הגדרה מדויקת יותר לתיאור עריכה המשלבת שתי התמחויות היא עריכה ספרותית ולשונית, משום שהעריכה הספרותית היא הבסיס. אך בין שהיא תיקרא "ספרותית ולשונית" או "לשונית וספרותית", איכותה תיקבע על פי כישורי העריכה הספרותית ומאפייני העריכה הלשונית.
- עינת קדם
- 18.10.2023
- einat.editor@gmail.com
- 054-7334403
עריכה לשונית וספרותית לספר עם תכנים ספרותיים משלבת שתי התמחויות – עריכה לשונית המותאמת לספרות, ועריכה ספרותית. ההגדרה המדויקת יותר לתיאור העריכה המשולבת, אם היא נעשית טוב ונכון, היא "עריכה ספרותית ולשונית", משום שהעריכה הספרותית היא השלד. על הספר מופעלים שיקולים ספרותיים של מבנה ורצף ושיקולים ספרותיים תוכניים שבמסגרתם בונים ניסוח בהתאם לרוח הספר. בחירת המילים, הפעלים, הזמנים, הבניינים, מילות הקישור, סדר המילים במשפט, סדר המשפטים, אופן החיבור ביניהם, המשלבים הלשוניים – כולם כפופים לשיקולים ספרותיים של אווירה, תנועה, רצף, זרימה, קצב, מנגינה, משמעות, אמינות, דיוק, כוונה, והלך רוח. אם השיקולים הספרותיים מקצועיים, הספר יהיה אמין, קולח, מגובש ומעניין.
תוך כדי תהליך הניסוח, הכתיבה, השינויים, התוספות, התיקונים והמחיקות, מיישמים בעריכה המשולבת פעולות של עריכה לשונית:
- תיקון שגיאות כתיב והקלדה
- כתיבה על פי כללי הכתיב המלא
- תיקון טעויות לשון – אך לא תמיד. בעריכה לשונית בספר פרוזה פעמים רבות השיקולים הלשוניים מותאמים לשיקולים הספרותיים שנעשו בעריכה ספרותית מקיפה
- כתיבה תקנית של סימני הפיסוק והציטוט שנבחרו, חלקם נבחרו בעריכה ספרותית. בעריכה לשונית בספר פרוזה חשוב להשתמש בסימני פיסוק וסגנון פיסוק המתאים לתכנים ספרותיים.
- רווחים, תעתיק, ניקוד עזר
- שמירה על עקביות ואחידות
בעריכה המשולבת חשובה רגישות ספרותית למנגינה, לזרימה, לדקויות של מילים ולחיבור ביניהן. לא כל עריכה לשונית המטפלת בתכנים ספרותיים היא גם עריכה ספרותית על פי הגדרתה. עריכת ספר שבה העריכה הלשונית פועלת על פי תבניות לשוניות המקובלות בספרי עיון או בעבודות אקדמיות, יקבל צביון נוקשה ומרוחק. גם אם בעריכה המשולבת מופעלים שיקולים ספרותיים כלליים של מבנה – הניסוח הוא שקובע את המנגינה, הזרימה והאווירה, ועליו להתבסס על שיקולים ספרותיים. סגנונות כתיבה שאינם מתאימים לספרי פרוזה יוצרים אווירת ריחוק ופוגעים באמינות ובזרימה.
בעריכה לשונית וספרותית לא די בידע לשוני. נדרשים כישורי כתיבה טובים. כישורי ניסוח ספרותי אינם תלויים בידע לשוני, אלא בשליטה בשפה העברית. כתיבה טובה משלבת יצירתיות, דמיון, מעוף; יכולת שימוש טובה במשלבים שונים ובמעברים ביניהם; רגישות לתנועה, לזרימה ולמנגינה העולה מהטקסט; יכולת לזהות צרימות במנגינה ויכולת לתקן אותן; יכולת ליצור תנועה רציפה וזרימה הרמונית בין המילים, המשפטים, הפסקאות והפרקים; הכרת מילות סלנג, ביטויים ומילים בשפת הדיבור ושימושים שונים בשפה; רגישות לדקויות העולות ממילים; יכולת גיוון ויצירת עניין, לחדד רעיונות ולהעניק עומק ויציבות לספר; כושר ניתוח חשיבה ביקורתית.
לסיכום, בין שהעריכה המשולבת תיקרא "עריכה לשונית וספרותית" ובין שהיא תיקרא "עריכה ספרותית ולשונית", איכותה תיקבע על פי כישורי העריכה הספרותית, שמירה על מינון נכון ומדויק בפעולות העריכה הלשונית, ושילוב מקצועי בין שיקולים ספרותיים ושיקולים לשוניים.