לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

עריכה ספרותית תולה את הכביסה בחוץ ומציגה את העולם הפנימי של הספר

כביסה צבעונית וספרים תלויים על חבלים בין שני בניינים מקבילים, מדגימים עריכה ספרותית התולה את הכביסה בחוץ ומציגה את העולם הפנימי מאחורי הספר.
כביסה מעל תעלת מים בוונציה. מאחורי הכביסה יש חיים, יש בני אדם בבתים. עריכה ספרותית מתארת את מאפייניהם, היא לא מסתירה אותם.
לעומת עריכה לשונית המעלימה מילים בעלות סממנים אישיים כשהיא חורגת מתפקידה בעריכת ספרים עם מאפיינים ספרותיים, עריכה ספרותית מקצועית מדגישה אותם. מאחורי הכביסה שהיא תולה באוויר הפתוח יש בני אדם, יש צבעים וסגנונות, ויש הווה – כאן ועכשיו.

במאמרים ספר פרוזה הולך לים עם חליפה ועריכה ספרותית טובה מתרחקת מסביל הדגמתי את האופן שבו עריכה לשונית פועלת לעיתים בספרי פרוזה בנפרד מעריכה ספרותית, או כשהיא עורכת את הספר בעריכת תוכן מלאה בלי להפעיל שיקולים ספרותיים. הספר נראה קר, מנוכר, תלוש, תקוע ומאוד לא אמין. ובמאמר כשבעריכה לשונית מחליפים מילים טובות שנבחרו בעריכה ספרותית הצגתי דוגמאות של אמירות בסדרה ישראלית, שנאמרו אחרי בחירה קפדנית ומוצלחת בעריכה ספרותית, ומחיקות ושינויים שלהן בכתוביות של דיבור בין אנשים, שנעשו בעריכה לשונית: ביטול גופים (אני אבוא בערב), שינוי מהווה לעבר או עתיד (אם אין לי מה להביא להם אני לא מראה אראה את הפרצוף שלי); העלאת משלב לשוני (ואני עושה את זה זאת רק כי…); ביטול "מילות חלל" (אז בוא תחתום לי פה); ביטול סלנג, שפת דיבור ומילים לועזיות (סבבה אז תגיד לו שיבוא) ועוד. 

השינויים והקיצורים האלה הם כמו ייבוש כביסה במכונת ייבוש. כולם מתערבבים ביחד, מתגלגלים ביחד בתוך המכונה שנמצאת בתוך בית או מבנה. התהליך יעיל ומהיר, אבל אם נדמה את המכונה לעריכה לשונית הפועלת כפי שהדגמתי, היא חונקת את השפה, מייבשת את הטקסט ואת הקוראים. 

לעומת זאת, בכביסה התלויה בחוץ ומתייבשת באוויר הפתוח כל פריט מקבל טיפול נפרד. הוא נתלה על החבל בהתאם למאפיינים שלו, פתוח כדי שיקבל אוויר מכל הכיוונים באופן טבעי. כך פועלת עריכה ספרותית. היא חושבת על כל מילה, על כל משפט ומילת חיבור, ותולה אותם ביחד עם שאר הפריטים. את הכביסה שלה כולם יכולים לראות, היא חשופה וכנה. 

בעריכה לשונית מהסוג שהדגמתי מבטלים כל סממן אישי בעריכת ספרים עם תכנים ספרותיים, על ידי קיצור, בין היתר על ידי ביטול גופים – זכר, נקבה, רבים רבות והווה (אנחנו מרגישים יש הרגשה; אתה לא חייב לא חובה להחליט עכשיו), או על ידי שימוש רב בסביל (וכולם יודעים וידוע איך זה נגמר). לעומתה, מהאופן שבו עריכה ספרותית תולה כביסה בחוץ, הקוראים לומדים שמאחוריה יש בני אדם, יש גברים, נשים, ילדים בגילאים שונים, יש צבעים וסגנונות, ולהווה יש נוכחות כאן ועכשיו.

הכביסה של עריכה ספרותית מתנופפת באוויר הפתוח, סופגת את חומה של השמש, את משב הרוח, את הטל בלילה, לעיתים גם גשם, והיא לא פוחדת, לא מתביישת. משוחררת, עצמאית, גאה ביופייה.

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים