לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

עריכה ספרותית מנווטת במרחב מורכב: זיהוי דפוסים, פערים וצרימות

איור של רומאי עם טלפון מדגים את החשיבות בזיהוי פערים נסתרים בעריכה ספרותית.
לזהות פערים קיצוניים ובולטים מהסוג הזה זה קל. עריכה ספרותית טובה מזהה מייד סתירות, צרימות ופערים נסתרים ומשתמעים – בסגנון, בקונטקסט, באווירה, בקצב, במטרה ובמשמעות.
עריכה ספרותית מקצועית מנווטת במרחב ידע רב-ממדי, ובתוכו עליה לזכור פרטים רבים, לזהות קשרים נסתרים, לשמור על עקביות, לזהות חורים בעלילה וסתירות, ולמצוא פתרונות יצירתיים. לשם כך נדרשת חשיבה עמוקה ומסתעפת, אינטואיציה, רגישות, חוש ביקורתי, אינטליגנציה רגשית ויצירתיות. אלה תכונות טבעיות ייחודיות, שאי-אפשר ללמד ואי-אפשר ללמוד.

זיכרון, זיהוי דפוסים וסתירות, תשומת לב לפרטים

ג'ימי הגיע לביתה של ג'רלדין שטראוס כדי לערוך את צוואתה ולחלק את אוסף בובות הפורצלן שלה:

ג'ימי: "עכשיו, נער הרועים עובר לאחיין שלך, קלרנס?"
ג'רלדין: "רק אם הוא יסיים את התואר. אם הוא ינשור, הרועה יעבור לאחיינית שלי, ריילין. אבל אז ריילין לא תקבל את הנערה…"
ג'ימי: "את הנערה עם האווזים, אני יודע. זה יעבור לבת דודתך, הלן, בתנאי שהיא לא תינשא מחדש לפרדריק?"
ג'רלדין: "בדיוק! ולא חשוב מה, אני רוצה שהתאומים הבלונדיניים יעברו לנכד של הכומר לורנס".
ג'ימי: "התכוונת לכומר היינס? הנכד של הכומר לורנס יקבל את המלאך שמנגן בקתרוס, כי הוא שר במקהלה".
ג'רלדין: "חכם מאוד, מר מקגיל. ואני חשבתי שכל עורכי הדין מטומטמים".

("סמוך על סול", עונה 1, פרק 5, "נער הרועים האלפיני")

ג'ימי זכר כל פריט ויורש, עקב אחר מערכת תנאים מסובכת, וזיהה את הדפוס המנחה – התאמה בין מאפייני היורש לפריט האומנות. למרות שג'רלדין בלבלה פרטים, הוא נשאר ממוקד, ניווט במרחב הידע המורכב ומנע "חורים בעלילה" שייצרו בעיות משפטיות. הוא הבין את סגנונה ואופן החשיבה שלה, שמר על קולה, והיה סבלני ללא שיפוטיות.

עורכת ספרותית טובה פועלת באופן זהה: מבחינה בפרטים, זוכרת ובונה איתם רצף ואמינות, מזהה דפוסים למבנה הספר, מתאימה ניסוח לסגנון הדמויות, ומנווטת בטקסט מורכב תוך שמירה על עקביות. היא מארגנת פרטים לפי חשיבותם, מפעילה שיקול דעת מקצועי ושומרת על קול המחברים.

כישורי חשיבה שאי-אפשר ללמוד:

  • תשומת לב לפרטים – יכולת לקלוט ולזכור פרטים קטנים ורבים
  • זיכרון חד – שמירה על מידע מורכב לאורך זמן
  • זיהוי דפוסים – הבנה אינטואיטיבית של קשרים נסתרים
  • יכולת לנווט במרחב ידע מורכב – התמצאות ושליטה במידע רב-ממדי
  • יכולת עיבוד מידע רב בו-זמנית – ניהול מספר משתנים במקביל
  • ריכוז ויכולת מיקוד – התמקדות למרות הפרעות ובלבול

זיהוי צרימות, אי-היגיון וחורים בעלילה

בפרק "נער הרועים האלפיני" ("סמוך על סול", עונה 1, פרק 5), ג'ימי הגיע לביתו של רולנד ג'קסון, לרישום הפטנט שהמציא. לאחר שרולנד החתים אותו על הסכם סודיות ("זה רעיון של פעם בחיים"), הוא הציג בפניו בגאווה את "טוני" – אסלה המשמיעה קריאות בקול גברי. ג'ימי זיהה מייד את הצרימה והפער בין הצהרתו של היוצר – אסלה ידידותית, המשמיעה חיזוקים חיוביים ומעודדת ילדים להשתמש באסלה ולהיגמל מחיתולים, לבין המציאות – הקריאות נושאות רמיזות מיניות, ועלולות לפגוע בנפשם של ילדים. 

