לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים
לפונים וללקוחות מובטחת שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

מיתוסים על יפה ומכוער בעריכה ספרותית של ספרי פרוזה

צילום של אישה מבוגרת מוייטנאם עם כובע קש ולצידה ערמת ספרים, מנפץ מיתוסים על יפה ומכוער בעריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרי פרוזה.
אילו התבקשתי לבחור בדמות המייצגת ספר לאחר עריכה ספרותית טובה, הייתי בוחרת בה.
רבים שבויים בתפיסה שלפיה עריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרים אמורה להגביה את השפה ולהחליף מילים פשוטות במילים גבוהות. במאמרים על תפקידה של עריכה לשונית ועריכה ספרותית ובשיקולים הספרותיים והלשוניים שאני מציגה בהדגמות, החיפוש אחר יפה על פי הגדרתו הקלסית הוא לא המטרה. השיקולים ענייניים ומנומקים. אני לא פוסלת את השימוש בשפה גבוהה ויפה. כעורכת ספרותית אני בוודאי משלבת מילים גבוהות במקומות המתאימים, אבל ליופי ספרותי אין הגדרה אחת מצמצמת חד ממדית. 

נתקלתי באחד המקומות בהסבר על מהותה של עריכה ספרותית, שמדגים, תחילה באמצעות תמונות, טקסט לפני עריכה ספרותית ואחרי עריכה ספרותית. בתמונות של "לפני" מופיעות דמויות עם שיניים עקומות, פה גדול, שיער של אישה עם זקן בפנים וכדומה, ובתמונות של "אחרי" מופיעות דמויות עם יופי שנתפס כיופי קלאסי מושלם: גבר ואישה צעירים, עצמות לחיים גבוהות, עור בהיר וחלק, שפתיים חושניות, מבט מצועף, שיער חלק שופע, גוף חטוב וכדומה. בהמשך, מילים פשוטות במשפט הוחלפו במילים גבוהות והתווספו טיעונים חדשים.

רבים שבויים בתפיסה שלפיה עריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרים אמורה להגביה את השפה ולהחליף מילים פשוטות במילים גבוהותוהאמת היא שבהדגמות שנתקלתי בהן, פעמים רבות אני מרגישה שדווקא המשפט המקורי שהוחלף ושונה על לא עוול בכפו הוא המתאים ליצירה, ואילו ה"אחרי" לאחר עריכה ספרותית ועריכה לשונית החותרות להגבהה של השפה, מאולץ ותלושאחרי עריכה ספרותית ולשונית שלי, "לפני" כזה יכול להיות דווקא ה"אחרי", ומה שנתפס על ידי אחרים כפגום או לא מתאים לספר פרוזה, עבורי הוא פשוט מרתק, מושך ויפה.

אני בוחנת את הטקסט המקורי לעומת הטקסט הערוך במושגים אחרים: 

טקסט תקוע, מסורבל, מייגע, מקובע, שמשדר אווירה נוקשה, מרוחקת ומנוכרת, עם צרימות במנגינה – לעומת טקסט זורם, קולח, עם תנועתיות.

טקסט לא מגובש, לא ממוקד, קופצני, לא ברור, רצוף סתירות – לעומת טקסט מגובש, ממוקד, מנומק, עקבי, יציב, ברור, בעל רצף הגיוני.

טקסט לא מעניין, צפוי, משעמם, סטראוטיפי – לעומת טקסט מעניין, מסקרן, לא צפוי, מעורר חשיבה, מעורר רגש, נוגע.

טקסט שטחי, תלוש, חסר אופי – לעומת טקסט עם מאפיינים מוגדרים ודמויות מעובות. 

טקסט בוסרי – לעומת טקסט בשל ובוגר.

טקסט מתיימר, מתאמץ, מאולץ – לעומת טקסט שכתוב בטבעיות.

טקסט לא אמין, מלאכותי – לעומת טקסט אמיתי, משכנע.

חזית בית ישן ורעוע עם תריסים כחולים בבוראנו, ונציה, איטליה, ובחצר ספרים, מנפצים מיתוסים על יפה ומכוער בעריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרי פרוזה.
עריכה ספרותית מחפשת את הסיפור, העניין והעומק. לא את היפה בהגדרתו הצרה.

קראו את המאמרים שכתבתי על תפקידה של עריכה לשונית ועריכה ספרותית ואת השיקולים הספרותיים והלשוניים שאני מציגה בהדגמות העריכה. החיפוש אחר יפה באמצעות הגבהת המשלב הוא לא המטרה. השיקולים ענייניים ומנומקים.

אני לא פוסלת את השימוש בשפה גבוהה ויפה. כעורכת ספרותית אני בוודאי משלבת מילים גבוהות במקומות המתאימים, מוסיפה רעיונות וקטעים חדשים. אך ליופי ספרותי אין הגדרה אחת מצמצמת חד ממדית. לאומנות פנים רבות, ליופי פנים רבות. באתר שלי מופיעות יצירות מכל הסוגים. הן מעוררות בי רגש בגלל היצירתיות, האותנטיות, הצבעים, השילוב בין הצבעים, המרקם המעניין, התנועתיות, ההתאמה בין החלקים. הן מנומקות ויש מאחוריהן סיפור. גם שער ברזל מרגש אותי, מבנה ישן, קיר מתקלף, קיר סדוק ומחורר, חורבה, אבנים עתיקות, קליפה של עץ, שורשים, ענפים, גזעים, גרפיטי על קיר, פנים מלאות הבעה, פנים חרושות קמטים, פנים שמביעות חוכמה וניסיון חיים, מבט בעיניים, ברק בעיניים, מבט כבוי, מבט נוקב, מבנה פנים מוצק, חיוך, חיוניות, ייחודיות, תמימות, כנות, טבעיות. כמו בספר טוב, אני נמשכת אליהם ורוצה להתבונן בהם עוד ועוד. בעיניי, תמונות כאלה צריכות להגדיר את מהותה של עריכה ספרותית ואת השינוי שהיא מחוללת בטקסט. 

ספר טוב לאחר עריכה ספרותית מקצועית מותיר בי את חותמו. הוא מעורר בי רגש, הוא מרתק אותי ומושך אותי. לא בגלל מילים גבוהות, אלא בגלל הניסוח, הדיוק באופן הבעת הרעיון, הקשר בין המשפטים, ההיגיון הפנימי העולה ממנו, התנועתיות והמנגינה ההרמונית. טקסט יפה.

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים היבטים בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית - מאמרים והדגמות
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים והדגמות
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית - מאמרים ומידע