לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים
לפונים וללקוחות מובטחת שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

עריכה לשונית ועריכה ספרותית בספרים ומטפורת שטיפת הכלים

כד קרמיקה וספר מונחים על משטח עץ סדוק, על רקע מופשט מנייר קרוע, מדגימים את מטפורת שטיפת הכלים ואת העבודה המשולבת בעריכה ספרותית ולשונית.
"כל היום הייתי במטבח. עשיתי ממולא, עשיתי גורמה סבזי, עשיתי גונדי, עשיתי עוף עם תפחדמה, עשיתי מעמול. בין לבין עשיתי כלים." עינת קדם, עורכת ספרותית ולשונית
מי שטוען שבעריכה הלשונית מטפלים גם בסגנון של הספר תוך התייחסות לשיקולים ספרותיים, מדבר למעשה על עריכה שעקרונותיה דומים לעריכה ספרותית ולשונית, ועל כן לא יכול לשלול עריכה משולבת שנעשית במקומות אחרים על פי אותו עיקרון. 

אני רוצה להתעכב שוב על תפקידה של עריכה לשונית ועריכה ספרותית בספרי פרוזה כפי שאני רואה זאת. המטרה שלי היא לא להתנגח, אלא להציג סתירות בטיעוניהם של אלה המבטלים שירותי עריכה המשלבים בין שתי התמחויות.

באחד המקומות שנתקלתי בהם מדגישים את חשיבותו של פיצול בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית, ממקמים את שלב העריכה הלשונית כשלב שיכול לבוא אך ורק אחרי עריכה ספרותית, ומזהירים מפני עריכה לשונית ו"עריכה ספרותית" כפי שהם מגדירים זאת.

במקומות אלה מדמים את תפקידה של עריכה לשונית בתיקון שגיאות לשוניות לשטיפת כלים. עד כאן זה בסדר. אני טוענת שבפיצול בין התפקידים, תפקידה של עריכה לשונית בספר פרוזה מצטמצם לעומת תפקידה הנרחב בספרים שמאפייניהם לא ספרותיים, ואחד התפקידים שלה הוא לתקן טעויות לשון, אך לא בכל מצב. עוד אני טוענת, שבפיצול תפקידים, ניסוח וכניסה לפרטים ולדקויות הם פעולות של עריכה ספרותית. בעריכה ספרותית מקצועית עם כישורי כתיבה טובים בונים ומתאימים סגנון, קצב, אווירה, זרימה ומנגינה.

אלא שבאותה נשימה נכתב שם, שעריכה לשונית מטפלת גם בסגנון הכללי של הכתיבה, ושחשוב שהיא תיעשה בחוכמה, אחרת היא תשנה את הכוונה, הסגנון ומאפייני הדמויות שנכתבו במקור או פותחו בעריכה ספרותית. אם בעריכה הלשונית יודעים לנסח סגנון המותאם לשיקולים ספרותיים זה אחלה, אבל למעשה זוהי עריכה שעקרונותיה דומים לעקרונותיה של עריכה ספרותית ולשונית, המשלבת בעריכה הספרותית עריכה לשונית עם רגישות ספרותית. זה מה שאני עושה, אם כי אני מעדיפה את ההגדרה "עריכה ספרותית ולשונית", כיוון שהנושאים והשיקולים הספרותיים הם הבסיס ולא להפך.

בעריכה הספרותית והלשונית שלי אני מטפלת בכל ההיבטים הספרותיים והלשוניים בספר. אני גם מבשלת, גם מתבלת וגם שוטפת כלים. אני לא פוסלת שירותי עריכה אחרים. כשאני קוראת ספר שערוך לא טוב אני לא יודעת אילו תהליכים הוא עבר במטבח, מי היה המבשל העיקרי, מי המבשל שבא אחריו, האם הבישול נעשה בתהליך אחד או בשלבים, ומה ההגדרה של כל אחד מהעורכים. זה לא באמת חשוב. אם כישורי העריכה הספרותית טובים וכישורי העריכה הלשונית טובים, האוכל יהיה טעים והכלים יהיו נקיים.

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים היבטים בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית - מאמרים והדגמות
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים והדגמות
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית - מאמרים ומידע