לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

עריכת ספר פרוזה – מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית

ספרים ודפי עריכה לשונית ליד עץ שבונה כרסם את קליפתו, מדגימים את פעולתן של עריכה ספרותית ועריכה לשונית בעריכת ספר פרוזה.
בונה כרסם את קליפתו של העץ, ויצר וגילה בעת ובעונה אחת את הרבדים הקיימים בגזע. כך פועלת עריכה ספרותית ועריכה לשונית בעריכת ספר פרוזה.
ספר עם הכותרת "עריכה ספרותית" בתוך גזע עץ עבה עם שקעים, מדגים עומק בעריכה ספרותית טובה.
מהי עריכה ספרותית טובה? בעריכה ספרותית טובה לא ממהרים לתקן כל דבר בכל מחיר רק מעצם העובדה שמדובר בעריכה. לא ממהרים להגביה את המשלב הלשוני ולחפש מילים נרדפות גבוהות רק כי זה גבוה יותר. פעמים רבות יש יופי רב בפשטות, והחלפת מילים מקלקלת. בעריכה ספרותית טובה הטקסט שקוף, קולח וזורם, המנגינה שוטפת ורציפה.
זרימה ארוכה של מפל מים לאורך יער של עצי ארזית זהובים, המגיעה לספר גדול פתוח, מדגימה זרימה עדינה ויפה, חתירה למטרה – אחד העקרונות בעריכה ספרותית מקצועית.
העיקר שתהיה זרימה: עקרונות בעריכה ספרותית מקצועית: המטרה העיקרית שלי בעריכה ספרותית היא ליצור עניין, רצף וזרימה טובה. אני מקשיבה למנגינה, מזהה צרימות, מחליפה מילים, מוסיפה, משמיטה, משנה ומעבירה. מנגינה שקטה או חזקה, עדינה או סוערת, עולה או יורדת לסירוגין, העיקר שיש זרימה טבעית.
שורה של ספרים משולבים בגומחה מאבן בנימפאום באי היווני קוס עם התאמה לנוף, מדגימים התאמה בעריכה ספרותית של סגנון הדיבור, התזמון והמינון לטקסט ביצירת אמינות.
עריכה ספרותית בונה אמינות דרך טיפול בסגנון דיבור: אחד התפקידים של עריכה ספרותית בספרי פרוזה הוא טיפול באמינות. תפקידה של עריכה ספרותית – ולא של עריכה לשונית – הוא להתאים את הדיבור לדמות, למאפייניה, לאירוע, למצב הרגשי ולתקופה. אם אין התאמה כזו, זהו חור ספרותי משמעותי בעלילה.
ספר על רקע עץ ערבה עבה יבש, מכופף לכיוון שמאל, מדמה מצב רגשי של דמויות בספר, שעל ניסוחן אחראית עריכה ספרותית.
עריכה ספרותית מנסחת את המצב הרגשי של הדמויות: אחת הדרכים של עריכה ספרותית ליצור אמינות היא דיוק בניסוח המצב הרגשי. בחירת המילים המתארות את המצב הרגשי, התזמון, המיקום והמינון שלהן, יוצרים אמינות ועניין בספר.
קערות עם תבלינים צבעוניים ליד ספר פתוח, מדגימים את הדברים הקטנים היוצרים את הטעם, הריח והיופי בעריכה ספרותית ולשונית.
הדברים הקטנים בעריכה ספרותית ולשונית הם התבלינים של הספר: מבחר טיפים לכתיבה טובה ועריכה ספרותית טובה המשלבת עריכה לשונית. אין אלה חוקים, אלא פרשנות שלי למנגינה העולה מהטקסט, המעידה על טעמי, על סגנוני ועל האופן שבו אני מנתחת יצירות ספרות ועובדת כעורכת ספרותית ולשונית.
צילום של אישה מבוגרת מוייטנאם עם כובע קש ולצידה ערמת ספרים, מנפץ מיתוסים על יפה ומכוער בעריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרי פרוזה.
מיתוסים על יפה ומכוער בעריכה ספרותית של ספרי פרוזה: רבים שבויים בתפיסה שלפיה עריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרים אמורה להגביה את השפה ולהחליף מילים פשוטות במילים גבוהות. במאמרים על תפקידה של עריכה לשונית ועריכה ספרותית, החיפוש אחר יפה על פי הגדרתו הקלסית הוא לא המטרה. השיקולים ענייניים ומנומקים.
ערמת ספרים על מדרגות אבן עתיקות במבצר בודווה, מונטנגרו, מדגימה הגבהה והורדה של משלב לשוני בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית יורדת במדרגות המשלב הלשוני הסגנוני: פעמים רבות עריכה ספרותית פועלת להורדת המשלב הלשוני, ואת הסמיכויות והשפה הגבוהה היא משאירה למקומות שבהם זה מתאים. העלאת המשלב הלשוני ותיקוני יתר בכל מצב שנעשים בעריכה לשונית פוגעים בזרימה של הספר, מחסלים את האמינות, הורגים את הטקסט. בעריכה ספרותית מקצועית מטפלים בכך.
כריות ושטיחים פרסיים בצבעים ססגוניים וחמים וספרים מדגימים אווירה חמה, שחרור, גיוון וגמישות ואת הרעיון שעריכה ספרותית ולשונית טובה בונה סגנון של קרבה ושחרור.
עריכה ספרותית ולשונית טובה בונה סגנון של קרבה ושחרור: כשספר פרוזה נערך באותם עקרונות של ספר עיון, נמחקים כל סממני הקִרבה. עריכה ספרותית ולשונית טובה בונה סגנון של קרבה ושחרור ושוברת את המחיצות.
ספר על רקע עץ ערבה המפוצל לשני חלקים, מסמל שילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
על גזעי עצים, קירות מתקלפים ועריכה ספרותית: אחת התכונות החשובות בעריכה ספרותית היא היכולת לאתר ולזהות את הייחוד הטמון ביצירה, ללכוד אותו, לטפל בה בעין אומנותית, לדעת איך לבנות את החלקים ולחבר ביניהם כך שיתמזגו זה עם זה לכדי יצירה שלמה ואותנטית.
קיר עץ צבוע באופן לא אחיד וכד יווני מצויר עומד על ספר, מדגימים יצירתיות ושיקולים בעריכה ספרותית ועריכת תוכן של ספרות.
האם כל עריכת תוכן של ספרות יכולה להיקרא עריכה ספרותית? אם יודעים שהספר נמסר לעריכת תוכן על ידי עריכה לשונית שלא עוסקת בעריכה ספרותית, אי אפשר לכנות זאת "עריכה לשונית וספרותית". כשנתקלים בעריכה לא טובה בספר פרוזה חשוב לדייק: היא לא טובה, כי בפועל אין כאן באמת עריכה ספרותית.
ספר ואגרטל על משטח עץ עם פרטים, על רקע גרפיטי ססגוני על קיר בטון, מדגימים יצירתיות, תנועה ואותנטיות בעבודתה של עורכת ספרותית ועורכת לשונית.
גם עורכת ספרותית וגם עורכת לשונית. וזה מצוין. בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים מומלץ שהעריכה הספרותית תיעשה בתהליך משולב עם עריכה לשונית, שבו השיקולים הלשוניים מותאמים לשיקולים הספרותיים.
רקע אבסטרקט בקיר מתקלף בצהוב וסגול ברקע, כד סגול מעוצב ושני ספרים, מדגימים חשיפת רבדים בשפה העברית על ידי עריכה ספרותית
אנא עארף? עריכה ספרותית חושפת רבדים בשפה, לא מקטלגת אותה: בעריכה ספרותית משתמשים לעיתים בסלנג ובביטויים בשפת הדיבור כדי להדגיש ציניות, זלזול, אדישות, ריחוק, כעס, חוסר סבלנות, סערת רגשות, נחרצות וכדומה. מחיקה של מילים אלה על ידי עריכה לשונית מוחקת את המשמעויות האלה.
גדם עץ מנוסר ליד האגם, דפי עריכה וספר, מדגימים עריכה ספרותית ועריכה לשונית הפועלות בהרמוניה זו עם זו ולא מנסות לשנות את צביונו של הספר ולהלביש עליו תחפושות המסתירות את ייחודיותו.
למה חשוב לערוך את הספר בעריכה ספרותית יחד עם עריכה לשונית? בעריכה לשונית דומיננטית, הפועלת בנפרד מעריכה ספרותית וקובעת את הניסוח, בולט סגנון כתיבה נוקשה שלא מתאים לתכנים ספרותיים. בעריכה כזו נוצרת התנגשות עם העריכה הספרותית, ומי שמכריע הוא מגע היד האחרון בספר – עריכה לשונית, והיא זו שמטביעה את חותמה על הספר.
קלמנטינות שלמות ומקולפות וספר פתוח, מדגימים שחרור מבוקר של מידע והימנעות מדחיסת מידע באופן מלאכותי בעריכה ספרותית מקצועית.
עריכה ספרותית מקצועית לא דוחסת לקוראים מידע: פעמים רבות טורחים בעריכה הלשונית או בעריכה הספרותית של הספר למסור פרטים ומידע מובנים מאליהם. זה מיותר כמו ניקוד עזר במילים שהגייתן ומשמעותן משתמעות היטב מהמבנה וההקשר.
תאנים שלמות וחצויות על רקע סגול, ליד ספר פתוח מדגימות נסתר וגלוי בעריכה ספרותית.
על תאנים שלמות וחצויות ועל הנסתר והגלוי בעריכה ספרותית: בעריכה ספרותית חשוב לא לגלות את הקלפים בשליפה אחת ולא לעשות זאת באופן שקוף. עליה לבנות את המידע בדרך יצירתית ומתוחכמת.
מרקם אבסטרקט אקרילי עם דוגמת שיש במגוון צבעים ברקע, ואגרטל סיני וספרים, מדגימים יופי, הרמוניה וריגוש בעריכה ספרותית בדרך שלי.
היופי נמצא בפרטים הקטנים: עריכה ספרותית בדרך שלי: העריכה הספרותית שלי היא עריכה מעורבת. אני מעורבת בפרטים הגדולים והקטנים. דרך הערות והצעות בתהליך של פינג פונג מול מחברי הספר, לעולם לא אוכל להגיע לדקויות וליופי הספרותי שאני חותרת אליו.
דלעת וספרים על שולחן ישן מעץ, על רקע ירוק עם משפטים הכוללים מילים בסביל, מדגימים דומם פסיבי במאמר על התרחקות של עריכה ספרותית משימוש בסביל במקומות מסוימים.
כולם יודעים: עריכה ספרותית מתרחקת מסביל במקומות מסוימים: לעיתים הסביל יוצר סגנון מרוחק, לקוני ונוקשה של ספר עיון או מחקר, וריבוי שלו מעיד על מגע ידה של עריכה לשונית המנותקת משיקולי עריכה ספרותיים. בעריכה ספרותית משתמשים בפעיל במקומות המתאימים. הוא פתוח, נגיש ומוסיף מידע, הוא יוצר קצב, מחיה את הרגעים ויוצר מעורבות של הקוראים בהתרחשות.
ערמת ספרים ישנים וטקסט על רקע שחור, עם שמות פעולה ושמות עצם מודגשים, מדגימים ריחוק הנעשה לעיתים בעריכה לשונית המבטלת סגנון שנבנה בעריכה ספרותית.
בעריכה ספרותית כתבו "הוא ניסה להשתיק", בעריכה לשונית - "ניסיון": אחת הטכניקות להעלאת משלב לשוני היא שימוש בשמות פעולה. בכך לא רק שעריכה לשונית נוטלת לעצמה את תפקיד הניסוח השמור לעריכה ספרותית בספרי פרוזה, היא יוצרת עמימות, ריחוק וניכור. שמות פעולה לוקחים מהדמות שעליה מדברים את הכוח, מטשטשים אותה ומעלימים מידע חיוני חשוב.
כד קרמיקה וספר על משטח עץ סדוק, וטקסט על רקע מופשט של נייר קרוע, מדגימים שילוב בין עריכה לשונית ועריכה ספרותית ואת מטפורת שטיפת הכלים.
עריכה לשונית ועריכה ספרותית בספרים ומטפורת שטיפת הכלים: מי שטוען שבעריכה הלשונית מטפלים גם בסגנון של הספר תוך התייחסות לשיקולים ספרותיים, מדבר על עריכה שעקרונותיה דומים לעריכה ספרותית ולשונית ועל כן לא יכול לשלול עריכה משולבת שנעשית במקומות אחרים. אבל רק עריכה ספרותית אמורה להעניק לספר את צביונו הסגנוני דרך ניסוח. היא השפית הראשית, ובספרי פרוזה עריכה לשונית היא שוטפת הכלים.
ספרים על רקע ציור פלטת צבעים של אומנים במגוון צבעים, מדגימים גישה אומנותית בעריכה ספרותית.
בעריכה ספרותית עם גישה אומנותית, "מילות חלל" הן מכרה זהב: בעריכת ספרים עם תכנים ספרותיים, לעיתים מילים שנחשבות למיותרות בעריכה לשונית עם גישה דידקטית, הן מכרה זהב בעריכה ספרותית עם גישה אומנותית.
ספרים על משטח עץ על רקע גרפיטי ססגוני על הקיר, עם צמחייה שלא מסתירה את יופיו, מדגימים שמירה של עריכה לשונית על יופייה של היצירה מבלי לפגוע בשיקולי העריכה הספרותית.
מילים טובות שנבחרו בעריכה ספרותית הוחלפו בעריכה לשונית: אפשר ללמוד מכתוביות לאחר עריכה לשונית על גישה המופעלת לעיתים בעריכת ספרים. במאמר אני מדגימה גישה לא נכונה של עריכה לשונית, במקרים שבהם היא משנה מילים מדויקות וטובות שנבחרו בעריכה ספרותית. חלק א'.
ספרים על רקע גרפיטי רחוב עם כתובות בתוך ארבע צורות מופשטות, מדגימים חופש אומנותי של עריכה ספרותית.
בעריכה ספרותית יצרו יופי ספרותי, ובעריכה לשונית – "יתרה מזאת" אף אחד לא יעלה על דעתו לגשת ליצירת אומנות, למחוק בה קווים, להוסיף צורות, לאחד את הגדלים שלהן ולקצר אותה. כתיבה ספרותית ועריכה ספרותית שהופעלו בה שיקולים ספרותיים מקצועיים היא אומנות לכל דבר, ועריכה לשונית לא אמורה להתערב בכך. חלק ב'.
ספרים על רקע גרפיטי עם רצועות אירוסול על קיר מתכת מדגימים סגנון חי בהווה, הנבנה בעריכה ספרותית
בעריכה ספרותית דיברו בהווה ובעריכה לשונית שינו לעבר: פעמים רבות בעריכה לשונית מאחידים זמנים או מעבירים לזמן עבר או עתיד, אך טיפול בזמנים הוא מנדט של עריכה ספרותית ולא של עריכה לשונית. זה שיקול לשוני-ספרותי. חלק ג'
ספרים על רקע קיר צהוב מתקלף עם ירוקת וסדקים מדגימים שאת המינון קובעת עריכה ספרותית ולא עריכה לשונית.
בעריכה ספרותית עיבו והדגישו, בעריכה לשונית קיצצו ומחקו: בעריכה לשונית עם גישה נוקשה חושבים אולי שתפקידה הוא לבטל חזרות ומילים מיותרות. מיותרות בעיניה כמובן. לא לא לא, אלה שינויי סגנון, ואם בעריכה הספרותית קבעו שלוש פעמים "לא" ברצף, אין סיבה לקצץ שתיים. חלק ד'.
תבניות אפייה במאפייה, המסודרות עם מחיצה בין ימין ושמאל ובהן לחמים וספרים בימין ובשמאל, מדגימות שילוב בין עריכה לשונית ועריכה ספרותית ואיכות בעריכה בדיון על עריכה לשונית וספרותית או עריכה ספרותית ולשונית.
האם זאת עריכה ספרותית ולשונית או עריכה לשונית וספרותית? הגדרה מדויקת יותר לתיאור עריכה המשלבת שתי התמחויות היא עריכה ספרותית ולשונית, משום שהעריכה הספרותית היא הבסיס. אך בין שהיא תיקרא "ספרותית ולשונית" או "לשונית וספרותית", איכותה תיקבע על פי כישורי העריכה הספרותית ומאפייני העריכה הלשונית.
גזע עץ המתפצל לשני ענפים, ביניהם חמישה ספרים צבעוניים, מדגים עריכה לשונית ועריכה ספרותית איכותיות המפעילות שיקולים מקצועיים.
עריכת ספר בעריכה ספרותית ועריכה לשונית - האם די בכך? עריכה לשונית ועריכה המוגדרת כעריכה ספרותית - בין שהיא נעשית על ידי שני עורכים ובין שהיא נעשית על ידי עורך אחד בתהליך אחד - עדיין לא מעידה על איכות העריכה. מה שקובע הוא טיב הכישורים: התייחסות מקצועית למגוון היבטים ספרותיים כולל שיקולי ניסוח, ועריכה לשונית מתונה שאינה משנה את צביונו של הספר.
קיר בטון סדוק צבוע בצבעים עזים ברקע, ופרחי לילך, ביצי פסחא וספר, מדגימים יצירתיות, דמיון, תעוזה בדיון על עריכה ספרותית וכתיבה טובה.
עריכה ספרותית וכתיבה טובה: הוא אמר, היא אמרה: אם לאמירות יש עוצמה ומשמעות משלהן, לא תמיד צריך לתאר את האופן שבו הן נאמרות ולא תמיד חייבים להשתמש ב"הוא אמר", "היא אמרה". זה מייגע, זה מתאמץ מדי ומעייף את הקוראים. יש מגוון אפשרויות בהצגת התיאורים בצד האמירות. בעריכה ספרותית בוחנים את האפשרויות ומתאימים אותן למקרה.
ספר על משטח עץ סדוק על רקע אומנות גרפיטי רחוב עם כיתוב בשחור, מדגימים שבירה של סטראוטיפים בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית מקצועית שמה לב לדקויות העולות מהמילים: בעריכה ספרותית חשוב לשים לב לתכנים בעלי אופי סטראוטיפי. מעבר לכך שסטראוטיפים יכולים להרגיז קוראים, הם גם מאוד משעממים וצפויים. במאמר אני גם דנה בדקויות העולות מהמילים ובמשמעות שלהן. מילים יוצרות אווירה ומעידות על תפיסה.
פרחי ציפור גן עדן באגרטל ומאחוריהם ספר, נלחמים בפוסידון האוחז בקלשון, מדגימים מאבק בין פתרונות לא אמינים לבין אמינות בעריכה ספרותית מקצועית.
דאוס אקס מכינה: עריכה ספרותית מקצועית מטפלת בחורים בעלילה: אחת הפעולות בעריכה ספרותית היא לזהות את האל מחוץ למכונה או למנוע את הופעתו, בדרכים אינטליגנטיות, מתוחכמות ויצירתיות.
פרחים מלאכותיים באגרטל וספרים על רקע בסגנון וינטג', מדגימים את הדיון בשאלה אם בינה מלאכותית יכולה לעשות עריכה ספרותית.
תגידו, בינה מלאכותית יכולה לעשות עריכה ספרותית? לבינה מלאכותית אין אינטליגנציה רגשית, אין בה רגישות, אין לה יכולת להבין כוונות, משמעויות, דקויות, היא לא יודעת להאזין למנגינה העולה מהטקסט, לזרימה, לרצף. היא מלאכותית ולא טבעית, ולעולם היא לא תגיע לאיכויות האנושיות בעריכה ספרותית.
ספר על רקע ציור אומנות יפנית מסורתי בצבעי מים של שתי חסידות, מדגימים ריקוד משותף במלאכת הניסוח בעריכה ספרותית המשלבת עריכה לשונית.
ניסוח בספר פרוזה – עריכה ספרותית או עריכה לשונית? ניסוח הוא סגנון. במצב של פיצול תפקידים בין עריכה ספרותית לעריכה לשונית בספרים עם תכנים ספרותיים, עריכה ספרותית אחראית על הניסוח. כישורי כתיבה וניסוח הם כישורים מהותיים בעריכה ספרותית. ניסוח טוב ביצירות ספרות מתבטא בבניית משפטים שמהם עולים הרעיונות הספרותיים באופן ספרותי, מנגינה, קצב, זרימה והרמוניה.
ספר על מדרגת קיר בטון ורוד עם צינור ניקוז וגרפיטי, מדגימים יצירתיות בדיון מי אחראי על חלוקת פסקאות בספר פרוזה - עריכה לשונית או עריכה ספרותית.
חלוקת פסקאות בספר - עריכה ספרותית או עריכה לשונית? בעריכת ספרים עם תכנים ספרותיים, שבה יש פיצול בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית, עיקר המעורבות בחלוקת פסקאות צריכה להיות מונחית על ידי שיקולים ספרותיים בעריכה ספרותית.
ספר על רקע גרפיטי חום על קיר בטון סדוק, בצורות מופשטות הנראות כגלים, מדגימים תנועתיות, וסדר מילים בעריכת ספר פרוזה שאמור להיבנות בעריכה ספרותית ולא בעריכה לשונית.
סדר מילים בספר - עריכה ספרותית או עריכה לשונית? : בעריכת ספרי פרוזה, סדר המילים הוא פעולה מובהקת של עריכה ספרותית, הקובעת את הסגנון, הזרימה והמשמעות. חשוב שסדר המילים יתבסס על שיקולים ספרותיים, על ידי עריכה ספרותית עם כישורי ניסוח טובים.
כביסה וספר תלויים על חבל כביסה על קיר בית ישן צהוב עם חלון מעץ באי בוראנו, מדגימים עריכה ספרותית המתארת צבעים, אווירה ומאפיינים, ואת הקשר לנגישות.
על הקשר בין עריכה ספרותית ונגישות: בספרי פרוזה כולנו קוראים עם מוגבלות בשמיעה ובראייה. אין קול ואין תמונות. עריכה ספרותית מקצועית מעבירה את הקוראים למימד אחר. האורות כבים, ואנחנו נשאבים לתוך הספר, שומעים קולות ורואים תמונות. זוהי פעולה של הנגשה ותיווך. עריכה לשונית החורגת מתפקידה פוגעת בנגישות.
כביסה צבעונית וספרים תלויים על חבלים בין שני בניינים מקבילים, מדגימים עריכה ספרותית התולה את הכביסה בחוץ ומציגה את העולם הפנימי מאחורי הספר.
עריכה ספרותית תולה את הכביסה בחוץ ומציגה את העולם הפנימי של הספר: לעומת עריכה לשונית המעלימה מילים בעלות סממנים אישיים כשהיא חורגת מתפקידה בעריכת ספרים עם מאפיינים ספרותיים, עריכה ספרותית ולשונית מקצועית מדגישה אותם. מאחורי הכביסה שהיא תולה באוויר הפתוח יש בני אדם, יש צבעים וסגנונות, ויש הווה - כאן ועכשיו.
קערות גדולות מעץ בכוורת וספר גדול עם ורד צהוב מסמלים התאמה של סימני פיסוק לסגנון הספר בעריכת ספרים.
סימני פיסוק בעריכת ספרים צריכים להתאים לסגנון הספר: לפעמים נדמה לי שבעריכה הלשונית יש שק של סימני פיסוק, עם כלל הקובע שחייבים להשתמש בכולם בעריכת ספרים ויהי מה. סימני פיסוק צריכים להתאים לאופיים של ספרי פרוזה, למבנה המשפט, להלך הרוח, לסגנון ולקצב. חלק א' - הקדמה.
ספרים על רקע אדום וורוד וטקסט עם ריבוי של קווים מפרידים מדגימים קווים מפרידים מיותרים המתווספים בעריכת ספרים על ידי עריכה לשונית בעריכת ספר פרוזה.
קווים מפרידים מנוגדים לרוח היצירה בעריכת ספרים של פרוזה: קווים מפרידים זרים ליצירה הספרותית, הם נוקשים ומשתלטים על הטקסט. שימוש בקו מפריד הוא פעולה פרשנית, והוספתו בעריכה לשונית באופן מכני ומבלי שיעמדו מאחוריה שיקולים ספרותיים של עריכה ספרותית, פוגעת בזרימה וברוח היצירה. חלק ב'.
דלעת וספר פתוח וטקסט על רקע בז' עם הבלטה של נקודתיים, מדגימים הוספה לא מתאימה של נקודתיים בעריכת ספרים על ידי עריכה לשונית.
הכרזה על הסבר שיבוא: נקודתיים בעריכת ספרים של פרוזה: הוספת נקודתיים היא פעולה פרשנית. בעריכה לשונית הפועלת בנפרד מעריכה ספרותית, הוספת נקודתיים שלא מונחית על ידי שיקולים ספרותיים פוגעת בזרימה וברוח היצירה. חלק ג'
ערמת ספרים גבוהה על רקע סגול עם כיתוב היתולי הכולל פסיקים רבים - להמחשת שימוש רב בפסיקים המתווספים על ידי עריכה לשונית בעריכת ספר פרוזה.
פסיקים בעריכת ספרים של פרוזה – באמת צריך את כולם? : ריבוי פסיקים יוצר אי שקט אצל הקוראים וגורע מחשיבותן של המילים, בעיקר בספרות. טקסט עמוס בפסיקים שאין בהם צורך חושף כתיבה המתאמצת להיות ברורה ומובנת. הוספת פסיקים ללא רגישות למבנה המשפט מנכיחה את ידה של עריכה לשונית ופוגעת בזרימה של הספר. חלק ד'
ספל לבן עם לב אדום מעל ספרים על רקע תכלת עם משפטים שמפרידים ביניהם נקודה ופסיק - להמחשת הוספה לא מתאימה של נקודה ופסיק בעריכת ספרים, שנעשית בעריכת ספרים על ידי עריכה לשונית.
מלודרמה בציפוי של למדנות: על נקודה ופסיק בעריכת ספרים: פיסוק בספרי פרוזה, שנעשה בעריכה לשונית באופן מכני וללא רגישות ספרותית, פוגע בזרימה ומבטל את המשמעויות החשובות העולות מהספר. חלק ה'
ערמת ספרים גבוהה על רקע ירוק עם טקסט היתולי הכולל מקפים מיותרים מדגים מקפים מיותרים בעריכת ספרים על ידי עריכה לשונית.
עם האף בשמיים: על מקפים מיותרים בעריכת ספרים: אני נתקלת בספרים במקפים המתווספים בעריכה לשונית בספרים בין צמדי מילים שכלל לא נכללים בהמלצות האקדמיה. המילים עם המקפים נראות חגיגיות ויפות כמו בתנ"ך, אבל כשהם לא נדרשים וכשזה מצטרף לגשם של סימני פיסוק, זה יוצר עומס. חלק ו'.
ערמת ספרים ליד תפוח ירוק על רקע משפט המסתיים בסימן קריאה בולט, מדגימים שימוש לא מתאים בסימן קריאה בעריכת ספרים שנעשה בעריכה לשונית בפרוזה, במקום עריכה ספרותית.
"ולכן החלטתי ללבוש סוודר!" סימן קריאה בעריכת ספרים של פרוזה: בחירה בסימן קריאה היא החלטה של עריכה ספרותית. בעריכה ספרותית מעצבים סגנון, הלך רוח ואווירה ומוסיפים אלמנטים ספרותיים רגשיים ודרמטיים בהתאם לצורך. זוהי פעולה ספרותית מובהקת שאינה קשורה לעריכה לשונית. הוספה מיותרת של סימן קריאה היא בבחינת תרגום בגוף הסרט, המורידה מערכו של הטקסט. חלק ז'
שלושה כדורי שוקולד, בין שניים מהם עומד ספר גבוה, גדול וישן, ברקע משפט עם שלוש נקודות, מדגימים שימוש מיותר במירכאות בעריכת ספרים על ידי עריכה לשונית במקום עריכה ספרותית.
שימו לב... מתחוללת כאן דרמה...: על שלוש נקודות בעריכת ספרים: בעריכת ספרים עם תכנים ספרותיים, הוספת שלוש נקודות היא שיקול ספרותי מובהק שאמור להיעשות בעריכה ספרותית, אך פעמים רבות בעריכה לשונית מוסיפים שלוש נקודות המשמשות כתרגום בגוף הספר. חלק ח'.
ערמת ספרים על רקע ירוק, ברקע כיתוב עם מילים במירכאות: נפגשנו ל"בליינד דייט", וכל הפגישה החוצפן הזה "עשה עיניים" למלצרית, להמחשת הוספה מיותרת של מירכאות בעריכת ספרים, שנעשית בעריכה לשונית
שומעים? יש כאן מטפורה! על מירכאות בעריכת ספרים: מירכאות כפולות המתווספות בעריכה לשונית של ספרים, לסימון מטפורות, דימויים, סלנג, מילים לועזיות, לשון סגי נהור או שמות מוכרים, הן כמו ריבוי של ניקוד עזר. הן מיותרות, הן פוגעות בזרימה, ובעיקר, הן פוגעות באיכות הספר ומרדדות אותו, משום שהן מסבירות את המובן מאליו. חלק ט'
ספר ישן על רקע שכבות של ניירות צבעוניים הגזורים מסביב ונראים כמו מירכאות, עם כיתוב במרכז: "זה מוזר", חשבתי, להדגמת מירכאות מיותרות בציטוט מחשבות המתווספות בעריכת ספר פרוזה על ידי עריכה לשונית.
"זה מוזר", חשבתי. מירכאות לציטוט מחשבות בעריכת ספרים: הוספת מירכאות לציון מחשבות, שנעשית בעריכה לשונית בספרי פרוזה, היא פעולה דידקטית המרדדת את הספר ופוגעת באיכותו. מחשבות והרהורים אינם דיבור, והקוראים הבוגרים יודעים היטב להבחין בין מחשבה לבין ציטוט של אמירה, ואינם זקוקים למירכאות מהסוג הזה. חלק ט'1
ספרים על רקע ציור בצבעי שמן של צורות מופשטות במגוון צבעים על רקע כחול, מדגימים יצירתיות וחופש, להמחשת הרעיון שסימני פיסוק בספרות הם אמצעי הבעה אומנותי סגנוני.
סימני פיסוק בספרות הם אמצעי הבעה אומנותי סגנוני: סימני פיסוק בספרים עם תכנים ספרותיים הם גם אמצעי אומנותי המחזק אמינות וטבעיות בספר אם מתייחסים אליהם כך. בעריכה לשונית ובעריכה ספרותית צריך להקשיב להם. חלק י' - סיכום.
ערמת ספרים עם כיתוב וניקוד עזר על רקע כהה ומואר, מדגימים ניקוד עזר נדרש, אחד התפקידים של עריכה לשונית בספרים.
תפקידה של עריכה לשונית בספרים: ניקוד עזר: אחת הפעולות בעריכה לשונית של ספרים היא הוספה של ניקוד עזר. בעריכת ספרים ובעיקר בעריכת ספרי פרוזה, התקבעה מוסכמה שלפיה ניקוד עזר רב מעיד על עריכה לשונית מקצועית ועל איכות של הספר. בעיניי, ניקוד עזר רב פוגע באיכות הספר.
ספרים וכיתוב עם ניקוד עזר מרובה על רקע תכלת, מדגימים ניקוד עזר מיותר שנעשה בעריכת ספרים על ידי עריכה לשונית.