ג'ימי הצביע על הבעיה ("יש בזה אולי משהו קצת מיני? רמיזה למיניות, אולי?), והציע פתרון יצירתי – שינוי קהל היעד למבוגרים במדינות עשירות באוקיינוס השקט, תוך השוואה לויאגרה שגם שינתה ייעוד. רולנד התנגד וכעס, אבל ג'ימי הבין שבעיות כה עמוקות לא ניתנות לטיפול מהסוג שרולנד ציפה לו, וחשוב שהוא יהיה מודע לכך.

התכונות שהפגין הן תכונות של עורכת ספרותית טובה: חוכמה, חושים חדים, חשיבה אנליטית, היגיון, חשיבה לטווח ארוך, יכולת הסקה, ראיית התמונה בכללותה, חשיבה ביקורתית, דיוק, חשיבה מסתעפת, יצירתיות, דמיון, כושר אלתור, חשיבה מחוץ לקופסה, תושייה, פרקטיות, יוזמה, פתיחות מחשבתית, חשיבה אסוציאטיבית, יכולת לזהות קשרים ודפוסים, אומץ, הבנה רגשית של מה "נכון", קליטת רמזים עדינים, הבנה פסיכולוגית עמוקה, הבנת ניואנסים, נאמנות לעקרונות מקצועיים, ישירות עם עדינות.

עורכת ספרותית מפעילה חשיבה אסוציאטיבית ומזהה מייד את הסגנון, את הבעיות והצרימות ואת האלמנטים המערערים את האמינות. היא מזהה חורים בעלילה כגון פערים בין האירוע או המצב הרגשי לבין ההתנהגות והאמירה; סתירה בין מניעי הדמות, אי היגיון, סגנון שלא מתאים לדמות או לקהל היעד. היא שומעת צרימות וחשה אותן בבטן, ויודעת כיצד לטפל בכך באופן יצירתי. 

תשומת לב לפרטים, זיהוי אי-עקביות ופערים

קרייג קטלמן הוא גזבר שגנב ממקום עבודתו 1.6 מיליון דולר, בעידודה של אשתו בטסי. ג'ימי כמעט ייצג אותם, אך הם בחרו במשרד  HHM היוקרתי. לאחר שנודע לנאצ'ו ורגה שבני הזוג מחזיקים בבית כסף גנוב, הוא החליט לשדוד אותם. ג'ימי התקשר אליהם בעילום שם והזהיר אותם, והם נעלמו מהבית עם ילדיהם והשאירו את הדלת פתוחה. כולם האמינו שזוהי חטיפה.המשטרה עצרה את נאצ'ו בעקבות מידע שקיבלה, אך נאצ'ו אפילו לא נכנס לשם, ואיים על ג'ימי שימצא פתרון. ג'ימי הגיע עם השוטרים לבית של קטלמן כדי לחפש רמזים, שבכל הצילומים בחדרה של בילדה היא מחזיקה באותה בובה, ועל המדף מונחים רק החפצים של הבובה, בלי הבובה. מכך הוא הסיק שהבובה והילדה ביחד, ואולי בני משפחת קטלמן חטפו את עצמם:. "הם גנבו יותר ממיליון דולר, נכון? מה עושה מישהו שרוצה להסתלק עם סכום כזה? בורח? לא. כולם ידעו שאתה אשם. אבל אם יחטפו אותך, אתה הקורבן, נכון? הם ביימו את זה כדי להטעות את כולם." הוא צדק.

הכישורים והתכונות שג'ימי הפגין: תשומת לב לפרטים הקטנים, זיהוי דפוסים וחוסר עקביות, יכולת הסקה מהפרט הקטן למסקנה הגדולה, חשיבה אנליטית וניתוח המוטיבציה, היגיון והבנת הרצף הלוגי, חשיבה ביקורתית, ראיית התמונה בכללותה, הבנה פסיכולוגית עמוקה של מניעים, חשיבה מחוץ לקופסה, יכולת לזהות קשרים בין האלמנטים, אומץ להפגין סגנון שונה, חושים חדים, אינטואיציה.

עורכת ספרותית טובה היא כמו ג'ימי. היא בוחנת את הפרטים הקטנים שאחרים מתעלמים מהם, מבחינה בחוסר עקביות ובהתנהגות שאינה מתאימה לסיטואציה, ומנתחת מניעים.

מאמרים נוספים על עריכה ספרותית ולשונית של ספרי פרוזה
צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים