אפשר ללמוד מכתוביות לאחר עריכה לשונית על גישה המופעלת לעיתים בעריכת ספרים. במאמר אני מדגימה גישה לא נכונה של עריכה לשונית, במקרים שבהם היא משנה מילים מדויקות וטובות שנבחרו בעריכה ספרותית: מוחקת מילים ובעיקר גופים, משנה זמנים, מקצרת משפטים, ובעיקר מגביהה את המשלב הלשוני. במילים אחרות: מנסחת מחדש את הטקסט. חלק א'
א' – מילים טובות שנבחרו בעריכה ספרותית הוחלפו בעריכה לשונית; ב' – בעריכה ספרותית יצרו יופי ספרותי, ובעריכה לשונית – "יתרה מזאת"; ג' – בעריכה ספרותית דיברו בהווה ובעריכה לשונית שינו לעבר; ד' – בעריכה ספרותית עיבו והדגישו, בעריכה לשונית קיצצו ומחקו
- עינת קדם
- 15.2.2024
- einat.editor@gmail.com
- 054-7334403
במאמרים רבים שלי אני כותבת על אופנים שבהם לעיתים עריכה לשונית או עריכת תוכן ללא רגישות ספרותית פועלת בעריכת ספרי פרוזה. הצגתי דוגמאות מספרים לאחר עריכה לשונית וכתוביות שאמורות לתעד אמירות ללא שגיאות כתיב, אך בפועל נעשים שינויים בנשמת הטקסט (למשל, גבולות העריכה הלשונית בספר פרוזה; אֵילו קטעים).
מכתוביות לאחר עריכה לשונית אפשר ללמוד על הטקסט לפני ההתערבות של העריכה הלשונית ואחריה דרך השוואה בין האמירות הנשמעות לבין הכתוביות בפועל, ועל גישה דומה של עריכה לשונית המופעלת לעיתים בעריכת ספרים. כמובן, אני לא טוענת שמדובר בתופעה, אך זוהי הזדמנות לדון בשינויים כאלה. בתסריט יש עקרונות דומים לעריכת ספר פרוזה. בונים עלילה, אמירות, מאפייני דמות, הכתיבה ספרותית וגם עריכת התסריט היא עריכה ספרותית. מעבר למאפייני הדמות, הלבוש, התפאורה, המיקום, הוראות הבמאי, זוויות הצילום וכדומה – כל שינוי בתוכני העלילה ובאמירות הוא שינוי ספרותי, ועריכה לשונית לא אמורה להיכנס לתכנים, אך במקרים שנתקלתי בהם פסלו מילים מסוימות המתויגות כנראה כמילות חלל, שינו מילים שכנראה נחשבות על פי גישה זו למיותרות – בעיקר גופים, שינו זמנים, קיצרו משפטים, ביטלו חזרות, החליפו מילים, ובעיקר הגביהו את המשלב הלשוני. במילים אחרות: ניסחו מחדש את הטקסט.
אציג דוגמאות מכתוביות בתוכנית טלוויזיה, המדגימות את טענתי על ספרים עם תכנים ספרותיים. העריכה הספרותית היא זו שאמורה לנסח ולא עריכה לשונית, ועליה להתבסס על שיקולים ספרותיים. העריכה הספרותית אמורה לבנות משפטים תוך התייחסות לזמנים, בניינים, גופים, ולבחור מילים בפינצטה. כל שינוי שנעשה ללא סיבה וללא רגישות ספרותית, פוגע.
את המילים שנאמרו ונמחקו סימנתי בכחול, כי הן מייצגות כתיבה ועריכה ספרותית מעולה, ואת המילים הלא מתאימות שבאו במקומן – באדום כמובן. לא כל המילים זהות לחלוטין לנאמר ולכתוביות, אך המילים שנמחקו/השתנו ומאפייניהן – כן:
ביטול גופים והעלאת המשלב
את שיקרת לי; אני מצטערת; את נתת לי את הניהול; אני מסכימה איתך; אנחנו נזמן; איזה אילו… קוקטיילים יש לכם?; אני אומרת, בוא נזמן אותה לתחנה; מתי אני אוכל לראות אותה?; אנחנו מרגישים יש הרגשה שהוא ממש לא מקשיב לנו; אתה יותר לא נוגע בזה, אתה לא יוצא בלילות, אתה לא שותה, אתה לא עושה שום דבר בלי רשות ממני; אני יודעת שהיה לך חרא של יום; … וכולם יודעים וידוע איך זה נגמר; אני יכול להבין אפשר לדעת מה הבעיה?; אתה לא חייב לא חובה להחליט עכשיו; ואני אומרת יותר מזה יתרה מזאת, יש מצב שהיא ידעה; אני יכולה להגיד לך אבל כן אגיד שבלי העזרה שלך עזרתך
שינוי זמנים וביטול גופים
את שומעת שמעת מה אני אומרת לך?; תעצרי את הרכב! אם את לא עוצרת אני מרים ארים לך המברקס; איך בכלל אני מתחילה אתחיל להסביר למישהו מה עשיתי כאן?; אל תהיה מטומטם טיפש, אתה לא יכול לא תוכל לעשות את זה לבד
העלאת משלב לשוני
שימי תלבשי את החולצה שלך; אז בבקשה תן לי לעשות את העבודה שלי עבודתי כמו שצריך; את חושבת שזה מפחיד אותי? אני יודע טוב מאוד היטב מה הזכויות שלי; איזה אילו דברים?; איזה איזו באסה; איזה איזו קריזה; תראה תראה איזה פוזות היא את הפוזות שהיא דופקת למצלמה; ואני עושה את זה זאת רק כי…; אתה יודע שכל פעם שאני פותח את הטלוויזיה שכשאני מדליק טלוויזיה; -מתי מקבלים משכורת? –בעשירי בעשרה; אתמול בלילה אמש קיבלתי טיפ; למה, אתה רוצה לדפוק לי עוד קטע מסריח נוסף?
ביטול סלנג, שפת דיבור ומילים לועזיות
אני לא מדבר על סתם עוד בית ספר, זה פאקינג הוא פנינה; אל תהיי אמוציונלית רגשית; באנו לדבר פה על ביזנס עסקים; היא הפרטנרית השותפה שלי; איזה שואו איזו הופעה עשית לנו; תהרוג אותי אם אני זוכר אני בחיים לא זוכר; תקשיב, שמע, אני לא מוכנה לזה; רסמי באמת; אוקי טוב
ביטול "מילות חלל", ו' החיבור, ביטול חזרות והחלפת מילים
מה זה קשור עכשיו? אז בואי תגידי לי; מה, נעלבת ממני?; אני לא הולכת מפה עד שתקשיב; כן, גם בפעם האחרונה אמרת את זה; רגע רגע רגע, לאן אתה הולך; תעיף את זה ממני, תעיף את זה ממני יא מגעיל; אני לא מאמינה שנפלתי איך נפלתי ככה, טיפשה; ואתה מקליט אותי?; די את חייבת להירגע; תן לי את הטלפון, תן לי את הטלפון אותו אני אומר לך; היית צריכה לשים איזה גופייה מתחת
במאמרים הבאים אדון בחלק מהדוגמאות ובדוגמאות נוספות.