למכונה) הוא בתיאטרון היווני העתיק, והוא מסמל פתרונות מאולצים ולא הגיוניים בעלילה ספרותית. "חורים בעלילה" הם פערים לוגיים, סתירות בנרטיב או פתרונות מלאכותיים ומסובכים בעלילה, המופיעים בטקסט המוגש לעריכה ספרותית. עריכה ספרותית טובה מזהה פערים ומתקנת אותם בדרכים אינטליגנטיות, יצירתיות ומשכנעות לפני פרסום הספר. בכך היא מבטיחה אמינות וחוויית קריאה שלמה וקוהרנטית.
פרחים מלאכותיים באגרטל וספרים על רקע בסגנון וינטג', מדגימים את הדיון בשאלה אם בינה מלאכותית יכולה לעשות עריכה ספרותית.
תגידו, בינה מלאכותית יכולה לעשות עריכה ספרותית?: לבינה מלאכותית אין אינטליגנציה רגשית, אין בה רגישות, אין לה יכולת להבין כוונות, משמעויות, דקויות, היא לא יודעת להאזין למנגינה העולה מהטקסט, לזרימה, לרצף. היא מלאכותית ולא טבעית, ולעולם היא לא תגיע לאיכויות האנושיות בעריכה ספרותית.
ספר על רקע ציור אומנות יפנית מסורתי בצבעי מים של שתי חסידות, מדגימים ריקוד משותף במלאכת הניסוח בעריכה ספרותית המשלבת עריכה לשונית.
ניסוח בספר פרוזה – עריכה ספרותית או עריכה לשונית? ניסוח הוא סגנון. במצב של פיצול תפקידים בין עריכה ספרותית לעריכה לשונית בספרים עם תכנים ספרותיים, עריכה ספרותית אחראית על הניסוח. כישורי כתיבה וניסוח הם כישורים מהותיים בעריכה ספרותית. ניסוח טוב ביצירות ספרות מתבטא בבניית משפטים שמהם עולים הרעיונות הספרותיים באופן ספרותי, מנגינה, קצב, זרימה והרמוניה.
ספר על מדרגת קיר בטון ורוד עם צינור ניקוז וגרפיטי, מדגימים יצירתיות בדיון מי אחראי על חלוקת פסקאות בספר פרוזה - עריכה לשונית או עריכה ספרותית.
חלוקת פסקאות בספר - עריכה ספרותית או עריכה לשונית? בעריכת ספרים עם תכנים ספרותיים, שבה יש פיצול בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית, עיקר המעורבות בחלוקת פסקאות צריכה להיות מונחית על ידי שיקולים ספרותיים בעריכה ספרותית.
ספר על רקע גרפיטי חום על קיר בטון סדוק, בצורות מופשטות הנראות כגלים, מדגימים תנועתיות, וסדר מילים בעריכת ספר פרוזה שאמור להיבנות בעריכה ספרותית ולא בעריכה לשונית.
סדר מילים בספר - עריכה ספרותית או עריכה לשונית? : בעריכת ספרי פרוזה, סדר המילים הוא פעולה מובהקת של עריכה ספרותית, הקובעת את הסגנון, הזרימה והמשמעות. חשוב שסדר המילים יתבסס על שיקולים ספרותיים, על ידי עריכה ספרותית עם כישורי ניסוח טובים.
כביסה וספר תלויים על חבל כביסה על קיר בית ישן צהוב עם חלון מעץ באי בוראנו, מדגימים עריכה ספרותית המתארת צבעים, אווירה ומאפיינים, ואת הקשר לנגישות.
על הקשר בין עריכה ספרותית ונגישות: בספרי פרוזה כולנו קוראים עם מוגבלות בשמיעה ובראייה. אין קול ואין תמונות. עריכה ספרותית מקצועית מעבירה את הקוראים למימד אחר. האורות כבים, ואנחנו נשאבים לתוך הספר, שומעים קולות ורואים תמונות. זוהי פעולה של הנגשה ותיווך. עריכה לשונית החורגת מתפקידה פוגעת בנגישות.
כביסה צבעונית וספרים תלויים על חבלים בין שני בניינים מקבילים, מדגימים עריכה ספרותית התולה את הכביסה בחוץ ומציגה את העולם הפנימי מאחורי הספר.
עריכה ספרותית תולה את הכביסה בחוץ ומציגה את העולם הפנימי של הספר: לעומת עריכה לשונית המעלימה מילים בעלות סממנים אישיים כשהיא חורגת מתפקידה בעריכת ספרים עם מאפיינים ספרותיים, עריכה ספרותית ולשונית מקצועית מדגישה אותם. מאחורי הכביסה שהיא תולה באוויר הפתוח יש בני אדם, יש צבעים וסגנונות, ויש הווה - כאן ועכשיו.
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים