לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים
לפונים וללקוחות מובטחת שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

האם כל עריכת תוכן של ספרות יכולה להיקרא עריכה ספרותית?

קיר עץ צבוע באופן לא אחיד וכד יווני מצויר עומד על ספר, מדגימים יצירתיות ושיקולים בעריכה ספרותית ועריכת תוכן של ספרות.
לא ההגדרה קובעת את סוג ההתמחות וטיבה, אלא הפעולות בפועל.
אם יודעים שהספר נמסר לעריכת תוכן של עריכה לשונית שלא עוסקת בעריכה ספרותית, אי אפשר לכנות זאת "עריכה לשונית וספרותית". כשנתקלים בעריכה לא טובה בספר פרוזה חשוב לדייק: היא לא טובה, כי בפועל אין כאן באמת עריכה ספרותית. 

אני נתקלת במאמרים של נותני שירותי עריכה בספרים, המזהירים את הציבור מפני מה שהם מכנים "עריכה לשונית וספרותית". לדבריהם, יש מקומות שבהם הספר עובר לעריכה לשונית, ומשיקולים שונים הוא נערך באותו סבב גם בעריכה ספרותית, בזמן שמדובר בשני סוגים שונים של עריכה. על כן הם מזהירים מפני עריכה המשלבת שני סוגים של התמחות. למעשה הם אומרים שזוהי עריכה לא טובה, אבל במקום להצביע על הסיבה האמיתית שהם עצמם מתארים – היעדר כישורי עריכה ספרותית – הם מייחסים את העריכה הלא טובה לשילוב בין שני תחומים שונים, ותוך כדי כך מאדירים את שירותי העריכה שהם מציעים, המפצלים בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.

יש כאן כשל לוגי המטעה את הציבור: אם יודעים שהספר נמסר לעריכת תוכן של עריכה לשונית שלא עוסקת בעריכה ספרותית, אי אפשר לכנות זאת "עריכה לשונית וספרותית". אי אפשר להתייחס לכך כשילוב גרוע בין שתי התמחויות שונות, כשבפועל מדובר בהתמחות אחת. זה לא אחראי לשכנע את הציבור שהסיבה לכך שהספר לא טוב היא שמדובר בסוגים שונים של עריכה. יש להצביע על מקור הבעיה: כשעריכה לשונית ללא כישורי עריכה ספרותית עוסקת בעריכת תוכן, יש פגיעה באיכות הספר. אם אין כישורי עריכה ספרותית, כל עריכה העוסקת בעריכת תוכן של ספרי פרוזה לא תהיה טובה.

חדר גדול ריק שקירותיו לבנים, וספרים מונחים על רצפת פרקט מול חלון גדול, מדגימים סגנון עריכה קר, מרוחק ותלוש בהיעדר כישורי עריכה ספרותית.
סגנון עריכה קר, מרוחק ותלוש: היעדר כישורי עריכה ספרותית הוא הבעיה, ולא שילוב בין עריכה לשונית ועריכה ספרותית.

במאמרים רבים שלי אני מתארת סגנונות עריכה שלא מתאימים לספרי פרוזה. הספרים נראים כמו פיל בחנות חרסינה, כמו אדם שהולך לים בחליפה חונקת, מגושמים ונוקשים, לא זורמים, עם סגנון כתיבה מרוחק ומנגינה צורמת. התחושה באופן כללי היא שזה ספר עיון או מאמר אקדמי. כשאני קוראת ספרים כאלה אין לי דרך לדעת האם הספר נערך בעריכה לשונית בלבד; האם הוא נערך אחרי עריכה ספרותית לא מספקת; או האם זוהי עריכה המגדירה את שירותיה כ"עריכה לשונית וספרותית" (או "עריכה לשונית ועריכה ספרותית" או "עריכה ספרותית ולשונית" וכו'). זה לא משנה. עבורי, לא כל עריכת תוכן עם כניסה לתכנים ספרותיים הופכת אותה לעריכה ספרותית על פי הגדרתה, ולא כל פעולה מגדירה אותה מעצם פעולתה בזירה. 

רופא מחליט להציע את שירותיו כרופא ביחד עם שירותי עריכת דין. אם אין לו התמחות בעריכת דין ואין לו כישורים טובים בעריכת דין, האם אפשר לומר שהשירותים שלו לא טובים משום ששילוב בין רפואה ומשפטים הוא שילוב גרוע מעצם העובדה שמדובר בשתי התמחויות שונות? עורך לשון מחליט: החל מהיום אני גם עורך ספרותי. האם החלטתו והגדרתו מעידות על טיב פעולותיו, על שיקוליו הספרותיים ועל כישוריו? הוצאה מחליטה: אני נותנת לעורכת הלשונית לערוך את הספר גם בעריכה ספרותית. האם ההחלטה הופכת את פעולותיה של העורכת הלשונית בספר לעריכה ספרותית המתווספת לעריכה הלשונית? 

לא ההחלטה מגדירה את סוג העריכה וההתמחות, אלא סוג הפעולות בטקסט, סוג השיקולים המובאים בחשבון, ובעיקר כישורי העריכה הספרותית כפי שהם מתבטאים בספר. כשכישורי העריכה הספרותית טובים, הסיבה לכך לא קשורה לפיצול בין שני תחומים. כשאין כישורי עריכה ספרותית, הסיבה לכך לא קשורה לשילוב בין שני תחומים, אלא פשוט להיעדרם של כישורי עריכה ספרותית, וכך גם כשיש פיצול בין התפקידים. אי אפשר להשליך מהיעדר כישורים הניכר בספר, על עורכים אחרים בעלי מגוון כישורים, המבטאים אותם היטב בספר. 

כשנתקלים בעריכה לא טובה בספר פרוזה – בין שהיא נעשית בעריכה מפוצלת ובין שהיא נעשית בעריכה משולבת – חשוב לדייק: היא לא טובה, כי ניכר בבירור שלא הופעלו בה שיקולים המאפיינים עריכה ספרותית מקצועית. היא לא טובה, כי אין כאן ביטוי להתמחות בעריכה ספרותית. היא לא טובה, כי בפועל אין כאן באמת עריכה ספרותית. 

מהרגע שבו הספר מגיע לעריכה – מפוצלת או משולבת – אין למחברי הספר דרך לדעת מה תהיה איכותה ותוצאתה. הדרך הטובה ביותר לשקף להם את סגנון העריכה והכישורים המקצועיים היא להציג בפניהם את מקסימום המידע באתרים המציעים שירותי עריכה. הקוראים יכולים להתרשם ולהחליט. וכשהם יקבעו אם העריכה מקצועית או לא, אם הם אוהבים את סגנון הכתיבה והעריכה או לא אוהבים, אם יש לעורכים כישורי עריכה ספרותית או אין להם – הם יעשו זאת בלי קשר לשאלה האם העריכה משלבת או לא משלבת שתי התמחויות.

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים היבטים בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית - מאמרים והדגמות
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים והדגמות
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית - מאמרים ומידע