לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

דאוס אקס מכינה: עריכה ספרותית מקצועית מטפלת בחורים בעלילה

פרחי ציפור גן עדן באגרטל ומאחוריהם ספר, נלחמים בפוסידון האוחז בקלשון, מדגימים מאבק בין פתרונות לא אמינים לבין אמינות בעריכה ספרותית מקצועית.
במאבק בין טבעיות, זרימה ואמינות לבין מלאכותיות - עריכה ספרותית מקצועית מנצחת.
אחת הפעולות בעריכה ספרותית היא לזהות את האל מחוץ למכונה או למנוע את הופעתו, בדרכים אינטליגנטיות, מתוחכמות ויצירתיות.

דֵאוּס אֶקס מָכּינה (Deus ex machina) הוא אל מחוץ למכונה. מקורו בתיאטרון היווני, שבו מכונה הייתה מורידה "אל" לבמה, כדי לפתור מצב שאין דרך אחרת להתירו (ויקיפדיה). בעולם האומנות (סרטים, תיאטרון, ספרים וכדומה) המונח מתאר פתרונות מאולצים, מלאכותיים, לא הגיוניים ולא קשורים לסיבוך בעלילה, סתירות או פערים. בפועל הם יוצרים חוסר אמינות ופוגמים בהנאה של הצופה או הקורא. 

אחת הפעולות בעריכה ספרותית היא לזהות את האל מחוץ למכונה או למנוע את הופעתו, בדרכים אינטליגנטיות, מתוחכמות ויצירתיות, תוך יצירת זרימה טבעית בעלילה. בעריכה הספרותית אני מלהקת את עצמי לכל התפקידים האפשריים ונכנסת לכל תפקיד עד הסוף. אני לא רק המספרת, הדמות הראשית, הדמות המשנית, המלבישה, התפאורנית, המעצבת והמאפרת, אני גם בלשית משטרה וחוקרת משטרה, ומעל הכול – אני הקוראת הפוטנציאלית. אני מאתרת סתירות או חוסר היגיון בעלילה ומבררת לגביהם. אם יש מאחוריהם היגיון אך הטקסט לא מבהיר זאת, אוסיף משפטים או פסקאות במקומות המתאימים. אם אין מאחוריהם היגיון, אפסול אותם ואמצא להם חלופה או שאטפטף בספר מידע שמתיישב עם המידע הזה לכדי סגירת מעגל. אם אני מזהה פערים לא הגיוניים בספר, הקשורים למידע ועובדות מהמציאות, אני שואבת את המידע מהמחבר או המחברת וגם ממקורות חיצוניים ומשלבת זאת בטקסט. עבורי, האל מהמכונה הוא גם אזכור של מושגים או מידע מבלי שהקוראים ידעו למה הכוונה. כמובן, לא תמיד צריך להסביר הכול, אבל במקרים של ספק אאסוף את המידע המלא ואכריע מה להציג ומה להשמיט. 

גם פתרונות מאולצים או מגושמים במבנה המשפט הם בבחינת דאוס אקס מכינה, או התעלמות ממשפטים מוזרים שנשארים כמו שהם. כדי שמשפטים יזרמו בשטף נדרשים פתרונות יצירתיים ותושייה. לפרק את המשפט, לשנות את המבנה, את הכיוון, את בחירת המילים, את הפועל ועוד. 

עריכה לשונית וספרותית מגושמת ונוקשה מנכיחה את העורך / העורכת כפי שהטרגדיה היוונית מנכיחה את האל מהמכונה. עליה להיות שקופה ולפעול מאחורי הקלעים באופן בלתי מורגש. אחרת, זה לא יהיה רומן, סיפור או ספר מתח. זאת תהיה טרגדיה.

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים