לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים
לפונים וללקוחות מובטחת שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

עריכה ספרותית בדרך שלי

תמונה בתנועה, ובה צורות אבסטרקט במגוון צבעים, אגרטל סיני עם פרחים מצוירים בכחול וזהב, ולידו ספרים מדגימים יופי, הרמוניה וריגוש בעריכה ספרותית בדרך שלי
בשיטת ההערות בעריכה ספרותית קשה ליצור תנועה, הרמוניה וריגוש.
העריכה הספרותית שלי היא עריכה מעורבת. אני מעורבת בפרטים הגדולים והקטנים. דרך הערות והצעות בתהליך של פינג פונג מול מחברי הספר, לעולם לא אוכל להגיע לדקויות וליופי הספרותי שאני חותרת אליו. 

בעמוד עריכה ספרותית אני מפרטת מגוון של פעולות ספרותיות שאני מפעילה על הטקסט בעריכה הספרותית שלי, בהתאם למקרה. אני לא מסתפקת בתיאור היתרונות בעריכה ספרותית ובפירוט כללי של מטרות בעריכה ספרותית. המטרה שלי היא לשקף. אני רוצה שהקוראים ידעו מה אני עושה. חשוב לי שיכירו את סגנון העריכה שלי.

העריכה הספרותית שלי היא עריכה מעורבת. אני מעורבת בפרטים הגדולים והקטנים. אני לא מעירה מה לא טוב בספר ואיך אני מציעה לשנות ואז מחכה שיחזירו לי – חוץ מנושאים מהותיים. אני פועלת. בעריכה הספרותית אני חיה את הטקסט תוך כדי עריכה. אני מרגישה אותו זורם בעורקיי. בשיטה הזו אני מוציאה את המיטב מהספר וממני. 

בעריכה הספרותית אני מזהה את הפוטנציאל ומעצימה אותו. מחדדת את הרעיונות ומרימה אותם למעלה, מאירה אותם, חושפת אותם. גם גזע עץ הוא אומנות כשעדשת המצלמה לוכדת את יופיו, גם פנים חרושות קמטים הן יפות. המטרה היא לא לשכתב את הספר. כדי להביע יופי אומנותי צריך לדעת להשתמש בחומרים הקיימים ולהעצים אותו בשורה של פעולות. כל פעולה מותאמת למקרה ולמטרה.

היופי טמון בפרטים הקטנים. בהדגמות באתר שלי אני מציגה דוגמאות לשיקולים ספרותיים ולשונייםלעולם לא הייתי יכולה להגיע לתוצאות ולדקויות האלה דרך הערות בתהליך של פינג פונג. הדרך היחידה עבורי לבטא את היופי היא לעשות זאת בעצמי. 

בעריכת תוכן נכנסים לתכנים. טקסטים בעריכת תוכן הם טקסטים עם שינויים מתועדים וכך אני עובדת בכל סוגי הטקסט שאני עורכת. מחברי הספר לא מקבלים טקסט המשנה את פניו, אלא טקסט מנומק ומלוטש, ובכל מקרה, הם לא מאבדים שליטה. הם הפוסקים היחידים. הם, ולא אני. 

מחברי ספר הפונים אליי עושים זאת משום שהם מרגישים שהם מיצו את תהליך הכתיבה ואין ביכולתם לתרום עוד לספר, והחל מהשלב הזה הם רוצים לקבל טקסט ערוך. זה מזכיר לי שיחה עם מישהו שהתקשר אליי לפני זמן מה. "תגידי", הוא שאל אותי, "את נותנת שיעורי בית?" לא הבנתי על מה הוא מדבר. "את יודעת, אני שולח לך את הספר, וכל פעם את מעירה וכותבת לי מה לשנות ואני מחזיר לך. ככה אמרו לי במקומות אחרים". "ממש לא", אמרתי לו, "אני עושה הכול בעצמי. כמובן שבסוף שלב העריכה הבסיסי יש דיונים ובירורים מולך, אבל אין שיעורי בית". "מצוין. נרגעתי", הוא צחק.

"עדיין היופי חי", מילים: חוה ניסימוב; לחן, הפקה ועיבוד: רועי סלמן; שירה: סי היימן. "הפרויקט 'עדיין היופי חי' כולל חמישה שירים של המשוררת חוה ניסימוב המופיעים בספרה השלישי 'אין בית לבית' (הוצאת עיתון 77, 2013). ניסמוב, ניצולת שואה המרבה לעסוק בנושא זה ביצירתה, מתארת סיטואציות ומצבים רגשיים הקשורים לזיכרונות ילדותה ולנקודת מבטה הייחודית […]" – מתוך אתר bandcamp

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים היבטים בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית - מאמרים והדגמות
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים והדגמות
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית
ספרים בגיגית על אדן חלון פתוח בבית קרקע, וכביסה צבעונית מעל צמחייה ירוקה, מדגימים עריכה ספרותית ועריכה לשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ועריכה לשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים ומידע