לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

עריכת ספר פרוזה – מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית

ספרים ודפי עריכה לשונית ליד עץ שבונה כרסם את קליפתו, מדגימים את פעולתן של עריכה ספרותית ועריכה לשונית בעריכת ספר פרוזה.
בונה כרסם את קליפתו של העץ, ויצר וגילה בעת ובעונה אחת את הרבדים הקיימים בגזע. כך פועלת עריכה ספרותית ועריכה לשונית בעריכת ספר פרוזה.
איור של אישה כועסת מנקה ספרים בשואב אבק מדגים הפגנת שליטה באמצעות קווים מפרידים בעריכה לשונית בספרי פרוזה.
קווים מפרידים בפרוזה כהפגנת שליטה תחבירית בעריכה לשונית: שילוב של קווים מפרידים בפסקה ספרותית על ידי בינה מלאכותית, סיפק הזדמנות להעלות השערות לכך שעורכי לשון נוטים להשתמש בקווים מפרידים בתהליך עריכה לשונית בפרוזה, אף שאלה מתאימים יותר לטקסטים עיוניים. הוצגו כמה השערות לכך: הם תופסים את הקו המפריד ככלי ארגוני המבהיר יחסים תחביריים ויוצר תחושת סדר; הם משליכים הרגלים מטקסטים עיוניים על פרוזה ספרותית; הקווים המפרידים מעניקים אשליה של שליטה מקצועית בטקסט. המאמר מדגים כיצד שימוש כזה פוגע באותנטיות של הטקסט ומהווה פעולה פרשנית שמשרתת את העורך ולא את היצירה.
איור של איש מערות עומד על ספר עתיק פתוח מדגים עריכה לשונית שמרנית בספרי פרוזה.
בספרי פרוזה, עריכה לשונית טובה מאזנת בין מסורת לשפה טבעית: המאמר דן במתח בין דבקות בכללי לשון מסורתיים לבין הצורך בשפה טבעית בספרי פרוזה. בספרי פרוזה, עריכה ספרותית אחראית על הניסוח, ועריכה לשונית טובה מתמקדת בהיבטים טכניים מבלי לפלוש לתחום הסגנוני. השפה היא יצור חי ובועט, והעורך הלשוני צריך לאפשר לה להתפתח באופן טבעי בספרי פרוזה. עריכה דקדקנית קיצונית יוצרת ריחוק וחוסר אמינות בטקסט.
ספרים ליד איור של דמות המורכבת מאדם, אריה ודרקון, מדגימים עריכה לשונית המוחקת את הזהות המקורית.
עריכה לשונית החותרת לאחידות בפרוזה, הורסת מהות ספרותית פנימית: בעריכה לשונית טועים כשהם ניגשים לטקסט ספרותי בגישה של תיקון, שיפור, חיפוש אחר החריג והאחדה. זה מתחדד בציטוטים של דמויות, המשקפים אופי, זהות, סגנון, קצב, אווירה ומטרה. זהו חלק בלתי מהעלילה, ואם נדרש שינוי או עיצוב – בעריכה ספרותית יש לעשות זאת משיקולים ספרותיים.
ספר שדפיו מונחים על הדשא סביב גזע עץ כרות ליד אגם, מדגים סימני פיסוק כחלק מטקסט אומנותי, המשולבים בעריכה ספרותית ולשונית.
שימוש שרירותי בסימני פיסוק בעריכה לשונית עכשווית בפרוזה: המאמר משווה בין שימוש אומנותי מכוון ביצירתו של ס. יזהר בסימני הפיסוק קווים מפרידים, נקודתיים וסימני קריאה, לבין שימוש טכני ושרירותי בהם לעיתים בעריכה לשונית עכשווית בפרוזה. בעוד שאצל יזהר הם חלק אורגני מהפואטיקה ומשרתים תפקידים ספציפיים בזרם התודעה, בעריכה לשונית עכשווית הם משולבים באופן מכני ופרשני, ללא רגישות לקול הייחודי של היצירה. התופעה בולטת במיוחד כשהעריכה הלשונית נפרדת מהעריכה הספרותית. המאמר קורא לגישה הוליסטית של עריכה ספרותית ולשונית בעריכת טקסטים ספרותיים, שבה סימני פיסוק הם אמצעי הבעה אומנותיים.
צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
מאמרים נוספים על עריכה ספרותית ולשונית של ספרי פרוזה
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים