לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

מאמרים נוספים על עריכה ספרותית ולשונית של ספרי פרוזה

עריכה ספרותית ולשונית אותנטית פורשת את היצירה לאוויר העולם, חושפת את רבדיה הטבעיים ומעשירה אותה בצבעים, מרקמים ורגש.
ספר פתוח על רקע צילום תקריב של קליפת עץ עם מרקם טבעי מורכב מדגים תחקיר בעריכה ספרותית.
תחקיר והשלמות בעריכה ספרותית תורמים ליצירת סיפור אמין ועשיר: תחקיר והשלמות בעריכה ספרותית הם אמצעים חיוניים להעשרת הטקסט ויצירת סיפור אמין ועשיר. תחקיר והשלמות בעריכה ספרותית מעשירים טקסט במידע מדויק בלי לפגוע באיכותו הנרטיבית. עיבוי והרחבות סוגרים פערים בעלילה, מעשירים את היצירה, מחדדים את האותנטיות, מבהירים את מניעי הדמויות ומאזנים את היקף הטקסט. התהליך כולל זיהוי פערים בטקסט, איסוף מידע רלוונטי וסינונו, ושילובו באופן מאוזן שמשרת את הסיפור. עריכה מבוססת תחקיר מעמיקה את משמעות הטקסט, מגבירה מתח דרמטי ומאפשרת זרימה טבעית בין קולות מספרים.
צוק מוהר באירלנד שממנו נשקף הים, וערמת ספרים מדגים מבט-על של עריכה ספרותית.
עריכה ספרותית היא אירוע מתגלגל, ולא מסלול עם נקודת סיום קבועה מראש: עריכה ספרותית היא תהליך דינמי בתנועה, המשתנה ומתגלגל, ובו הפרטים והתובנות מתגלים תוך כדי התקדמות בשלבים שונים בעריכה. אין זה פס ייצור עם נקודת סיום מוגדרת מראש. הפרדה קטגורית בין עריכה ספרותית ללשונית פוגעת באיכות הספר ומונעת ממנו לממש את מלוא הפוטנציאל שלו. עריכה ספרותית חייבת להישאר פתוחה ומגיבה עד לסיום המוחלט של העריכה, תוך הכרה בכך שתובנות חדשות ובעיות שלא נצפו עשויות להתגלות בכל שלב.
ספר גדול על רקע שרידי "בית תסאוס" בפאפוס מדגים אותנטיות הנשמרת בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מה נשאר מספינת תסאוס לאחר עריכה לשונית שאינה עריכה ספרותית: פרדוקס ספינת תסאוס מעורר את השאלה האם יצירה ספרותית, העוברת בתהליך של עריכה לשונית שינויים המנותקים משיקולים ספרותיים, נותרת אותה יצירה? כשמחליפים מילים וסימני פיסוק, משתנים הסגנון, האווירה, הקצב, מאפייני הדמויות והמהות הספרותית. הבעיה נעוצה בפיצול בין עריכה ספרותית ללשונית, ובנטייתם של עורכים וגם של בינה מלאכותית להתעלם משיקולים ספרותיים ולהציג העדפות סגנוניות כתיקונים הכרחיים, בעוד שניסוח וסגנון הוא תחומה של עריכה ספרותית.
איור של צוללן בים וספר שקוע, מדגים את הרעיון של תכונות בעריכה ספרותית שאי אפשר ללמד.
התכונות הייחודיות בעריכה ספרותית טובה, שאי אפשר ללמוד וללמד: בעריכה ספרותית טובה נדרשות תכונות ייחודיות שאי אפשר ללמד ואי אפשר ללמוד. אופן חשיבה מיוחד, אינטואיציה, אינטליגנציה רגשית ותכונות אישיותיות מסוימות, הם הבסיס לעריכה משובחת. איכותה של עריכה ספרותית לא נקבעת על פי הכשרה פורמלית או מעשית, אלא נמדדת על פי תכונות טבעיות, ההופכות את העריכה למקצועית, ואת הספר למעניין, מגובש, זורם ואמין.
פקק טקילת זאפירו אנייחו מעל ערמת ספרים וכיתוב על רקע קרש עץ גולמי מדגימים עריכה ספרותית מקצועית.
קצב, דיוק והיגיון בעריכה ספרותית בהשראת "סמוך על סול": האומנות שמאחורי המניפולציה: מה "סמוך על סול" מלמדת אותנו על עריכה ספרותית? המאמר מציג השוואה בין המזימות המתוחכמות של ג'ימי וקים בסדרה, לעקרונות עריכה ספרותית מקצועית. ג'ימי וקים בונים מזימה מורכבת ומבריקה נגד עורך הדין הווארד המלין, תוך שימוש בעקרונות זהים המופעלים בעריכה ספרותית מקצועית: הבנה פסיכולוגית עמוקה של בני האדם, בניית אמינות והיגיון פנימי, סגירת פערים וסתירות, תזמון וקצב מדויקים וכניסה לפרטים קטנים. בשני התחומים נדרשת עבודה קשה, יצירתיות ותכנון מדוקדק כדי ליצור אשליה משכנעת.
ספרים במדבר בניו מקסיקו על רקע גרפיטי מייצגים את מכלול כישוריה של עורכת ספרותית מקצועית.
עורכת ספרותית אמיתית: חשיבה, אינטואיציה, אינטליגנציה רגשית, אישיות: חשיבה מסתעפת, אינטואיציה, אינטליגנציה רגשית ותכונות אישיותיות מיוחדות הם כישורים הכרחיים בעריכה ספרותית, וביטוי שלהם בתהליך העריכה מעיד על מקצועיות של העורכת הספרותית. הם פנימיים וטבעיים, ואי אפשר ללמוד או ללמד אותם. איכות העבודה ומידת המקצועיות של העורך או העורכת הספרותית לא נבחנת על פי קורס, תואר אקדמי, מסלול הכשרה או מספר הספרים הערוכים, אלא על פי כישורים ייחודיים אלה.
כיתוב על רקע שחור וספרים, ליד ידיים העובדות על כלי חרס, מדגימים את מלאכת הפיסול של עורכת ספרותית.
העורכת הספרותית כמפסלת, על ידי אינטליגנציה רגשית היוצרת אמינות: באמצעות אינטליגנציה רגשית ויצירתיות, העורכת הספרותית נכנסת למורכבות של הדמויות ומפסלת אותן תוך שמירה על עקביות, היגיון ואמינות. אלה כישורים פנימיים טבעיים. בתהליך העריכה הספרותית היא מתמקדת בגרעין העלילה, שומרת על זרימה ועקביות, מתאימה את התוכן, הסגנון, הקצב והאווירה לדמות או לאירוע, ומונעת חורים בעלילה. כך היא בונה אמינות ויוצרת אמון.
עץ אגוז מנצ'ורי עם ענפים מתפצלים, וערמת ספרים מדגימים חשיבה מסתעפת בעריכה ספרותית.
תהליך העריכה הספרותית כולל מחשבות ורעיונות מסתעפים ויצירתיים: חשיבה מסתעפת ויצירתיות, זיהוי קשרים מורכבים ויצירת רעיונות מרובים ומגוונים, הם כישורים קריטיים בעריכה ספרותית. בתהליך העריכה הספרותית העורכת מנהלת את עולם המידע בספר מול עולם הידע שלה. היא מארגנת מידע, פרטים, ידע, תובנות ואסוציאציות, שמהם היא מפיקה רעיונות ומטמיעה אותם. כך היא יוצרת אירועים אמינים המשכנעים את הקוראים.
איור של רומאי עם טלפון מדגים את החשיבות בזיהוי פערים נסתרים בעריכה ספרותית.
עריכה ספרותית מנווטת במרחב מורכב: זיהוי דפוסים, פערים וצרימות: עריכה ספרותית מקצועית מנווטת במרחב ידע רב-ממדי, ובתוכו עליה לזכור פרטים רבים, לזהות קשרים נסתרים, לשמור על עקביות, לזהות חורים בעלילה וסתירות, ולמצוא פתרונות יצירתיים. לשם כך נדרשת חשיבה עמוקה ומסתעפת, אינטואיציה, רגישות, חוש ביקורתי, אינטליגנציה רגשית ויצירתיות. אלה תכונות טבעיות ייחודיות, שאי-אפשר ללמד ואי-אפשר ללמוד.
עורכת ספרותית מובילה את הדמויות עם אינטואיציה, מידתיות וחוש תזמון: עורכת ספרותית בעלת אינטואיציה והבנה פסיכולוגית על נפש האדם, מרגישה כיצד לטפטף את המידע בתהליך הסיפורי וכיצד לגבש את העלילה ואת מצבן של הדמויות. יכולת השליטה באופן, במינון, בתזמון ובקצב, וברגע המדויק הנחתת המכה – היא אומנות התלויה בתכונות פנימיות ייחודיות שאינן ניתנות להעברה. עריכה ספרותית מרכיבה פאזל, שבו כל חלק צריך להגיע בזמן הנכון. האינטואיציה והאינטליגנציה הרגשית, חוש התזמון והקצב, החוש האסתטי למינון ולעוצמה בטוב טעם – הם הידיעה הבלתי מוסברת של האופן שבו התהליך ההדרגתי נבנה.
ברז מים ישן בחצר עם טיפת מים, מעל ספר פתוח מדגים טפטוף מבוקר בעריכה ספרותית.
מינון מדויק בעריכה ספרותית מבוסס על אינטואיציה, חוש אסתטי ואיפוק: עיבוד מידע ובניית דעות הם תהליכים הדרגתיים. עריכה ספרותית מוצלחת מטמיעה את העיבוד ההדרגתי בדרך עבודתה, ופועלת בטפטופים מבוקרים ובצעדים מתוזמנים, תוך שמירה על עקביות בדמויות ואמינות נרטיבית. כך היא מאפשרת לקוראים להגיע למסקנות בקצב הדרגתי וטבעי, ללא מניפולציות או האצות מלאכותיות. השאלה כמה מידע לחשוף, מהו הקצב ומתי לעצור, נקבעת בעריכה ספרותית המבוססת על אינטואיציה, חוש אסתטי, חוש תזמון מוזיקלי, הבנה פסיכולוגית עמוקה של האופי האנושי, בגרות מקצועית והימנעות מסיפוקים מיידיים, לטובת בנייה ארוכת טווח. אלה כישורים טבעיים, שאינם ניתנים להוראה.
לפרוט על נימי הרגש בעריכה ספרותית: רגישות, יצירתיות ודמיון
אלה רק צללים במערה: מיתוסים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית: משל המערה של אפלטון משמש כאן לחשיפת המיתוסים הרווחים בעולם העריכה הספרותית. המיתוס הבסיסי הוא שיש צורך להפריד בין עריכה ספרותית לבין עריכה לשונית, וכי עריכה ספרותית אמורה לטפל במבנה הספר, בעלילה ובדמויות, ועריכה לשונית אמורה לטפל בניסוח ובשפה. מהסתירה הלוגית הזו ניזונים צללים רבים. המאמר חושף את אור השמש, את הסתירות, הכשלים וחוסר ההבנה באשר לתפקידה של עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
עריכה ספרותית ולשונית מסוכנת, אך פתאום בנפרד היא מושלמת?: המאמר חושף את הכשל הלוגי בטיעונו של צל במערת אפלטון, המתנגד לעריכה ספרותית ולשונית משולבת. המניפולציה המתבססת על הכללה שגויה קלאסית - לקיחת מקרים של עורכים חסרי כישורים, המציעים עריכה משולבת כושלת, והסקת מסקנה כוללת שכל שילוב מזיק בגלל השילוב עצמו, ולא עקב היעדר כישורי עריכה ספרותית המהותיים בעריכת ספר פרוזה. בנוסף, הצל מתעלם מכך שהיעדר כישורי עריכה ספרותית פוגע באיכות הספר באותה מידה גם כשהעריכה הספרותית והעריכה הלשונית נעשות על ידי שני עורכים שונים.
העצים והיער הם זירתה של עריכה ספרותית, ללא שום מגבלה קוגניטיבית: המאמר מפריך את טיעון הצל במערת הצללים של אפלטון, הקובע שקיימת "מגבלה קוגניטיבית" המונעת מאותה עורכת לטפל במשולב במבנה הכללי של הספר ("היער") ובפרטי השפה והניסוח ("העצים"). ראשית, הטיעון מבוסס על חלוקה שגויה המנכסת את הטיפול בניסוח לעריכה לשונית במצב של הפרדה, בעוד שעריכה ספרותית איכותית מטפלת הן ב"יער" והן "בעצים" בכל מקרה. שנית, ראיות נוירו-קוגניטיביות מפריכות זאת. המוח מסוגל בהחלט לעבד מידע רב-ממדי במקביל. מה שמוצג כמגבלה ביולוגית הוא מצד אחד ביטוי ל"קולוניאליזם לשוני" – השתלטות של עורכי הלשון על הזירה הספרותית, מבלי שיהיו להם כישורים ספרותיים מקצועיים לטפל בניסוח, ומצד שני ביטוי לחוסר מומחיות והיעדר כישורים מקצועיים של עריכה ספרותית, במקרים שבהם היא משאירה את הניסוח לעריכה לשונית.
צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
ספרים ודפי עריכה לשונית ליד עץ שבונה כרסם את קליפתו, מדגימים את פעולתן של עריכה ספרותית ועריכה לשונית בעריכת ספר פרוזה.
עריכת ספר פרוזה – מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים