לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

על הקשר בין עריכה ספרותית ונגישות

כביסה וספר תלויים על חבל כביסה על קיר בית ישן צהוב עם חלון מעץ באי בוראנו, מדגימים עריכה ספרותית המתארת צבעים, אווירה ומאפיינים, ואת הקשר לנגישות.
עריכה ספרותית טובה מתארת צבעים, אווירה ומאפיינים וקובעת את המיקום והמינון. זוהי נגישות.
בספרי פרוזה כולנו קוראים עם מוגבלות בשמיעה ובראייה. אין קול ואין תמונות. עריכה ספרותית מקצועית מעבירה את הקוראים למימד אחר. האורות כבים, ואנחנו נשאבים לתוך הספר, שומעים קולות ורואים תמונות. זוהי פעולה של הנגשה ותיווך. עריכה לשונית החורגת מתפקידה פוגעת בנגישות.

במאמר למה כדאי לפנות לעריכה לשונית ועריכת תוכן, אחד הנימוקים עוסק בהנגשה: "עריכה לשונית ועריכת תוכן מנגישות את הטקסט". בעריכת ספרים עם תכנים ספרותיים פעולת ההנגשה העיקרית נעשית על ידי עריכה ספרותית, ובמאמרים שבהם הדגמתי את האופן שבו עריכה לשונית פועלת כשהיא חורגת תפקידה (למשל ב: גבולות העריכה הלשונית בספר פרוזהאֵילו קטעים), היא פוגעת בנגישות. דבקות בתבניות קבועות בכל מחיר פוגעת בזרימה ובנוחות הקריאה, ויש לחשוב על צורכי הנגישות של הלקוחות, הקוראים, הקהל.

אחדד זאת על ידי נושא הכתוביות בסרטים, סדרות ותוכניות. כתוביות הן אמצעי להנגשת הטקסט בעיקר לאנשים עם מוגבלות בשמיעה. אם מדובר בתוכנית ריאליטי שבה הכתוביות נאמנות למקור והעריכה הלשונית לא חורגת מתפקידה ולא משנה זאת, הם לומדים דרך המילים על הסגנון, הטון שבו הן נאמרו והמצב הרגשי. כך גם בסרט דרמה או סדרת דרמה המבוססת על תסריט שנכתב בכתיבה ספרותית ונערך בעריכה ספרותית על פי שיקולים ספרותיים. אם העריכה הלשונית לא מנסחת מחדש את הסגנון כפי שהדגמתי, צופים עם מוגבלות בשמיעה לומדים על הדמויות ואמירותיהן כפי שעוצבו על ידי מחברי התסריט והעורכים הספרותיים.

בספרי פרוזה כולנו קוראים עם מוגבלות בשמיעה וגם בראייה. אין קול ואין תמונות. עריכה ספרותית מקצועית מחדדת את הסגנון, מעבה היכן שצריך, יוצרת עניין, רצף וזרימה טובה, מקשיבה למנגינה, מזהה צרימות ומתקנת אותן, מחליפה מילים, מוסיפה, משמיטה, משנה ומעבירה, מחדדת אמינות ומתאימה את הסגנון לאירוע, למצב הרגשי ולתקופה, מטפלת בסתירות ובחוסר היגיון. היא פועלת כדי שיהיה לנו נעים ומעניין כקוראים. עריכה ספרותית טובה מעבירה את הקוראים למימד אחר. האורות כבים, ואנחנו נשאבים לתוך הספר, שומעים קולות ורואים תמונות. זוהי פעולה של הנגשה ותיווך.

משטח פסטל מעץ מתחת לכביסה התלויה בבית בצבע אפרסק וספרים התלויים הפוך, מדגימים טבעיות וזרימה בעריכה ספרותית המנגישה את הטקסט.
פעמים רבות דבקות בתבניות קבועות פוגעת בנגישות. עריכה ספרותית טובה שוברת אותן ופותחת עולמות.

עריכה לשונית הפועלת בנפרד מעריכה ספרותית בספרי פרוזה אמורה להשלים את פעולת ההנגשה ולא לפגוע בה. למשל, אם בעריכה הספרותית נכתב "מקרקר סביבה", בעריכה לשונית מנגישים את המילה על ידי כתיבתה על פי משמעותה: "מכרכר סביבה". 

לעומת זאת, אם בעריכה ספרותית נכתב: 

"אני התכוונתי להתקשר אלייך ברגע שאגיע הביתה",

ובעריכה לשונית משנים כך: 

"אני התכוונתי להתקשר אלייך ברגע שאגיע כשאגיע הביתה"

היא פוגעת במשמעות, בסגנון ובהנגשה שנעשתה בעריכה הספרותית. זוהי דוגמה אמיתית מסדרת המילים הטובות שהוחלפו, שבה הנאמר מבטא את פעולת הדיוק שנעשתה בעריכה הספרותית, והכתובית מייצגת את פעולת השינוי התמוה שנעשה על ידי העריכה הלשונית. 

  1. מחיקת "אני":  "אני התכוונתי" יוצר סגנון של קרבה ושחרור. מחיקת "אני" – ריחוק. מעבר לכך, "אני התכוונתי" מדגיש ומחדד את הכוונה להתקשר. אם הוא מיותר, מי שיכריע בכך היא העריכה הספרותית (או עריכה ספרותית ולשונית) האחראית על הניסוח, הסגנון והשיקולים הספרותיים, ולא עריכה לשונית הפועלת בנפרד. 
  2. מחיקת "אלייך": בעריכה ספרותית הדגישו – לא התכוונתי סתם להתקשר, אלא אלייך. בעריכה לשונית פגעו בכך.
  3. מחיקת "ברגע ש": בעריכה הספרותית הדגישו – אתקשר ברגע שאגיע הביתה, כלומר מייד, זה הדבר הראשון שאעשה. זה מחדד את הכוונה. אבל בעריכה לשונית, בשם היעילות, הקיצור והגבהת השפה – רק "כשאגיע".

לסיכום, ככל שהספר נגיש וזמין יותר לקהל, לא מנוכר, לא מרוחק ולא תלוש – כך הוא ייחשב למוצלח יותר. ואם נחזור למטפורת הכביסה, כשעריכה ספרותית תולה את הטקסט באוויר הפתוח, פריט אחר פריט, הספר נגיש וזמין לקוראים. כשעריכה לשונית דוחסת אותו לתוך מייבש כביסה, הוא פוגעת בו ובנגישות שלו ומשנה את צביונו. הספר הופך להיות ספר עיון, לא ספר פרוזה. 

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים