לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

עריכה ספרותית מקצועית לא דוחסת לקוראים מידע

קלמנטינות שלמות ומקולפות וספר פתוח, מדגימים שחרור מבוקר של מידע והימנעות מדחיסת מידע באופן מלאכותי בעריכה ספרותית מקצועית.
בעריכה ספרותית קובעים את המינון, התזמון והאופן של מסירת המידע בספר.
פעמים רבות טורחים בעריכה הלשונית או בעריכה הספרותית של ספר פרוזה למסור פרטים ומידע מובנים מאליהם. זה מיותר כמו מירכאות לסימון מטפורה ולשון סגי נהור, או ניקוד עזר במילים שהגייתן ומשמעותן משתמעות היטב ממבנה המשפט וההקשר. 

פורסם לראשונה ב"תפוז" ב-11.6.2010 ("היפים, האמיצים והכותבים")

אחד הסימנים לעריכה ספרותית לא טובה בספרי פרוזה, ולרוב זה נעשה ככל הנראה במסגרת עריכה לשונית, הוא ניסיון לדחוס כמה שיותר מידע בזמן הלא נכון ובדרך הלא נכונה. דחיסת מידע היא העברת אינפורמציה בזמן הלא מתאים, באופן המסגיר את רצונו של הכותב/העורך שנדע כאן ועכשיו את המידע הזה או כדי להזכיר לנו פרט מסוים. אבל לכל דבר יש את העיתוי שלו, ואם זה בא בזמן לא מתאים זה פוגע באמינות. לעיתים המידע מיותר לחלוטין ולא מכבד את הקוראים, כמו שלוש נקודות, ריבוי של סימן קריאה, מירכאות וניקוד עזר רב. זה מעיד על מודעות של הכותב/העורך לקיומנו, הקוראים, דבר שאינו רצוי כלל – לא בספר, לא בסרט, לא בהצגה. 

דוגמה למשפט כזה: "את יודעת שאף פעם לא בגדתי בו? את יודעת כמה אני מטייל בעולם במסגרת עבודתי, 12 ימים בחודש אני בארה"ב, נותנת שירות לחברות שצורכות את המערכות המשוכללות שהחברה שבבעלותי מוכרת, ואף פעם לא בגדתי בו".

איזה מזל שבנשימה אחת נאמר לנו שהיא נותנת שירות לחברות שצורכות את המערכות המשוכללות שהחברה שבבעלותה מוכרת. אחרת לא היינו מבינים מה קורה שם, והמתח היה הורג אותנו במקום.

כתיבה כזאת מזכירה לי את הסדרה "היפים והאמיצים". פעם צפיתי בה. כל הזמן הם מחפשים שם זה את זה: איפה רידג'? הוא לא היה איתך? איפה ברוק? היא הייתה כאן כרגע. איפה ת'ורן? איפה סטפני? והנשאל מוסר את המידע. דחיסת המידע ביפים והאמיצים היא מעין תמצית של הפרקים הקודמים כדי שמי שפספס יהיה מעודכן:

"כן רידג', אתה יודע שהיום מתקיימת תצוגת האופנה של החברה המתחרה שלנו, חברת טייגר, זאת שכל הזמן מנסה להפיל אותנו ולהעתיק את הדגמים המדהימים שלנו, שיוצר אותם עבורנו זה ששכרנו לא מזמן, זה שאנחנו משלמים לו כל כך הרבה כסף ושמתעסק עם הבת של המנקה. והמנקה היא לא סתם אחת. היא חברת הנעורים של הבעלים. הוא זרק אותה ולא ידע שהיא בהיריון. גם אם הוא היה יודע הוא היה זורק אותה. הוא אמר לי את זה בפרק הקודם".

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים