לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

מהי עריכה ספרותית טובה?

ספר עם הכותרת "עריכה ספרותית" בתוך גזע עץ עבה עם שקעים, מדגים עומק בעריכה ספרותית טובה.
עריכה ספרותית טובה יוצרת פתחים ועומק שדרכם משתקף הטקסט.
בעריכה ספרותית טובה לא ממהרים לתקן כל דבר בכל מחיר רק מעצם העובדה שמדובר בעריכה. לא ממהרים להגביה את המשלב הלשוני ולחפש מילים נרדפות גבוהות רק כי זה גבוה יותר. פעמים רבות יש יופי רב בפשטות, והחלפת מילים מקלקלת. בעריכה ספרותית טובה הטקסט שקוף, קולח וזורם, המנגינה שוטפת ורציפה.

עריכה ספרותית טובה היא עריכה שבה העורכת הספרותית (או העורך) יודעת לנמק את בחירותיה ולהגן עליהן אילו נשאלה על כך. להגביה את המשלב הלשוני זה טוב, אך צריך לדעת היכן, וממילא זאת אינה מהותה של עריכה ספרותית. בעריכה ספרותית טובה לא ממהרים לתקן כל דבר בכל מחיר רק מעצם העובדה שמדובר בעריכה. לא ממהרים להגביה את המשלב הלשוני ולחפש מילים נרדפות גבוהות רק כי זה גבוה יותר. פעמים רבות יש יופי רב בפשטות, והחלפת מילים מקלקלת. בעריכה אני שומרת על קטעים טובים ולא פוגעת בהם, מתקנת רק מה שכדאי לתקן ושומרת על קולם של מחברי הספר.

בעריכה ספרותית טובה העורכת היא הקוראת הפוטנציאלית. כל מה שאני לא אוהבת כקוראת בספרים שהתפרסמו, לא אעשה בעריכה שלי.

בעריכה ספרותית טובה נדרשים כישורי כתיבה גבוהים, יצירתיות, דמיון ומעוף, כניסה לפרטי פרטים, כושר ניתוח, פתיחות ומידתיות.

עריכה ספרותית טובה משלבת עריכה לשונית מתונה על הכתיבה הקיימת והכתיבה החדשה. עריכה לשונית שמרנית אינה מתאימה לעריכת ספרות. עודף פסיקים, קווים מפרידים, נקודתיים לפני תיאור או הסבר, נקודה פסיק, עודף סימני קריאה, סימני שאלה אחרי סימני קריאה, ריבוי סוגריים, עודף של ניקוד עזר – כל אלה יוצרים מאמר דידקטי. המילים הן שצריכות להביע, לא הסימנים. הנאמנות שלי היא לא לאקדמיה, אלא לטקסט. אני קוראת את המשפטים ומקשיבה למנגינה העולה מהם. אם הטקסט נתקע ומסתבך, נאנק וסובל מסימני פיסוק שכובלים אותו ולא נותנים לו לפרוץ, אני משחררת אותו.

בעריכה ספרותית טובה הטקסט שקוף לקוראים. כל מה שהסופר והסופרת רצו להביע וכל מה שאמור להופיע בספר כדי שיבטא את הכוונות והמטרות אמור להשתקף בו. הטקסטים קולחים וזורמים, המנגינה שוטפת ורציפה.

בעריכה טובה יש הקפדה על הגהה ספרותית, לא רק על הגהה לשונית. אחרי שאני מסיימת לערוך אני קוראת ומתקנת שוב. ההגהה מאפשרת חשיבה מחודשת והסתכלות רעננה על הטקסט, מעין מבט-על כולל. לעיתים בקריאה חוזרת רואים את הדברים אחרת וזוהי הזדמנות לעשות שינויים אחרונים, להוסיף, למחוק, לחדד וללטש את הרעיונות ולהגיע לרמה גבוהה באיכות התוצאה. בכל סבב זה יהיה טוב יותר עד שהטקסט מושלם. אחרי סבב התיקונים אין כבר מה לתקן, וכל תיקון נוסף עלול לגרוע מהאיכות והיופי של הספר.

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים