לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

אנא עארף? עריכה ספרותית חושפת רבדים בשפה, לא מקטלגת אותה

רקע אבסטרקט בקיר מתקלף בצהוב וסגול ברקע, כד סגול מעוצב ושני ספרים, מדגימים חשיפת רבדים בשפה העברית על ידי עריכה ספרותית
השפה העברית היא עולם עשיר ברבדים, גוונים וסגנונות. בעריכה ספרותית חושפים ומחדדים אותם.
בעריכה ספרותית משתמשים לעיתים בסלנג ובביטויים בשפת הדיבור כדי להדגיש ציניות, זלזול, אדישות, ריחוק, כעס, חוסר סבלנות, סערת רגשות, נחרצות וכדומה. מחיקה של מילים אלה על ידי עריכה לשונית מוחקת את המשמעויות האלה. סלנג ושפת הדיבור לא בנויים לתבניות ומגירות. 

במאמר שמונה עקרונות חשובים בעריכת ספר פרוזה, אחד העקרונות הוא הימנעות מעריכה ספרותית ועריכה לשונית פטרונית. העיקרון הזה חשוב בכל סוג של עריכת ספרים. 

עריכה פטרונית מתבטאת בין היתר בעריכת תוכן שנעשית על ידי עריכה לשונית – שלא אמורה לפעול כעריכת תוכן בספרי פרוזה מבלי להפעיל שיקולים של עריכה ספרותית – ובה מוסיפים מידע או חוזרים עליו גם כשהוא מובן מאליו, מחנכים להגייה נכונה, לקריאה בעברית תקנית בלבד ולקריאה בעברית בלבד. אני לומדת על הגישה הזו מספרים וכתוביות. כשהם נתקלים בסלנג או בשפת הדיבור הם מכסחים לו ת'צורה. סוגרים אותו במירכאות, מוסיפים לו ניקוד עזר, או פשוט מציגים חלופה עברית שלו – גרסה חיוורת של המקור, שעל הדרך גם מגביהה את המשלב הלשוני. לא רק שזה מקלקל את יופיו של הסלנג, זה גם פטרוני. כאילו שכקוראים נתקלקל אם נקרא סלנג, וכאילו זה מעליב את השפה העברית אם לא נתאים זכר לזכר, נקבה לנקבה ורבים לרבים. הפטרונות מודגשת עוד יותר, משום שבעריכה לשונית מחליטים עבורנו מה נשאר מעבודת הכתיבה והעריכה הספרותית ומה נמחק וכופים עלינו פרשנות צרה לטקסט. זאת התוצאה גם כשבעריכה לשונית מוסיפים נקודתיים, נקודה פסיק, קווים מפרידים, זוהי פעולה פרשנית, וסימני קריאה ושלוש נקודות הם סימנים ספרותיים מובהקים.

מעבר לכך, פעולות פרשניות כאלה פוגעות בנגישות ובמשמעות. בעריכה ספרותית משתמשים לעיתים בסלנג ובביטויים בשפת הדיבור כדי להדגיש ציניות, זלזול, אדישות, ריחוק, כעס, חוסר סבלנות, סערת רגשות, נחרצות וכדומה. מחיקה של מילים אלה מוחקת את המשמעויות וההדגשים האלה, מבטלת את ההתאמה הייחודית בין הפריטים ומבטלת את הכוונה. למשל:

"צמחים זה הם אחלה"; "איזה אילו ילדים מהממים יהיו לנו"; "איזה איזו קריזה". 

"זה" יכול להתקשר לרעיון בזכר, ולא לצמחים, וגם אם לא – כך הוא משתלב יפה במשפט. במקרים מהסוג הזה, הדיוק והתכנון לא אמינים, ומתנגשים עם הספונטניות והטבעיות הנבנות בעריכה ספרותית. סלנג ושפת הדיבור לא בנויים לתבניות ומגירות. 

דוגמאות מכתוביות בסדרה ישראלית (בשינויים קלים, אך לא במחיקות ובחלופות). הכחול המחוק נאמר על ידי הדמויות – תוצאה של כתיבה ועריכה ספרותית, האדום נכתב בכתוביות והחליף את הכחול – ככל הנראה תוצאת עבודתה של עריכה לשונית:

  • מה חשבת, שאני אגיד לך מברוק מזל טוב? שאני אחבק אותך?
  • עשית לקחת סמים?
  • הוא הכניס לו מכות הרביץ לו
  • למה מי אתה? כולך פישר טירון עם 20 אקסטות
  • היא חתיכת אידיוטית שלא מבינה שיט מהחיים שלה
  • הכול בולשיט בלבולי שכל. אני חרא של בנאדם
  • זה חבר שלי, אתה הולך להפליל תפליל אותו
  • תסתכלי לי בעיניים תביטי עליי כשאני מדבר איתך
  • אני עושה את זה בשביל למען המשפחה שלי, לא בשבילך למענך
  • אני לא יכול להגיד לומר
  • אתה עושה טעות טועה
  • אין לי מושג מה עבר לי בראש חשבתי
  • אני יודע שהתחלנו מקולקל לא טוב
  • – עד מתי זה? – אנא עארף אני יודעת?

ולסיום, בהשראת משפט מהשיר "קראתי לך ציון" שכתבו, הלחינו ומבצעים להקת Anna RF וההרכב יונינה (מתבסס על טקסט שכתבה קאסה גטו): עברית היא עולם שלם, אבל מקטלגים אותה. 

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים
צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים