לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים
לפונים וללקוחות מובטחת שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

עריכה ספרותית – מאמרים והדגמות

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים היבטים בעריכה ספרותית.
ספרים שמצאו להם בית חם בטבע, בין זרועותיו של עץ בפארק בישראל – עריכה ספרותית ועריכה לשונית.

מהי עריכה ספרותית טובה?: בעריכה ספרותית טובה לא ממהרים לתקן כל דבר בכל מחיר רק מעצם העובדה שמדובר בעריכה. לא ממהרים להגביה את המשלב הלשוני ולחפש מילים נרדפות גבוהות רק כי זה גבוה יותר. פעמים רבות יש יופי רב בפשטות, והחלפת מילים מקלקלת.

העיקר שתהיה זרימה: עקרונות בעריכה ספרותית מקצועית: המטרה העיקרית שלי בעריכה ספרותית היא ליצור עניין, רצף וזרימה טובה. אני מקשיבה למנגינה, מזהה צרימות, מחליפה מילים, מוסיפה, משמיטה, משנה ומעבירה. מנגינה שקטה או חזקה, עדינה או סוערת, עולה או יורדת לסירוגין, העיקר שיש זרימה טבעית.

עריכה ספרותית בונה אמינות דרך סגנון דיבור: אחד התפקידים של עריכה ספרותית בספרי פרוזה הוא טיפול באמינות. חשוב להתאים את הדיבור לדמות, למאפייניה, לאירוע, למצב הרגשי ולתקופה. המאמר דן בדיוק בסגנון הדיבור.

עריכה ספרותית מנסחת את המצב הרגשי של הדמויותאחת הדרכים של עריכה ספרותית ליצור אמינות היא דיוק בניסוח המצב הרגשי. בחירת המילים המתארות את המצב הרגשי, התזמון, המיקום והמינון שלהן, יוצרים אמינות ועניין בספר.

הדברים הקטנים בעריכה ספרותית יוצרים את היופי: מבחר טיפים לכתיבה טובה ועריכה ספרותית טובה 

לנעול את הנעליים? על גבולות העריכה הלשונית בספר פרוזה: חשוב שבעריכה לשונית בספרי פרוזה תישמר האותנטיות באמירות של דמויות בעלות סגנון ומאפיינים ייחודיים.

מיתוסים על יפה ומכוער בעריכה ספרותית של ספרי פרוזה: רבים סבורים שבעריכת ספרים, תפקידן של עריכה ספרותית ועריכה לשונית הוא להגביה את השפה ולהחליף מילים פשוטות במילים גבוהות. אבל ליופי ספרותי אין הגדרה אחת מצמצמת חד ממדית.

עריכה ספרותית יורדת במדרגות המשלב הלשוני: פעמים רבות עריכה ספרותית פועלת להורדת המשלב הלשוני, ואת הסמיכויות והשפה הגבוהה היא משאירה למקומות שבהם זה מתאים. העלאת המשלב הלשוני ותיקוני יתר בכל מצב שנעשים בעריכה לשונית פוגעים בזרימה של הספר, מחסלים את האמינות, הורגים את הטקסט. בעריכה ספרותית מקצועית מטפלים בכך. 

עריכה ספרותית ולשונית טובה בונה סגנון של קרבה ושחרור: כשספר פרוזה נערך באותם עקרונות של ספר עיון, נמחקים כל סממני הקִרבה. עריכה ספרותית ולשונית טובה בונה סגנון של קרבה ושחרור ושוברת את המחיצות. 

ספר פרוזה הולך לים עם חליפה: מאפייני ריחוק בעריכת ספר פרוזה: סגנונות כתיבה וסימני פיסוק שנעשים בעריכה לשונית ללא רגישות ספרותית ואינם מתאימים לתכנים ספרותיים בספרי פרוזה, יוצרים אווירת ריחוק וניכור ופוגעים באמינות ובזרימה שעליהן אחראית עריכה ספרותית. אציג סממנים תוכניים וחיצוניים של ריחוק.

על גזעי עצים, קירות מתקלפים ועריכה ספרותית: אחת התכונות החשובות בעריכה ספרותית היא היכולת לאתר ולזהות את הייחוד הטמון ביצירה, ללכוד אותו, לטפל בה בעין אומנותית, לדעת איך לבנות את החלקים ולחבר ביניהם כך שיתמזגו זה עם זה לכדי יצירה שלמה ואותנטית. 

האם כל עריכת תוכן של ספרות יכולה להיקרא עריכה ספרותית? אם יודעים שהספר נמסר לעריכת תוכן על ידי עריכה לשונית שלא עוסקת בעריכה ספרותית, אי אפשר לכנות זאת "עריכה לשונית וספרותית". כשנתקלים בעריכה לא טובה בספר פרוזה חשוב לדייק: היא לא טובה, כי בפועל אין כאן באמת עריכה ספרותית. 

גם עורכת ספרותית וגם עורכת לשונית. וזה מצוין.: בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים מומלץ שהעריכה הספרותית תיעשה בתהליך משולב עם עריכה לשונית, שבו השיקולים הלשוניים מותאמים לשיקולים הספרותיים. בשיטת עריכה זו אין "אחר כך הוא". לא מתנתקים מהיצירה אחרי העריכה הספרותית והיא לא עוברת לידיים אחרות. זה טבעי ונכון. אותו ראש, אותה נשמה, אותם כישורים, אותה גישה, אותו סגנון. 

אנא עארף? עריכה ספרותית חושפת רבדים בשפה, לא מקטלגת אותה: בעריכה ספרותית משתמשים לעיתים בסלנג ובביטויים בשפת הדיבור כדי להדגיש ציניות, זלזול, אדישות, ריחוק, כעס, חוסר סבלנות, סערת רגשות, נחרצות וכדומה. מחיקה של מילים אלה על ידי עריכה לשונית מוחקת את המשמעויות האלה. סלנג ושפת הדיבור לא בנויים לתבניות ומגירות. 

למה חשוב לדון בעריכה ספרותית יחד עם עריכה לשונית? בעריכה לשונית דומיננטית בספר בולט סגנון כתיבה נוקשה שלא מתאים לתכנים ספרותיים. בעריכה כזו נוצרת התנגשות עם העריכה הספרותית, ומי שמכריע הוא מגע היד האחרון בספר – עריכה לשונית והגהה לשונית, והם אלה שמטביעים את חותמם על הספר.

עריכה ספרותית מקצועית לא דוחסת לקוראים מידע: פעמים רבות טורחים בעריכה הלשונית או בעריכה הספרותית של הספר למסור פרטים ומידע מובנים מאליהם. זה מיותר כמו ניקוד עזר במילים שהגייתן ומשמעותן משתמעות היטב מהמבנה וההקשר.

על תאנים ועל הנסתר והגלוי בעריכה ספרותית: בעריכה ספרותית חשוב לא לגלות את הקלפים בשליפה אחת ולא לעשות זאת באופן שקוף. עליה לבנות את המידע בדרך יצירתית ומתוחכמת. 

היופי נמצא בפרטים הקטנים: עריכה ספרותית בדרך שלי: העריכה הספרותית שלי היא עריכה מעורבת. אני מעורבת בפרטים הגדולים והקטנים. דרך הערות והצעות בתהליך של פינג פונג מול מחברי הספר, לעולם לא אוכל להגיע לדקויות וליופי הספרותי שאני חותרת אליו. 

כולם יודעים: עריכה ספרותית מתרחקת מסביל במקומות מסוימים: לעיתים הסביל יוצר סגנון מרוחק, לקוני ונוקשה, וריבוי שלו מעיד על מגע ידה של עריכה לשונית. בעריכה ספרותית אני משתדלת להשתמש בפעיל במקומות המתאימים. הוא מוסיף מידע, הוא יוצר קצב, מחיה את הרגעים ומקרב אותנו להתרחשות. 

בעריכה ספרותית כתבו "הוא ניסה להשתיק", בעריכה לשונית – "ניסיון": במאמר אני דנה במקרים שבהם בעריכה לשונית משנים סגנון וניסוח שנעשו בכתיבה ובעריכה ספרותית במטרה להגביה משלב לשוני. בכך לא רק יוצרים ריחוק וניכור, אלא גם לוקחים מהדמות שעליה מדברים את הכוח, מטשטשים אותה ומעלימים אותה.

עריכה לשונית ועריכה ספרותית בספרים ומטפורת שטיפת הכלים: מי שטוען שבעריכה הלשונית מטפלים גם בסגנון של הספר תוך התייחסות לשיקולים ספרותיים, מדבר למעשה על עריכה שעקרונותיה דומים לעריכה ספרותית ולשונית, ולא יכול לשלול עריכה משולבת שנעשית במקומות אחרים על פי אותו עיקרון. 

בעריכה ספרותית עם גישה אומנותית,  "מילות חלל" הן מכרה זהב: בעריכת ספרים עם תכנים ספרותיים, לעיתים מילים שנחשבות למיותרות בעריכה לשונית עם גישה דידקטית, הן מכרה זהב בעריכה ספרותית עם גישה אומנותית.

על הקשר בין עריכה ספרותית ונגישות: בספרי פרוזה כולנו קוראים עם מוגבלות בשמיעה ובראייה. אין קול ואין תמונות. עריכה ספרותית מקצועית מעבירה את הקוראים למימד אחר. האורות כבים, ואנחנו נשאבים לתוך הספר, שומעים קולות ורואים תמונות. זוהי פעולה של הנגשה ותיווך. עריכה לשונית החורגת מתפקידה פוגעת בנגישות.

מילים טובות שנבחרו בעריכה ספרותית הוחלפו בעריכה לשונית: אפשר ללמוד מכתוביות לאחר עריכה לשונית על גישה המופעלת לעיתים בעריכת ספרים. במאמר אני מדגימה גישה לא נכונה של עריכה לשונית, במקרים שבהם היא משנה מילים מדויקות וטובות שנבחרו בעריכה ספרותית: מוחקת מילים ובעיקר גופים, משנה זמנים, מקצרת משפטים, ובעיקר מגביהה את המשלב הלשוני. במילים אחרות: מנסחת מחדש את הטקסט. חלק א'.

בעריכה ספרותית יצרו יופי ספרותי, ובעריכה לשונית – "יתרה מזאת": אף אחד לא יעלה על דעתו לגשת ליצירת אומנות, למחוק בה קווים, להוסיף צורות, לאחד את הגדלים שלהן ולקצר אותה. כתיבה ספרותית ועריכה ספרותית שהופעלו בה שיקולים ספרותיים מקצועיים היא אומנות לכל דבר, ועריכה לשונית לא אמורה להתערב בכך. חלק ב'.

בעריכה ספרותית דיברו בהווה ובעריכה לשונית שינו לעבר: פעמים רבות בעריכה לשונית מאחידים זמנים או מעבירים לזמן עבר או עתיד, אך טיפול בזמנים הוא מנדט של עריכה ספרותית ולא של עריכה לשונית. זה שיקול לשוני-ספרותי. חלק ג'

בעריכה ספרותית עיבו והדגישו, בעריכה לשונית קיצצו ומחקו: בעריכה לשונית עם גישה נוקשה חושבים אולי שתפקידה הוא לבטל חזרות ומילים מיותרות. מיותרות בעיניה כמובן. לא לא לא, אלה שינויי סגנון, ואם בעריכה הספרותית קבעו שלוש פעמים "לא" ברצף, אין סיבה לקצץ שתיים. חלק ד'.

שמונה עקרונות חשובים בעריכת ספר פרוזה: עריכת הספר בעריכה ספרותית ועריכה לשונית; חלוקת תפקידים נכונה, או עריכה ספרותית ולשונית משולבת; כישורי עריכה ספרותית טובים; מינון נכון של עריכה לשונית, ועוד.

האם זאת עריכה ספרותית ולשונית או לשונית וספרותית?  הגדרה מדויקת יותר לתיאור עריכה המשלבת שתי התמחויות היא עריכה ספרותית ולשונית, משום שהעריכה הספרותית היא הבסיס. אך בין שהיא תיקרא "ספרותית ולשונית" או "לשונית וספרותית", איכותה תיקבע על פי כישורי העריכה הספרותית ומאפייני העריכה הלשונית.

עריכת ספר בעריכה ספרותית ועריכה לשונית – האם די בכך? עריכה לשונית ועריכה המוגדרת כעריכה ספרותית – בין שהיא נעשית על ידי שני עורכים ובין שהיא נעשית בתהליך אחד – עדיין לא מעידה על איכות הספר. מה שקובע הוא טיב הכישורים.

עריכה ספרותית וכתיבה טובה: הוא אמר, היא אמרה: יש מגוון אפשרויות בהצגת האמירות. אל תצמצמו אותן ל"אמרתי-לו-הוא-אמר-לי"

חסר לנו שהספרים יהיו כמו קופסאות קטנות שכולן נראות אותו הדבר: חסר לנו שהשפה שלנו תהפוך לקופסאות קטנות שכולן נראות אותו הדבר וכולן עשויות טיקי-טקי כמו בשיר של פיט סיגר. חלק ב'

עריכה ספרותית מקצועית שמה לב לדקויות העולות מהמילים: בעריכה ספרותית חשוב לשים לב לתכנים בעלי אופי סטראוטיפי. מעבר לכך שסטראוטיפים יכולים להרגיז קוראים, הם גם מאוד משעממים וצפויים. במאמר אני גם דנה בדקויות העולות מהמילים ובמשמעות שלהן. מילים יוצרות אווירה ומעידות על תפיסה. 

דאוס אקס מכינה: עריכה ספרותית טובה מטפלת בחורים בעלילה: אחת הפעולות בעריכה ספרותית היא לזהות את האל מחוץ למכונה או למנוע את הופעתו, בדרכים אינטליגנטיות, מתוחכמות ויצירתיות.

תגידו, בינה מלאכותית יכולה לעשות עריכה ספרותית? לבינה מלאכותית אין אינטליגציה רגשית, אין בה רגישות, אין לה יכולת להבין כוונות, משמעויות, דקויות, היא לא יודעת להאזין למנגינה העולה מהטקסט, לזרימה, לרצף. היא מלאכותית ולא טבעית, ולעולם היא לא תגיע לאיכויות האנושיות בעריכה ספרותית.

ניסוח בספר פרוזה – עריכה ספרותית או עריכה לשונית?: ניסוח הוא סגנון. במצב של פיצול תפקידים בין עריכה ספרותית לעריכה לשונית בספרים עם תכנים ספרותיים, עריכה ספרותית אחראית על הניסוח.

חלוקת פסקאות בספר – עריכה ספרותית או עריכה לשונית? בעריכת ספרים עם תכנים ספרותיים, שבה יש פיצול בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית, עיקר המעורבות בחלוקת פסקאות צריכה להיות מונחית על ידי שיקולים ספרותיים בעריכה ספרותית. 

סדר מילים בספר – עריכה ספרותית או עריכה לשונית? בעריכת ספרי פרוזה, סדר המילים הוא פעולה מובהקת של עריכה ספרותית, הקובעת את הסגנון, הזרימה והמשמעות. חשוב שסדר המילים יתבסס על שיקולים ספרותיים, על ידי עריכה ספרותית עם כישורי ניסוח טובים. 

עריכה ספרותית תולה את הכביסה בחוץ ומציגה את העולם הפנימי של הספר: לעומת עריכה לשונית המעלימה מילים בעלות סממנים אישיים כשהיא חורגת מתפקידה בעריכת ספרים עם מאפיינים ספרותיים, עריכה ספרותית ולשונית מקצועית מדגישה אותם. מאחורי הכביסה שהיא תולה באוויר הפתוח יש בני אדם, יש צבעים וסגנונות, ויש הווה – כאן ועכשיו.

ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים והדגמות
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית - מאמרים ומידע