לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים
לפונים וללקוחות מובטחת שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

חלוקת פסקאות בספר – עריכה ספרותית או עריכה לשונית?

ספר על מדרגת קיר בטון ורוד ישן עם גרפיטי, לאורך הקיר יורד צינור ניקוז, מדגימים יצירתיות בדיון מי אחראי על חלוקת פסקאות בספר פרוזה - עריכה לשונית או עריכה ספרותית.
עריכה ספרותית אחראית על ניתוח תוכן והתאמה בין חלקים, ועל כן גם על חלוקת פסקאות.
בעריכת ספרים עם תוכן ספרותי, שבה יש פיצול בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית, מומלץ שחלוקת הפסקאות תוכרע על ידי שיקולים ספרותיים.

במאמרים שלי אני ממליצה על עריכת ספרים המשלבת עריכה ספרותית ולשונית על ידי עורכת ספרותית ולשונית (או עורך), אך כמו תמיד אני מסייגת ומוסיפה שאיכות הספר תלויה בכישורים. במאמר זה אתייחס למצב שבו לאחר עריכה ספרותית על ידי עורכת ספרותית שאינה עורכת לשונית, הטקסט עובר לעורכת לשונית שאינה עורכת ספרותית.

בעריכה לשונית ועריכת תוכן של טקסטים שאינם ספרותיים, אחת הפעולות היא חלוקת פסקאות. עורכת לשון ותוכן קובעת מה הפסקה תכיל, מה יהיה אורכה, לאן היא מעבירה את הפסקה או חלק ממנה, היכן היא מתחילה והיכן היא נגמרת. אך במקרים שבהם נתקלתי, עורכי לשון שאינם עורכי ספרות מכלילים בשורת הפעולות שהם עושים גם חלוקת פסקאות, וגם באתרים המציעים עריכה ספרותית בלבד, או עריכה ספרותית ועריכה לשונית במשולב, הם מציינים את חלוקת הפסקאות בתחום האחריות של עריכה לשונית. 

אני סבורה שפסקאות בספרות הן עניין לעריכה ספרותית ולשיקולים ספרותיים, כולל חלוקת פסקאות. העורכת הספרותית קובעת מה הפסקה מכילה, מה יהיה אורכה, לאן היא מעבירה את הפסקה או חלק ממנה, היכן היא מתחילה והיכן היא נגמרת. לפעמים בעריכה ספרותית מכוונים דווקא לציטוט עם תיאור באותה פסקה, לפעמים לא, בהתאם לשיקול ספרותי. עורכת ספרותית בוודאי יודעת היכן לקטוע את הפסקה והיכן לחבר אותה עם אחרת. למשל, בפירוט שיקולים בעריכה ספרותית ולשונית בסיפור יהודה כהן, חילקתי את הפסקה האחרונה כשיקול ספרותי, לא לשוני (פסקה 8, סעיף 9), וכך הסיפור מתחיל עם המספרת בגוף שלישי, נמשך בשפתו של סבא, ומסתיים עם המספרת בגוף שלישי. בפסקה 5 אי מקצצת את הפסקה כדי להימנע מדחיסת מידע מובן מאליו. זה שיקול ספרותי. כלומר כל מה שקשור לתכנים של הפסקה הוא מנדט של עריכה ספרותית, ורק במקרים חריגים עריכה לשונית אמורה להתערב בכך.

שתי ערמות גבוהות מקבילות של ספרים וביניהן טקסט היתולי, מדגימות את חשיבותה של חלוקת פסקאות בעריכה ספרותית ולא בעריכה לשונית.
החלוקה והטקסט מומצאים, אבל נתקלתי בדוגמאות דומות. חלוקה שרירותית של פסקאות שלא עומדים מאחוריה שיקולים של עריכה ספרותית.

קמתי בבוקר. 

(אנטר)

שתיתי קפה.

(אנטר)

בהיתי במחשב.

(אנטר)

חשבתי על הספר שאערוך היום.

(אנטר)

לא ידעתי איך בדיוק אערוך אותו, אבל ידעתי שזה יהיה עם הרבה אנטרים.

(אנטר)

עינת

(אנטר)

קדם.

לפעמים אני נתקלת בספרים עם חלוקת פסקאות לא טובה בעיניי. למשל, חלוקת פסקאות דרמטית שמבליטה מאוד את המשפט כמו בשירה. זה לגיטימי, אין חוקים, אם זה סגנון שנועד לשרת מטרה ספרותית מסוימת. אבל אם יש חריגה לפתע מהפסקה, זה מבלבל ומטעה. לפעמים, כמו סימן קריאה או שלוש נקודות, זה מכוון ומפעיל את הקוראים להתרגש או להתרשם במקומות שאליהם מכוונת העורכת הספרותית או הלשונית. 

לדוגמה:

פתחתי את המקרר במשרד, הייתה שם עוגת הבית.

קמצן.

אם "קמצן" היה בהמשך פסקה 1 אחרי הנקודה, זה היה נהדר ומשעשע. אבל כקוראת, כשאני חושדת שמאלצים אותי לשים לב להברקה (שומעים? יש כאן מטפורה!) אני נסגרת. 

לעיתים חלוקה של פסקאות קוטעת את הרצף ואת חוט המחשבה. היא יוצרת אשליה שיש כאן משהו קצת חדש, אבל זה באותו עניין. פסקאות לא אמורות להיות ארוכות מדי, זה יכול להתיש את הקוראים, אבל חלוקה של פסקאות קצרות מבלי שיהיה צורך בכך יוצרת אי שקט. במובנים רבים ספרות היא כמו שירה, ויש חופש ויצירתיות, אבל חלוקה שרירותית לשורות קצרות מבלי שעומדים מאחוריה שיקולים ספרותיים, יכולה להרחיק.

לסיכום, ההמלצה שלי היא שבעריכת ספרים שאלת חלוקת הפסקאות תיקבע על פי סוג הספר: 

בעריכת ספרים עם תכנים עיוניים ומעשיים, כגון ספר בישול, ספר אפייה, ספר מתכונים, ספר לימוד, ספר מחקר, ביוגרפיה, ספר הגות ופילוסופיה וכדומה, שבה מתבצעת עריכה לשונית ועריכת תוכן, העורכת הלשונית תהיה אחראית על חלוקת פסקאות.

בעריכת ספרים עם תכנים ספרותיים, כגון ספר מתח ופעולה, רומן, ספר זיכרונות, סיפורי חיים, קובץ סיפורים, ספר פנטזיה ומדע בדיוני, סיפור קצר וכדומה, שבה מתבצעת עריכה ספרותית ועריכה לשונית ויש פיצול בין התפקידים, העורכת הספרותית תהיה האחראית העיקרית על חלוקת הפסקאות. 

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים היבטים בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית - מאמרים והדגמות
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים והדגמות
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית - מאמרים ומידע