ניקוד עזר בעריכת ספרים לא אמור להיות ראשית קריאה: אני נתקלת בניקוד עזר רב שנעשה בעריכת ספרים, ברוב המקרים הוא מיותר ומפריע. במקרים רבים זה עלבון לאינטליגנציה. ריבוי של ניקוד עזר קוטע את הזרימה ויוצר תחושה של דידקטיות, כאילו המורה מלמדת את התלמידים איך לקרוא ולהגות את המילה. חלק ב'
ערמה גבוהה של ספרים על רקע כהה מואר, וטקסט היתולי עם מילים בכתיב חסר, שנקבעו להן חלופות בכתיב המלא מדגימים שימוש בכתיב חסר במקום כתיב מלא במאמר על מהפכת הכתיב המלא והשפעתה על עולם עריכת הספרים
מהפכת הכתיב המלא והשפעתה על עולם עריכת הספרים: האקדמיה ללשון העברית נתנה היתר רשמי לתופעה שהתרחשה בפועל. היא הסכימה לאי הפללה במקרים האלה, וזה הצריך שינוי משמעותי בתודעה של עורכי לשון, אך חלקם ממשיכים לכתוב מילים מסוימות בכתיב חסר. זה קורה בעיקר בעריכת ספרים, ובעיקר בספרי פרוזה: הנה, לעתים, לאטי, אמו, לבי, מצדי, למחרת, צהריים, שמים ועוד. הם מעדיפים להשתמש בניקוד עזר ולא בכתיב מלא. חלק א'
ספר פתוח ומאחוריו ספרים על רקע סגול עם כיתוב: "אוהבת אותך מלא מלא" מדגימים את חשיבותו של כתיב מלא בעריכת ספרים גם בספרי פרוזה
סגנונות שונים בעריכת ספרים, אבל שיהיו בכתיב מלא: בעריכת ספרים קיים מגוון סגנונות עריכה, וזה טבעי. אבל בכל הנוגע לכתיב, חשוב שיהיה כתיב אחד קבוע. כתיב מלא באופן מלא, ולא כתיב מלא ביחד עם כתיב חסר. כך זה מסודר, ברור, נגיש ואחיד. חלק ב'
ספרים על מפתן הדלת של מבנה המכוסה בכתובות גרפיטי צבעוניות מדגימים סגנון חי, תוסס ומעניין במאמר על סלנג ומילים לועזיות בעריכת ספרים.
לסנג'ר, דיל ברייקר: סלנג ומילים לועזיות בעריכת ספרים: בעריכת ספרי פרוזה, עריכה ספרותית בונה סלנג אם הוא נדרש כסגנון ספרותי, או שומרת על מילות סלנג שנכתבו על ידי מחברי הספר. בפיצול תפקידים, בעריכה לשונית מטפלים במילים אלה בהתאם למקרה. חלק א' - סוגים של סלנג
ערמת ספרים על משטח עץ על רקע גרפיטי ססגוני על קיר בטון ברחוב, מדגימים אותנטיות, זרימה וחיים בטיפול נכון בסלנג בעריכת ספרים בעריכה לשונית ועריכה ספרותית.
טיפול בסלנג בעריכת ספרים – עריכה לשונית ועריכה ספרותית: המלצות לטיפול במילות סלנג בספרים. חלק ב'
ספרים ועלי כותרת מונחים על משטח סגול, על רקע גרפיטי עם רישומים מופשטים וכיתוב, מדגימים את חשיבותה של התאמה לסגנון הספר ואת הרעיון שבעריכת ספרים הוספה והשמטה של ש' מותאמת לספר.
"נראה לי אני זז": בעריכת ספרים, הוספה והשמטה של ש' מותאמת לספר: בעריכת ספרי פרוזה, עריכה ספרותית מחליטה מתי "נראה לי שאני זז" או "נראה שהוא עזב", ומתי "נראה לי אני זז". במצב של פיצול תפקידים, עריכה לשונית מתאימה את עצמה לשיקולים הספרותיים.
דפי עריכה מפוזרים על ספסל עץ, ליד מסלול הליכה ושדה פרחים יבש, מדגימים סגנון מובחן הנבנה בעריכה ספרותית ועל כן השאלה הרלוונטית היא אופי ההתערבות של העריכה הלשונית.
עיתוי כניסתה של עריכה לשונית לפעולה בעריכת ספר: שאלת עיתוי כניסתה של עריכה לשונית לפעולה בספר - אחרי עריכה ספרותית או בשילוב עם עריכה ספרותית – אינה רלוונטית. השאלה הרלוונטית היא מי האחראי העיקרי על הניסוח והסגנון.
בוקט פרחים סגולים באגרטל וספרים על רקע תקריב של גזע עץ עם ירוקת מדגימים יציבות ותשומת לב לפרטים הקטנים בעריכת ספר פרוזה.
שמונה עקרונות חשובים בעריכת ספר פרוזה: עריכת הספר בעריכה ספרותית ועריכה לשונית; חלוקת תפקידים נכונה, או עריכה ספרותית ולשונית משולבת; כישורי עריכה ספרותית טובים; טיפול של עריכה ספרותית בניסוח; מינון נכון של עריכה לשונית; עריכה לא פטרונית; הגהה ועריכת ליטוש.
ספרים ובקבוק צבעוני על משטח עץ, על רקע נייר צבעוני קרוע במרכז החושף צבע חדש, מדגימים חשיפה לעומק בדיון על ההבדל בין עריכת ספר עיון לעריכת ספרות
ההבדל בין עריכת ספר עיון לעריכת ספרות טמון באופן הניסוח: ניסוח יוצר סגנון, ועל הסגנון אחראית עריכת התוכן העיקרית. בספרים עם תכנים מעשיים, מחקריים, לימודיים וכדומה - בדרך כלל עריכה לשונית אחראית על הניסוח והסגנון. בספרים עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית אחראית על הניסוח והסגנון.
גמל דו דבשתי הולך בשדה במונגוליה עם ספרים בדבשת, מדגים גמישות, טבעיות וזרימה בעריכת ספרים ובעריכה לשונית של ספר פרוזה.
"מאמי, רק בקצוות. בסדר נשמה?" עקרונות בעריכה לשונית של ספר פרוזה: עריכה לשונית פועלת בתנועה, בגלים, בזרימה בעריכת ספרים. היא מותאמת לסוג הספר ולסגנון ושומרת על רוח היצירה הספרותית. בספר עיון, מרחב הפעולה של העריכה הלשונית רחב. בספר פרוזה, מרחב הפעולה שלה מצומצם לעומת מרחב הפעולה של עריכה ספרותית.
ספר פתוח מעל שלושה ספרים בכריכות צבעוניות, על רקע המשפט: "באמת, אילו מטומטמים, אילו דפוקים.", מדגימים אי התאמה של עריכה לשונית בעריכת ספרים לרוח היצירה בפרוזה. וביטול השיקולים של עריכה ספרותית.
אֵילו קטעים: עריכה לשונית שלא מתאימה את עצמה לרוח היצירה: אחת הפעולות החשובות בעריכה ספרותית היא חתירה לדיוק ואמינות. בעריכת ספרים עם תכנים ספרותיים, במקרה של פיצול תפקידים בין עריכה לשונית ועריכה ספרותית תיקונים במקומות הלא נכונים ובכל מחיר בשם התקניות מנכיחים את העריכה הלשונית ויוצרים טקסט נוקשה ותלוש.
שלוש צנצנות של רוטב טקמלי גאורגי ולצידן ספרים, מדגימים טבעיות ומקוריות בדיון על גבולות העריכה הלשונית בספר פרוזה.
חייבים לנעול את הנעליים? על גבולות העריכה הלשונית בספר פרוזה: גבולות העריכה הלשונית בספר פרוזה צריכים להיות ברורים: ציטוטים של דמויות בספר שעבר עריכה ספרותית ייכתבו ללא שגיאות כתיב. ניסוח הוא סגנון. לא צריך לשנות אותו, למעט מקרים מיוחדים. עריכת יתר לא מאפשרת לקוראים להישאב לספר, היא לוקחת את היצירה למחוזות אחרים.
צילום תקריב של ספרים על רקע אפור וכיתוב עם דחיסת תיאורים, מדגים סגנון מרוחק בעריכת ספר פרוזה ללא רגישות ספרותית.
ספר פרוזה הולך לים עם חליפה: מאפייני ריחוק בעריכת ספר פרוזה: סגנונות כתיבה וסימני פיסוק שנעשים בעריכה לשונית ללא רגישות ספרותית ואינם מתאימים לתכנים ספרותיים בספרי פרוזה, יוצרים אווירת ריחוק וניכור ופוגעים באמינות ובזרימה שעליהן אחראית עריכה ספרותית. אציג סממנים תוכניים וחיצוניים של ריחוק.
אומנות גרפיטי רחוב עם צורות מופשטות ורישומים כרקע לענף הרדוף באגרטל דמוי נורה וספר מדגימים יצירתיות, דמיון, חופש, שילוב בין פריטים להמחשת הרעיון שלא תמיד מתאימה עברית תקנית בספרי פרוזה
שפה תקנית בעריכת ספר פרוזה? לא תמיד!: ספרי פרוזה אינם ספרי עיון, מחקר או הדרכה. אמירות של דמויות בספרי פרוזה אינן טקסט שמוגש לשיפוטה של האקדמיה ללשון העברית, עליהן להיכתב בלשון טבעית, כפי שאנשים מדברים. חלק א'
ספרים על משטח עץ על רקע אומנות גרפיטי רחוב צבעוני עם צורות מופשטות בוורוד עז ותכלת, מדגימים יצירתיות, חופש אומנותי ויציאה מהקופסה בעריכת ספרים.
חסר לנו שהספרים ייראו כמו קופסאות קטנות שכולן נראות אותו הדבר: פעמים רבות אחרי עריכה לשונית של ספרי פרוזה המתבססת על תבניות קבועות, נוצר פס ייצור של ספרים, כמו קופסאות קטנות שכולן נראות אותו הדבר. הספרים פלקטיים, צפויים ומשעממים, חסרי ייחוד ונשמה. חלק ב'
ספרים ליד אגרטל זכוכית מעוצב עם אלסטרומריה אדומה, על רקע אומנות אבסטרקט בצבעי פסטל, מדגימים יצירתיות בעריכה ספרותית ויציאה מקיבעון
שפה גבוהה בכל מחיר בעריכת ספרים? הבלדה על בני אדם תמימים: בני אדם תמימים כותבים טקסט ומעבירים אותו לידיה של עריכה לשונית הדבקה בתבניות של כתיבה עיונית. תבניות אלה מתעלמות משיקולים של עריכה ספרותית המטפלת בסגנון, אווירה, מנגינה וקצב. הן יוצרות ספר נוקשה ופלקטי ומעלימות את יופיו הייחודי. ואותם בני אדם תמימים מאמינים שכך נכון לעשות. חלק ג'
ספר מונח על כורסה גדולה מעור חום בסגנון עתיק, על רקע קיר אפור-ירוק כהה, מסמלת עריכה לשונית שמרנית בספרים ברוחו של אבא בנדויד
עריכת ספרים על פי כללי העברית של אבא בנדויד: כיועץ הלשון של קול ישראל, עיצב בנדויד את הנורמות הלשוניות הנהוגות בשידורי הרדיו בניסוח והגייה. בעריכת ספרי פרוזה, נורמות קפדניות אלה אינן מתאימות תמיד ובכל מצב.
חתול וספרים על רקע שער מתכת חלוד הנראה כיצירת אומנות, מדגימים את הרעיון על התמחות של עריכה לשונית ועריכה ספרותית משולבת בעריכת ספרים.
עורכת ספרותית ולשונית, וטרינרית מומחית בעריכת ספרים: עריכת ספרים שמשלבת עריכה ספרותית ועריכה לשונית באותו תהליך היא עריכה טבעית ויעילה. שילוב כזה לא מבטיח ספר מוצלח, אך מי שאומר שעצם השילוב מוביל בהכרח לתוצאות בינוניות, טועה.
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים