בעריכה ספרותית טובה נדרשות תכונות ייחודיות שאי אפשר ללמד ואי אפשר ללמוד. אופן חשיבה מיוחד, אינטואיציה, אינטליגנציה רגשית ותכונות אישיותיות מסוימות, הם הבסיס לעריכה משובחת. איכותה של עריכה ספרותית לא נקבעת על פי הכשרה פורמלית או מעשית, אלא נמדדת על פי תכונות טבעיות, ההופכות את העריכה למקצועית, ואת הספר למעניין, מגובש, זורם ואמין.
- מאת: עינת קדם
- 17.7.2025
באחד הפרקים של סיינפלד, ג'רי הכיר שוטרת, טירני, והם קבעו לצאת. בשיחה ביניהם בתחנה טירני הזכירה את הסדרה "מלרוז פלייס" בהקשר לפוליגרף, ושאלה אותו אם הוא צופה בה. ג'רי היה צופה נלהב, אך היה נבוך מכדי שטירני תדע את העובדה הזו עליו. הוא היסס לרגע, והשיב בשלילה. טירני זיהתה מייד שהוא משקר, וקבעה לו בדיקה בפוליגרף. ג'רי נלחץ. איך יערים על המכונה? הוא החליט לבקש את עזרתו של חברו ג'ורג', המומחה הבלתי מעורער לשקרים. "יש לי גישה לאחד המוחות הערמומיים, הדו-פרצופיים והמתעתעים ביותר בעולם", הוא אמר לאיליין, ונפגש איתו בבית הקפה:
ג'רי: ג'ורג', איך אפשר להערים על מכונת אמת?
ג'ורג': אני מצטער ג'רי, אני לא יכול לעזור לך.
ג'רי: נו באמת, קיבלת מתת אל, אתה היחיד שיכול לעזור לי.
ג'ורג': ג'רי, אני לא יכול. זה כמו להגיד לפבארוטי: "למד אותי לשיר כמוך".
אך בכל זאת, ג'ורג' נתן לו טיפ: "תזכור: זה לא שקר אם אתה מאמין בזה".
(מתוך סיינפלד, עונה 6, פרק 15, "הכיסוי")
כמובן שבבדיקת הפוליגרף ג'רי נשבר ונחשף מייד. הוא לא יודע לשקר, ושום טיפ לא יכול לסייע לו, משום שזה טבעם של כישורים מסוימים. יש דברים שאי אפשר ללמוד בשום מקום. או שיש אותם, או שאין.
ג'ורג' נכנס עמוק לתוך העלילה שהוא בונה, הוא לא רק משחק את הדמות ואת מאפייניה, אלא חי אותה. הוא מאמין בסיפור שלו ומתמסר לו באופן מוחלט. לדוגמה, באותו פרק הוא החליט לחבוש פאה שתסתיר את הקרחת שלו. קרמר שידך לו בחורה, ובפגישה ביניהם ג'ורג' גילה שהיא קירחת. הוא כעס עליו, וכשאיליין הצביעה על צביעותו ואמרה לו שהוא דוחה בחורה מפני שהיא קירחת בעוד שהוא עצמו קירח, הוא השיב: "לא, אני לא קירח. הייתי קירח". הוא כל כך נסחף לתוך השקר שלו (הוא לא סיפר לבחורה על הפאה ולא התכוון לספר), עד שהתנתק מהמציאות שבה הוא חי.
תכונות ייחודיות בעריכה ספרותית טובה
עריכה ספרותית טובה אינה אומנות השקר וההטעיה, אך בשתיהן יש כמה עקרונות משותפים: בשתיהן נדרשת בנייה ועריכה של סיפור מגובש, זורם וקוהרנטי, בשתיהן נדרש שכנוע של אחרים באמינות הסיפור – ללא סתירות, ללא חורים בעלילה, וובשתיהן, כדי להצליח בכך נדרשות תכונות מיוחדות – תכונות ייחודיות, טבעיות, פנימיות ואישיותיות, שאינן ניתנות להעברה ולימוד:
אופן חשיבה
חוכמה, חושים חדים, תשומת לב לפרטים, זיכרון חד, כושר ביטוי גבוה בכתב ובעל פה, יצירתיות, דמיון, פתיחות וגמישות מחשבתית, חשיבה מסתעפת, זיהוי קשרים, דפוסים, תבניות וחריגים בסיטואציות מורכבות, יכולת הסקת מסקנות מהירה, ריכוז ויכולת מיקוד, חוש התמצאות במרחב – יכולת לנווט, להתמצא ולשלוט במרחב ידע מורכב, חוש סדר וארגון, יכולת ארגון מחשבתי וסידור מידע באופן היררכי, יכולת לעבד מידע רב בו-זמנית, חשיבה אסוציאטיבית, חשיבה מחוץ לקופסה, חשיבה אנליטית, היגיון, תושייה, יכולת תמרון, יכולת לשנות כיוון תוך כדי תנועה, כושר אלתור, גיוון, חשיבה ביקורתית, חשיבה לטווח ארוך, תכנון קפדני, יכולת הסקה, יכולת עיבוד מידע, יכולת פיתוח של רעיונות, ראיית התמונה בכללותה, דיוק.
אינטואיציה
פעולה על פי תחושות בטן, חוש אומנותי, טוב טעם, מידתיות, חוש מוזיקלי, חוש קצב, חוש תזמון, הבנה רגשית של מה "נכון", תחושת ודאות מיידית וספונטנית, עיבוד מידע ודפוסים מניסיון קודם באופן לא מודע, קליטת רמזים קטנים וחלקיים שהתודעה הרציונלית עלולה להחמיץ, יכולת תזמון טובה.
אינטליגנציה רגשית
רגישות, כושר שכנוע, הבנה פסיכולוגית עמוקה של נפש האדם, של תשוקותיו, חולשותיו והמניע לפעולותיו, קליטת רמזים רגשיים עדינים ממצבים או אנשים, יכולת לזהות, להבין, לעבד ולנהל רגשות פנימיים ושל אחרים באופן יעיל ומותאם למצב, יכולת עיבוד של המטען הרגשי, מודעות עצמית רגשית, זיהוי וזיקוק הרגשות המתעוררים, הבנת המקורות והגורמים לרגשות, מודעות לאופן שבו הרגשות משפיעים על המחשבות וההתנהגות, קריאת שפת גוף, טון קול ורמזים לא מילוליים, הבנת דינמיקות חברתיות ומערכות יחסים, הבנת ניואנסים, זיהוי רמזים ורמיזות.
תכונות אישיותיות
להט, התלהבות, מחויבות, תשוקה, מוטיבציה, סקרנות, ספונטניות, כישורים דרמטיים, יכולת שליטה, איפוק, מתינות, חוכמת חיים, קבלת החלטות מהירה, ערנות, עצמאות, נחישות, יכולת עמידה בלחץ, מרץ, גמישות, פרקטיות, יוזמה, כושר ניהול, התמדה, יסודיות, אומץ, ישירות, דבקות במטרה, דבקות בעקרונות מקצועיים, מסירות, סבלנות.
אלה תכונות קריטיות בעריכה ספרותית, ולא ניתן לרכוש אותן בלימוד. איך מלמדים לפתח אינטואיציה? איך מעבירים את היכולת לקלוט שהמנגינה לא זורמת, שהדמות לא אמינה, שהמשפטים שלה לא משכנעים, שהחיבורים לא טבעיים? איך מלמדים איך להימנע מהגזמה ומתי? איך מלמדים משהו שמרגישים בבטן? איך מלמדים זיהוי של אווירה תקועה, מנוכרת, וקרה? איך מלמדים לקרוא מה שלא נכתב? איך מעבירים את היכולת להבחין בין קול אותנטי לקול מלאכותי? איך מלמדים כישרון כתיבה, יצירתיות ודמיון? איך מלמדים לפתח רגישות, חוש אומנותי וחוש מוזיקלי? איך מלמדים על תשוקה ואותנטיות?
חשיבותם של עוצמה, צבע, אותנטיות ותשוקה
פבארוטי למד מוזיקה, אך האיכות של קולו, החוש המוזיקלי שלו, השמיעה האבסולוטית שניחן בה, הנוכחות הבימתית שלו, הרגש שהוא מביע בשירה, העוצמה שהוא משדר, התשוקה הבוערת בו והכריזמה שלו – ייחודיים לו. אי אפשר ללמד את זה ואי אפשר לרכוש את זה.
"תמיד הערצתי את תהילת הקול שלו שניתנה מאלוהים", אמר עליו פלאסידו דומינגו, זמר אופרה ספרדי, "הצבע הזה שאין לטעות בו בכל מנעד הטנור, מתחתיתו ועד לראשו";
"יש אנשים שיכולים לשיר אופרה", אמר עליו בונו, סולן להקת U2 , "לוצ'אנו פבארוטי היה אופרה. אין מישהו שהיה יכול לשלוט כמוהו במלודיות האקרובטיות ובמילים. הוא חי את השירים, האופרה שלו הייתה הרכב חזק של שמחה ועצב; סוריאליסטית וארצית בעת ובעונה אחת; הר געש כביר של אדם ששר אש, אך שפע אהבת חיים ככל שזאת מורכבת… זה מה שאנשים לא מבינים לגבי לוצ'אנו פבארוטי. גם כשהקול איבד את כוחו, כישורי הפרשנות שלו הותירו אותו ענק בין כמה אנשים גבוהים." (שני הציטוטים לקוחים מויקיציטוט)
ציטוטים של פבארוטי:
It is a very honest world, our work. I think you cannot fake anything." Luciano Pavarotti" – "זה עולם מאוד כן, העבודה שלנו. אני חושב שאי אפשר לזייף כלום." באומנות אי אפשר לזייף רגש, כנות, אותנטיות או תשוקה, אי אפשר להעמיד פנים. הקהל מרגיש זאת מייד.
The music itself could never take the place of my own passion in life." Luciano Pavarotti" – "המוזיקה עצמה לא יכולה לעולם לתפוס את מקומה של התשוקה שלי בחיים." למוזיקה יש מקום מרכזי בחייו של פברוטי, אבל היא לא יכולה להחליף את מקומה של התשוקה. תשוקה היא הדבר שמניע אותו, היא המקור לכל דבר.
לפבארוטי היה קול מיוחד שניתן לו במתנה, הוא חי את השירים, הוא שר בלהט ותשוקה כמו הר געש, הוא העניק ליצירות פרשנות ייחודית, הוא הקרין אותנטיות וכנות – תכונות אלה הפכו אותו לדמות שנחקקה בלבבות.
ה-X פקטור בעריכה ספרותית משובחת
אומנות כגון שירה, כתיבה, ציור, ריקוד ועריכה ספרותית – היא תוצאה של ספיגה ולימוד פאסיבי המתרחשים לאורך הזמן, אך גם הם קשורים לתכונות אישיות, למטען הרגשי האישי ולהיסטוריה האישית. כל אחד חווה את ההתנסות אחרת, סופג אחרת, קולט אחרת, זוכר אחרת, מפנים אחרת, מעבד אחרת, מפרש אחרת ומיישם אחרת.
כל עורך ועורכת ספרותית מבטאים איכות אחרת של עריכה. האיכות והמקצועיות לא נמדדת בשאלה האם הם קיבלו הכשרה ומה טיבה של ההכשרה. העניין המרכזי הוא האם יש בהם את ה-X פקטור, את אותו ניצוץ, שהופך את עריכתם למשובחת, ואת הספר בעריכתם למעניין, מגובש, זורם ואמין.