לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים
לפונים וללקוחות מובטחת שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

עריכה ספרותית וכתיבה טובה: הוא אמר, היא אמרה

ספר, פרחי לילך וביצי פסחא על רקע קיר בטון צבעוני, מדגימים יצירתיות, דמיון, תעוזה בדיון על עריכה ספרותית וכתיבה טובה.
תעוזה, דמיון, יצירתיות ושחרור בעריכה ספרותית מקצועית.
יש מגוון אפשרויות בהצגת התיאורים בצד האמירות. בעריכה ספרותית בוחנים את האפשרויות ומתאימים אותן למקרה. 

פורסם לראשונה ב-8.2.2012.

הוא אמר לי: 
"איתך אני משתגע, איתה אני רגיל"
אז אמרתי לו
והוא אמר לי,
אני אמרתי לו
והוא אמר לי,
מה אמרתי לו
כשהוא אמר לי?
אמרתי לו:
"לך, תתרגל איתה."

מתוך השיר "לך תתרגל איתה", מילים, לחן וביצוע: אתי אנקרי (נדלה מאתר שירונט)

"לך תתרגל איתה" הוא אחד השירים האהובים עליי. המילים, הלחן, הקצב והביצוע המדהים של אתי אנקרי מיוחדים במינם. בעריכת ספרים זה אחרת. פעמים רבות ה"אמרתי לו" ו"הוא אמר לי" הופכים את הטקסט למלאכותי:

"לך תתרגל איתה", אמרתי.

"מה?" הוא שאל.

"מה אתה לא מבין?" שאלתי.

"תראי… זה לא בדיוק זה", הוא אמר.

אם לכותב יש דבר מה להוסיף לתיאור הדמות או האמירה הוא יכול לעשות זאת, אך גם כאן כדאי להיזהר, אחרת זה נראה כך:

"לך תתרגל איתה", אמרתי לו בהתרסה.

"מה?!" הוא שאל בתמיהה.

"מה אתה לא מבין?!" שאלתי בלגלוג.

"תראי… זה לא בדיוק זה", הוא השיב בהיסוס.

"אבל למה?!" זעקתי בתסכול.

"אל תחשבי שלא כואב לי", הוא ייבב בכאב.

"אבל תגיד לי למה", שאלתי שוב בעקשנות.

"אני מצטער", הוא אמר בהתנצלות.

"אני מבינה", אמרתי בהבנה.

בהמלצותיי על שימוש מבוקר בסימני הפיסוק אני כותבת שהמילים הן שצריכות להביע – לא הסימנים. כך גם כאן. אם לאמירות יש עוצמה ומשמעות משלהן, אם הכותב מביע באמצעותן את התמיהה, את הלגלוג, את ההתחמקות, לא תמיד צריך לתאר את האופן שבו הן נאמרות. זה מייגע, זה מתאמץ מדי ומעייף את הקורא. זה דומה למירכאות בסגי נהור, לסימן שאלה שאחריו בא סימן קריאה, לשלוש נקודות שמטרתן לסמן שמתחוללת דרמה (במקום סימן להתפתלות, היסוס או קטיעת הרצף בשל סיבה כלשהי):

"בטח", היא אמרה בלעג, "היום היית ממש 'נהדר' אליי, פשוט 'נהדר'…" 

(מירכאות מלגלגות + שלוש נקודות)

יש תיאורים שבאים אחרי אמירה של הדמות, שיש להם מקום. למשל, הדמות עושה משהו תוך כדי אמירה, יש למספר משהו להגיד על פניה, על קולה, על הבעתה:

"בטח", היא עיוותה את פניה, "היום היית ממש נהדר אליי, פשוט נהדר".

"רגע, את באמת חושבת שלא הייתי בסדר?" הוא עמד קרוב אליה. שרירי פיו רעדו. לרגע חשבה שהוא עומד לפרוץ בבכי.

"נו באמת, אל תעשה את עצמך, היום ממש הגזמת, ותדע לך…"

"די כבר! אני לא רוצה לשמוע יותר!" עכשיו הוא כבר צעק, והיא ידעה שכללי המשחק עומדים להשתנות.

לסיכום, בעריכה ספרותית של ספר פרוזה יש אפשרויות רבות בהצגת התיאורים בצד האמירות. בעריכה ספרותית מקצועית בוחנים את האפשרויות ומתאימים אותן למקרה.

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים היבטים בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית - מאמרים והדגמות
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים והדגמות
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית
ספרים בגיגית על אדן חלון פתוח בבית קרקע, וכביסה צבעונית מעל צמחייה ירוקה, מדגימים עריכה ספרותית ועריכה לשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ועריכה לשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים ומידע