לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית

גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
שיקולים בעריכה ספרותית ולשונית: שורשיות, יציבות, פרקטיות, גיוון והתחברות לטבעי.

בחרתי בתמונה זו לייצוג עמוד שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית. גזע העץ העבה במרכז מסמל שורשיות ויציבות בעריכה, גדמי העצים המשמשים כמושבים וביניהם עומדים ספרים מסמלים פרקטיות, האגרטלים והפרחים מסמלים יופי ומגוון אפשרויות בעריכה בהתאם לסגנון, לכוונה, למשמעות ולזרימה, והתמונה כולה מייצגת התחברות לטבעיות, שהיא עיקרון בסיסי בשיקולי עריכה ספרותית ולשונית של ספר פרוזה. 

שני ענפים עבים, עליון ותחתון, מחזיקים ביניהם שורה של ספרים צבעוניים, מדגימים חשיבה יצירתית ויציבות בעריכה ספרותית המשלבת עריכה לשונית.
יהודה חלק ראשון - הדגמת עריכה ספרותית ולשונית בסיפור: בעריכה הספרותית והלשונית הצבתי את סבא יהודה במרכז, הפכתי חלק מהתיאורים לתיאורים שלו בגוף ראשון, שיניתי פעלים בסביל ובעבר, שמרתי על אותנטיות ואמינות, טיפלתי בזרימה, הוספתי אלמנטים סיפוריים, הוספתי סימני פיסוק ושמרתי על כללי הכתיב המלא.
ציור בצבעי מים של עלים ירוקים ואדומים גדולים, משמש כרקע לגזע של עץ אשוח עם אזוב, ולידו ספר, מדגים את הקשר בין עריכה ספרותית ולשונית.
יהודה חלק שני - הדגמת עריכה ספרותית ולשונית בסיפור: בעריכה הספרותית והלשונית הדגשתי פרטים חשובים, שיניתי את סדר הפרטים ואת סדר המילים הספרותי במשפט, חילקתי לפסקאות בהתאם לזרימה הספרותית, הפכתי חלק מהמילים למילים פשוטות בסגנונו של סבא והעצמתי את הדרמה.
ספר פתוח על רקע צילום נוף של הר תבור מדגימים עיבוי בעריכה ספרותית של הסיפור יהודה כהן.
הדגמת טכניקות עיבוי והרחבה בעריכה ספרותית של הסיפור יהודה כהן: הניתוח משווה בין שתי גרסאות ערוכות בעריכה ספרותית ולשונית לסיפור "יהודה כהן" - אחת ללא הרחבות, והשנייה לאחר עיבוי מקיף. התהליך מדגים כיצד עריכה ספרותית המשלבת תחקיר והרחבות, הופכת סיפור אישי לטקסט עשיר ורב-ממדי, תוך שמירה על האותנטיות של המקור. ההרחבות ההיסטוריות והקונטקסטואליות הבהירו את מניעיו של יהודה ואת חומרת הסכנה שמולה הוא ניצב, ויצרו חיבור בין סיפורו האישי לבין המאבק הלאומי להקמת המדינה.
צילום של ספרים מול איור של בינה אנושית, מדגים את הרעיון שבינה מלאכותית אינה יכולה לשמש כתחליף לרגישות האנושית הנדרשת בעריכה ספרותית ולשונית.
בינה מלאכותית מנסה לערוך סיפור בעריכה ספרותית ולשונית חלק א': בינה מלאכותית לא סיננה מידע, השתמשה בניסוחים מרוחקים, ערכה בשגיאות לשוניות, עשתה שימוש לא מדויק במילים, השתמשה בסימני פיסוק שפוגעים בזרימה הטבעית ועוד. העריכה שהדגימה החמיצה את המהות הספרותית של הטקסט. במקום לשפר את הזרימה והחיות של הסיפור, היא יצרה טקסט מנוכר ולא אפקטיבי. בעריכתה היא הדגימה בעיות המופיעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית אנושית לא טובה בספרי פרוזה.
"נעמד באומץ מאולץ": העריכה הספרותית והלשונית של בינה מלאכותית חלק ב': בינה מלאכותית הדגימה עריכה ספרותית ולשונית שבה היא נצמדה לניסוחים המקוריים הבעייתיים, עשתה שימוש רב בסביל מרוחק ועמום, יצרה תיאורים לא הגיוניים הסותרים את מהלך העלילה ואת מאפייני הדמויות, ולא הפגינה יצירתיות ופתרון בעיות הנדרשים בעריכה ספרותית.
בינה מלאכותית לא ממליצה לערוך אצלה טקסטים בעריכה ספרותית ולשונית חלק ג': לא מומלץ לערוך טקסטים ספרותיים בעריכה ספרותית ולשונית של בינה מלאכותית - בינה מלאכותית בעצמה אומרת זאת. העריכה שלה הייתה טכנית, מכנית, וחסרה את הרגישות הספרותית הנדרשת. בינה מלאכותית עלולה להרוס את האיכויות הספרותיות של הטקסט. בעריכה ספרותית של עורך אנושי, הוא יכול להבין טוב יותר את הניואנסים של השפה, את הקונטקסט התרבותי ואת המשמעויות העדינות שמעבר למילים עצמן.
בינה מלאכותית עורכת פרוזה כסיפור ילדים עם מוסר השכל: העריכה הספרותית והלשונית שהציגה הבינה המלאכותית לסיפור המקורי על יהודה כהן, מדגימה מגבלות משמעותיות: כתיבה בסגנון ילדותי ומפושט עם מוסר השכל, מליציות יתר, שימוש במטפורות קלישאתיות ובביטויים נטולי משמעות, ניסוח גרוע, שגיאות דקדוקיות ותחביריות, חוסר הבנה של דקויות לשוניות בשפה העברית, השמטת פרטים חשובים או הבלעה שלהם לעומת המקור, הוספת פרטים לא קיימים, מסמוס משמעויות ועוד. בינה מלאכותית נכשלה גם בניתוח והערכה של הטקסט שערכה. כשהתבקשה לבחור בין עריכתה לעריכה אחרת, היא בחרה תחילה בעריכה שלה.
למה הפעם בינה מלאכותית בחרה בעריכה הספרותית והלשונית שלי: בדיון עם בינה מלאכותית על עריכה ספרותית ערכתי ניסוי שחשף חוסר עקביות בהערכות של הבינה. הניסוי מדגיש את נטייתה לתת משוב חיובי ולהתאים את עצמה למה שנתפס כציפיות האדם מולה, וכן את נטייתה להעדיף את הגרסה שלה. השיחה מדגישה את הסכנות בהסתמכות על בינה מלאכותית בעריכה ספרותית, במיוחד כשאנשים מתייחסים אליה כסמכות אובייקטיבית, ואת חשיבותה של עריכה ספרותית ולשונית מקצועית אנושית וחשיבה ביקורתית.
ספרים מונחים על ענפי עצים מתפתלים מסתעפים ביער, המתחברים זה לזה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הפועלת בספר כגוף בעל איברים מסתעפים.
התרמית חלק ראשון - הדגמת עריכה ספרותית ולשונית בסיפור: עריכה לשונית במובנה המצומצם, ללא עריכה ספרותית, לא מממשת בספרי פרוזה את הפוטנציאל הגלום ביצירה. העריכה המומלצת היא עריכה ספרותית המתבססת על שיקולים ספרותיים, המשלבת באותו תהליך עריכה לשונית במינון נמוך ומטפלת בכל האלמנטים הספרותיים דרך ניסוח.
ספרים מונחים למרגלות עץ עם שורשים ארוכים מדגימים את זרועותיה הארוכות של עריכה ספרותית ולשונית, המגיעות ללב הקוראים.
התרמית חלק שני – הדגמת עריכה ספרותית ולשונית בסיפור: בעריכה הספרותית והלשונית טיפלתי במשמעות האמירות בשיחה, בדקויות מאחורי מילים, ביצירת אמינות וטבעיות, בהיגיון, בחזרות היוצרות צרימה במנגינה. פעולות ניסוח אלה יוצרות זרימה, קצב, אווירה ועניין.
ספרים מונחים על משטח במרקם גראנג' על רקע סבך קליפות מעץ דקל הנראות בתנועה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית היוצרת תנועה וזרימה במגוון דרכים.
התרמית חלק שלישי – הדגמת עריכה ספרותית ולשונית בסיפור: בעריכה הספרותית והלשונית טיפלתי בהנמכת המשלב הלשוני הגבוה במקומות שבהם הוא לא התאים, החלפתי שמות פעולה היוצרים ריחוק, יצרתי סדר והדגשים אחרים בסיפור של עליזה, וטיפלתי בחורים בעלילה היוצרים אי-היגיון.
איור של איש מחזיק הפוך זכוכית מגדלת ענקית ולצידו ספרים, מדגים את האבסורד בעריכה הספרותית שבינה מלאכותית התיימרה לעשות.
בינה מלאכותית לא טיפלה בהיבטים ספרותיים בעריכה הספרותית שלה: הבינה המלאכותית הייתה אמורה לערוך את הסיפור "התרמית" בעריכה ספרותית ולשונית. בגרסה מס' 1 לסיפור היא התמקדה בהעלאת המשלב הלשוני ויצרה דיאלוגים לא טבעיים, מבלי להבין מהי עריכה ספרותית ולשונית. היא השאירה את הבעיות הלוגיות בעלילה, השאירה תגובות רגשיות לא מתאימות, השאירה את חוסר האמינות של הדמויות ויצרה סיפור לא בוגר, שבו הניסוח כפוף לשפה גבוהה במקום שיתבסס על שיקולים ספרותיים.
איור של חתול בלש מחזיק זכוכית מגדלת ולידו ספרים, מדגים את דמותו הפרודית של שמוליק בעריכה הספרותית של בינה מלאכותית.
החוקר האהבל: פרודיה מצחיקה של בינה מלאכותית בעריכה הספרותית שלה: הבינה המלאכותית ערכה גרסה רביעית של סיפור "התרמית" במטרה לתקן בעיות קודמות, אך המשיכה להציג חוסר הבנה בעריכה ספרותית ולשונית. היא השתמשה בשפה גבוהה ולא טבעית בדיאלוגים, יצרה אווירה מנוכרת, והשאירה חורים רבים בעלילה ואי-היגיון. דמותו של מנהל מרכז השיטור ממשיכה להיות מוצגת באופן לא אמין ולא מקצועי, והתנהלותו הפכה את הסיפור לפרודיה לא מכוונת.
המנגנון בבינה המלאכותית לא מאפשר הבנה של עריכה ספרותית: מה שפרופ' אנטואנט רוברואה מכנה "טיפשות" בבינה מלאכותית, הוא למעשה מגבלה מובנית שמונעת עריכה ספרותית אמיתית. המערכת פועלת על בסיס זיהוי סטטיסטי של סבירות המילה הבאה, לא על בסיס הבנה אמיתית של הטקסט ומשמעותו. היא חסרה את היכולת לחוות רגשות אנושיים הכרחיים להבנת יצירה ספרותית, ולכן אינה מסוגלת לזהות אבסורד או חוסר היגיון רגשי. במקום רפלקציה אמיתית, הבינה המלאכותית מגיבה בתבניות אוטומטיות מזהה דפוסים וסימנים ומגיבה אליהם באופן מכני. אין לה הבנה במובן האנושי של המילה, אלא רק יכולת לייצר טקסט שנראה קוהרנטי על בסיס מידע קודם. מגבלות אלו מונעות ממנה לבצע עריכה ספרותית אמיתית, שדורשת הבנה מהותית של היגיון פנימי בסיפור, רגישות למשמעויות עמוקות, והבנת ההקשר האנושי והרגשי של הטקסט.
איור של איש עומד באוויר על חבל ומחזיק מעליו סלע ליד ספרים על צוק, מדגים בינה מלאכותית שלא נושאת את נטל העריכה הספרותית,
אחרי 50 אולי כדאי לבדוק: בינה מלאכותית והעריכה הספרותית שלה: בגרסה 2 של בינה מלאכותית לסיפור "התרמית" היא הייתה אמורה לתקן את כשליה בעריכה הספרותית והלשונית שהציגה בגרסה 1. הניסיון לתקן לא חולל שינוי והותיר גם הוא פגמים מהותיים החושפים חוסר הבנה עמוק של תפקידה כעורכת ספרותית ולשונית, חזרה על אותם כשלים, חוסר יכולת להבין ולתקן אותם, ודיאלוגים מגוחכים ולא אמינים.
איור של חתולים על רקע ירוק ליד ערמת ספרים, מדגים חוסר התבוננות חדה בפרטים בעריכה הספרותית של בינה מלאכותית.
התבוננות חדה בפרטים? בינה מלאכותית מתלהבת מהעריכה הספרותית שלה: בחלק זה נערך ניסוי המחדד את המנגנון הטבוע בבינה המלאכותית, שאינו יודע מהי עריכה ספרותית ולשונית. כאשר הוצג לה בצ'ט חדש סיפור עם אבסורדים קיצוניים והיא התבקשה לערוך אותו בעריכה ספרותית ולשונית, היא השאירה את החורים בעלילה כפי שהם וניסחה רע מאוד, ואף המליצה בחום על הסיפור להגשה בתחרות הסיפור הקצר ותיארה אותו כביטוי להתבוננות חדה בפרטים, בעוד שהוא והיא מייצגים את ההפך מכך.
איור של אישה מבוגרת לובשת גלימה ומאחוריה ספרים, מדגים את העלילה המופרכת שבינה מלאכותית יצרה בעריכה הספרותית שלה.
תפנית חדה בעלילה: בינה מלאכותית הורסת בעריכה הספרותית שלה: בגרסה 3 לסיפור "התרמית" בינה מלאכותית יצרה עלילה חדשה בעריכה הספרותית כדי לתקן חורים בעלילה. היא הוסיפה פרטים לא הגיוניים, המשיכה להציג את שמוליק כאיש משטרה לא מקצועי, וסתרה את עצמה בתיאורים. במקום לערוך את המקור ולהפעיל שיקולים ספרותיים מעמיקים, היא יצרה ספר בלשים לילדים, מנוסח רע, לא אמין ולא הגיוני.
איור של כבשה על גבו של נמר וספר, מדגים עריכה ספרותית ולשונית לא מגובשת של בינה מלאכותית.
על הקשר בין "פחד ראשוני" לעריכה הספרותית של בינה מלאכותית: המשך השיחה עם בינה מלאכותית על הכשלים שביצעה בעריכה הספרותית והלשונית בצ'ט המקביל שבו בחנה את הטקסט ללא אימון. הקבלתי זאת לסרט "פחד ראשוני" בשני מובנים: האחד – בינה מלאכותית פועלת כבעלת ישויות נפרדות בכל שיחה חדשה, אך המנגנון הבסיסי הבעייתי טבוע בה. השני – עורך הדין בסרט זיהה חור קריטי בסיפורו של הנאשם שהתחזה לבעל אישיות מפוצלת. הבינה המלאכותית, למרות הצהרתה שהיא מטפלת בהיגיון, נכשלת שוב ושוב בזיהוי הבעיות המהותיות גם כשהן מוקצנות.
שיקולים בעריכה ספרותית ולשונית של "דברים", ודיון עם בינה: הדיון שניהלתי עם בינה מלאכותית על הסיפור שכתבתי וערכתי בעריכה ספרותית ולשונית, ממחיש את חשיבותה של עריכה משולבת בטקסטים ספרותיים. כאשר אותו עורך אחראי על שני התחומים, מתאפשרות סטיות מכוונות מכללי הלשון למען מטרות ספרותיות. עריכה לשונית נפרדת עלולה לתקן בחירות סגנוניות מכוונות ולפגוע באפקט הרגשי של הטקסט. בעוד העריכה הלשונית מתמקדת בהיבטים טכניים של השפה, העריכה הספרותית מפעילה שיקולים יצירתיים. האומנות בעריכה לשונית טמונה בידיעה מתי להתגמש, בעוד העריכה הספרותית אחראית על ההחלטות היצירתיות המעצבות את חוויית הקריאה. תובנות אלה התחדדו בדיון עם בינה, שאפשר בחינה מעמיקה של הגבולות והממשקים בין שני סוגי העריכה.
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
מאמרים נוספים על עריכה ספרותית ולשונית של ספרי פרוזה
ספרים ודפי עריכה לשונית ליד עץ שבונה כרסם את קליפתו, מדגימים את פעולתן של עריכה ספרותית ועריכה לשונית בעריכת ספר פרוזה.
עריכת ספר פרוזה – מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים