- מאת: עינת קדם
- einat.editor@gmail.com
- 054-7334403
זה די מפחיד לפרסם דוגמאות של עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה אישית מספריי. חשיפה גדולה. אבל אני שואלת את עצמי: סופרים וסופרות, משוררים ומשוררות, מאיירים ומאיירות לא חושפים את אומנותם? חשיפה ופגיעוּת הן חלק מעולמם של אומנים, והן הופכות אותם לאמיתיים יותר. גם עריכה ספרותית המשלבת כתיבה היא אומנות, ובייחוד עריכה וכתיבה המשלבות עריכה לשונית. דוגמאות מעריכת ספרים ודוגמאות מכתיבה הן הדרך היחידה להציג את האומנות שלי בפני מי שלא מכיר אותי.
בעריכת ספרים הטקסטים אמורים להיות קולחים וזורמים. אבל מהו טקסט זורם? מהו טקסט שנקרא בשטף? מהי עריכה ספרותית? מה המשמעות של עריכה ספרותית המשלבת עריכה לשונית? מאמרים לא יכולים להמחיש זאת באופן מלא, כריכות של ספרים, המלצות ותגובות, חמות ומפרגנות ככל שיהיו, עדיין לא מראות במה מדובר. רק הדגמות של עריכה וכתיבה.
בחרתי לעמוד זה צילום של ספרים בגיגית וכביסה תלויה מול חלון הבית. הכביסה יש בני אדם, יש חיים, יש רגשות, קצב ואווירה. עריכה ספרותית ולשונית לוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות כאילו הסצנות מתרחשות לנגד עינינו כאן ועכשיו. אז הינה אני לפניכם, תולה את הכביסה שלי.
מקום שרואים ממנו את הים: עריכה ספרותית לשונית של קובץ סיפורים: הסיפור הראשון מתוך קובץ הסיפורים "מקום שרואים ממנו את הים", באישור המחבר אלירן אליעז. ערכתי את הספר בעריכה ספרותית, עריכה לשונית, הגהה ועריכת ליטוש.
כבוד השופט: עריכה ספרותית ולשונית של סיפור חיים: את "כבוד השופט, בסך הכול רציתי לאכול עם אימא קבב" כתבתי וערכתי בעריכה ספרותית, עריכה לשונית, הגהה ועריכת ליטוש. הפוסט התפרסם בדצמבר 2015 ב"הארץ" ומופיע בספרי "אל תשכחי את השער" (בתהליכי הפקה) המאגד סיפורי חיים שלי.
נאמנה למילים, נאמנה לעצמי: עריכה ספרותית לשונית של סיפור חיים: את "נאמנה למילים, נאמנה לעצמי" כתבתי וערכתי בעריכה ספרותית, עריכה לשונית, הגהה ועריכת ליטוש. הפוסט התפרסם במאי 2015 ב"הארץ" ומופיע בספרי "אל תשכחי את השער" (בתהליכי הפקה) המאגד סיפורי חיים שלי.
אחריות לכל החיים: עריכה ספרותית לשונית של סיפור חיים: את "אחריות לכל החיים" כתבתי וערכתי בעריכה ספרותית, עריכה לשונית, הגהה ועריכת ליטוש. הפוסט התפרסם בפברואר 2012 בבלוג ב"תפוז", ומופיע כסיפור חיים בספרי "להניח את הרגליים על הרגליות" (בתהליכי הפקה). הספר מאגד סיפורי חיים שלי בנושא נגישות, על היבטיה השונים.
איך נפלו גיבורים: עריכה ספרותית לשונית של סיפור חיים: את "איך נפלו גיבורים" כתבתי וערכתי בעריכה ספרותית, עריכה לשונית, הגהה ועריכת ליטוש. הפוסט התפרסם בינואר 2014 בבלוג שלי ב"הארץ", ומופיע כסיפור חיים בספרי "אל תשכחי את השער" (בתהליכי הפקה), המאגד סיפורי חיים שלי.
עכשיו שמאלה, עינת: עריכה ספרותית לשונית של סיפור חיים: את "עכשיו שמאלה, עינת" כתבתי וערכתי בעריכה ספרותית, עריכה לשונית, הגהה ועריכת ליטוש. הפוסט התפרסם בינואר 2014 בבלוג שלי ב"הארץ", ומופיע כסיפור חיים בספרי "להניח את הרגליים על הרגליות" (בתהליכי הפקה). הספר מאגד סיפורי חיים שלי בנושא נגישות, על היבטיה השונים.
דברים שהייתי רוצה לעשות: עריכה ספרותית לשונית של סיפור חיים: את "דברים שהייתי רוצה לעשות בקיץ הזה" כתבתי וערכתי בעריכה ספרותית, עריכה לשונית, הגהה ועריכת ליטוש. הפוסט התפרסם ביוני 2014 בבלוג בהארץ ומופיע בספרי "אל תשכחי את השער" (בתהליכי הפקה), המאגד סיפורי חיים שלי.
הנשמה שלי: עריכה ספרותית לשונית של סיפור חיים: את "הנשמה שלי" כתבתי וערכתי בעריכה ספרותית, עריכה לשונית, הגהה ועריכת ליטוש. הפוסט התפרסם באפריל 2015 בבלוג ב"הארץ", ומופיע כסיפור חיים בספרי "להניח את הרגליים על הרגליות" (בתהליכי הפקה). הספר מאגד סיפורי חיים שלי בנושא נגישות, על היבטיה השונים.
עצמאית תלויה באוויר: עריכה ספרותית לשונית של סיפור חיים: את "עצמאית תלויה באוויר" כתבתי וערכתי בעריכה ספרותית, עריכה לשונית, הגהה ועריכת ליטוש. הפוסט התפרסם ביולי 2013 בבלוג שלי ב"הארץ", ומופיע בספרי "הוועדה דנה בבקשתךְ לתת לה בונבוניירה, והחליטה" (בתהליכי הפקה). הספר מאגד סיפורי חיים שלי ומתאר את הקשיים שחוויתי מול משרד השיכון במימוש זכותי לדיור ציבורי.