לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

מהותה של עריכה ספרותית מקצועית ועקרונותיה – מקבץ מאמרים

בגדים תלויים על חבל כביסה על קיר כחול, וספרים, כמטפורה למהותה של עריכה ספרותית מקצועית.
כביסה צבעונית תלויה על חבל בשפשואן, מרוקו. עריכה ספרותית מתייחסת לכל פריט ביצירה באופן ייחודי, מעניקה לו מקום ומאפשרת לו להתבטא במלוא צבעוניותו וחיותו. בדרך זו נחשף העולם הפנימי של היצירה: אנושי, מגוון, אישי וחי.

כביסה צבעונית תלויה על קיר כחול, כמטפורה למהותה של עריכה ספרותית מקצועית

כביסה צבעונית תלויה על חבל ברחוב בשפשואן (Chefchaouen) במרוקו, על רקע קיר כחול עז. בחרתי בתמונה הזו כמטפורה עשירה המשקפת את מהותה של עריכה ספרותית מקצועית. הפריטים האישיים חשופים ומוצגים באוויר הפתוח. בדומה לכך, עריכה ספרותית מקצועית חושפת בפני הקוראים את עולמה הפנימי של היצירה בדרך אותנטית ובלתי אמצעית.

הכביסה התלויה על החבל מייצגת את החשיפה של הפרטי והאינטימי במרחב הציבורי. הבגדים שנלבשו על הגוף תלויים לעיני כול. יש בכך סוג של פגיעות, כנות וישירות. בסצנה זו מגולמת הדיאלקטיקה העמוקה שבין הפרטי לציבורי, בין האישי למשותף.

עריכה ספרותית טובה מדגישה סממנים אישיים. היא מזמינה את הקוראים לצפות בעולמם הפנימי של האירועים והדמויות, המספרים והמחברים. מאחורי הכביסה שהיא תולה באוויר הפתוח, פריט אחר פריט, יש בני אדם, יש צבעים וסגנונות, ויש הווה – כאן ועכשיו.

זרימה ומנגינה הרמונית

כל פריט ייחודי בצבעו ובצורתו. חולצות וגופיות, מכנסיים וחצאיות, בגדים קטנים וגדולים, בהירים וכהים.
עריכה ספרותית טובה שואפת לשמר את הצבעים, המגוון והייחודיות, ובהם גם סלנג, ביטויים בשפת הדיבור וחיבורים טבעיים בין מילים. כך אנשים מדברים. דמויות שונות, בעלות אופי וטעם שונים, סגנונות שונים. לא תבנית אחידה.
היא מאתרת ומזהה את הייחוד הטמון ביצירה, לוכדת אותו, ומטפלת בו בעין אומנותית, בונה את חלקיה ומחברת ביניהם כך שיתמזגו זה עם זה לכדי יצירה שלמה ואותנטית. זוהי עבודה של טביעת עין והקשבה עמוקה.

בכביסה התלויה בחוץ ומתייבשת באוויר הפתוח, כל פריט מקבל טיפול נפרד. עריכה ספרותית איכותית מתייחסת לכל רכיב בטקסט כפריט ייחודי הראוי לתשומת לב נפרדת. היא חושבת על כל מילה, על כל משפט ומילת חיבור, ותולה אותם בקפידה, ביחד עם שאר הפריטים.

המטרה העיקרית היא יצירת זרימה טובה. עריכה ספרותית טובה עושה זאת דרך הקשבה למנגינה, זיהוי צרימות, החלפת מילים, הוספה, השמטה, שינוי והעברה. מנגינה רכה או סוערת, עולה או יורדת לסירוגין, העיקר שיש זרימה טבעית. היא מזהה מילות קישור אקדמיות היוצרות צרימה, מכירה בערכו של משפט ארוך כשהוא נחוץ, לעומת אורך היוצר סרבול, ומכירה ביופיו של משפט קצר. היא יודעת היכן לקטוע, היכן לחבר ואיך.

לדייק את האותנטיות

הבגדים תלויים באי-סימטריה, מראה רשלני לכאורה, אבל יש בו דיוק משלו, הדיוק של האותנטיות. לדייק את חוסר הדיוק הוא אומנות בפני עצמה.

המרקם המחוספס של הקיר הכחול, עם סדקיו ושכבות הצבע המתקלפות, תורם לתחושת האותנטיות. הוא משדר שלמות ואופי. עריכה ספרותית מקצועית פועלת באופן דומה. היא לא מחפשת שלמות במובן של אחידות חסרת פגמים, אלא שואפת לאותנטיות, לדיוק המשקף חוסר שלמות, שהוא השלם.

עקרון 'התער של אוקהאם' מתקשר לעריכה ספרותית כאומנות של פישוט וזיקוק, במטרה להציג ספר פרוזה אמין ומשכנע. מלאכת הפישוט והזיקוק מדויקת וממוקדת.

לתלות את המילים באוויר הפתוח

הקירות הכחולים המחוספסים מדגישים את צבעוניות הבגדים. הם יוצרים חלל מגן ואינטימי, אף שהוא פתוח, ומספקים לבגדים הצבעוניים מסגרת, רקע והקשר. עריכה ספרותית יוצרת מסגרת שבה נשמעים הקולות השונים של היצירה במלוא עוצמתם. זהו רקע יציב שעליו נשענת היצירה. הקירות מגדירים את המרחב. הם יוצרים גבול שבתוכו מתקיימת חירות. זוהי מהותה של עריכה ספרותית. קביעת מסגרת וגבולות שבתוכם היצירה נעה.

הכחול העמוק העז יוצר רקע אחיד ויציב המאפשר לצבעוניות הבגדים לבלוט ולהתבטא במלואה. בדומה לכך, עריכה ספרותית מקצועית מספקת לסיפור, לדמויות ולרעיונות מסגרת יציבה ומאוזנת, שבתוכה יכולות האיכויות של היצירה לבלוט ולפרוח. הכחול, בתכונותיו המרגיעות, משקף את תפקידה של העריכה הספרותית כיסוד המאפשר לטקסט לצאת אל האור בעוצמתו המלאה מבלי להכריע אותו בנוכחותו. זוהי אומנות הענווה היוצרת. הרקע מבליט את היצירה מבלי להשתלט עליה.

עריכה ספרותית מקצועית תולה את המילים, המשפטים והסימנים באוויר הפתוח, חושפת את יופייה הטבעי והאותנטי, מאפשרת לה לנשום, לנוע ולרקוד ברוח. היא מוציאה את הסיפור, הדמויות, הרגשות והרעיונות החבויים אל האוויר הפתוח, אל האור, ומאפשרת להם להתקיים במלוא צבעוניותם, ייחודיותם וחיותם.

ספר עם הכותרת "עריכה ספרותית" בתוך גזע עץ עבה עם שקעים, מדגים עומק בעריכה ספרותית טובה.
מהי עריכה ספרותית טובה? בעריכה ספרותית טובה לא ממהרים לתקן כל דבר בכל מחיר רק מעצם העובדה שמדובר בעריכה. לא ממהרים להגביה את המשלב הלשוני ולחפש מילים נרדפות גבוהות רק כי זה גבוה יותר. פעמים רבות יש יופי רב בפשטות, והחלפת מילים מקלקלת. בעריכה ספרותית טובה הטקסט שקוף, קולח וזורם, המנגינה שוטפת ורציפה.
רקע אבסטרקט בקיר מתקלף בצהוב וסגול ברקע, כד סגול מעוצב ושני ספרים, מדגימים חשיפת רבדים בשפה העברית על ידי עריכה ספרותית
אנא עארף? עריכה ספרותית חושפת רבדים בשפה, לא מקטלגת אותה: בעריכה ספרותית משתמשים לעיתים בסלנג ובביטויים בשפת הדיבור כדי להדגיש ציניות, זלזול, אדישות, ריחוק, כעס, חוסר סבלנות, סערת רגשות, נחרצות וכדומה. מחיקה של מילים אלה על ידי עריכה לשונית מוחקת את המשמעויות האלה.
עריכה ספרותית איכותית פועלת על פי עקרון התער של אוקהאם: עקרון "התער של אוקהאם" טוען כי ההסבר הפשוט ביותר הוא בדרך כלל ההסבר הסביר ביותר. אחד התפקידים של עריכה ספרותית הוא להחיל עיקרון זה בזיהוי חורים בעלילה. עבור עורכים ספרותיים מקצועיים, סיפורים מסובכים מדי עם הסברים רבים מדי הם דגל אדום המסמן חוסר אמינות. עקרון התער מתקשר לעריכה ספרותית כאומנות של פישוט וזיקוק, במטרה להציג ספר פרוזה אמין ומשכנע.
פרחים מלאכותיים באגרטל וספרים על רקע בסגנון וינטג', מדגימים את הדיון בשאלה אם בינה מלאכותית יכולה לעשות עריכה ספרותית.
תגידו, בינה מלאכותית יכולה לעשות עריכה ספרותית?: לבינה מלאכותית אין אינטליגנציה רגשית, אין בה רגישות, אין לה יכולת להבין כוונות, משמעויות, דקויות, היא לא יודעת להאזין למנגינה העולה מהטקסט, לזרימה, לרצף. היא מלאכותית ולא טבעית, ולעולם היא לא תגיע לאיכויות האנושיות בעריכה ספרותית.
זרימה ארוכה של מפל מים לאורך יער של עצי ארזית זהובים, המגיעה לספר גדול פתוח, מדגימה זרימה עדינה ויפה, חתירה למטרה – אחד העקרונות בעריכה ספרותית מקצועית.
העיקר שתהיה זרימה: עקרונות בעריכה ספרותית מקצועית: המטרה העיקרית שלי בעריכה ספרותית היא ליצור עניין, רצף וזרימה טובה. אני מקשיבה למנגינה, מזהה צרימות, מחליפה מילים, מוסיפה, משמיטה, משנה ומעבירה. מנגינה שקטה או חזקה, עדינה או סוערת, עולה או יורדת לסירוגין, העיקר שיש זרימה טבעית.
מרקם אבסטרקט אקרילי עם דוגמת שיש במגוון צבעים ברקע, ואגרטל סיני וספרים, מדגימים יופי, הרמוניה וריגוש בעריכה ספרותית בדרך שלי.
היופי נמצא בפרטים הקטנים: עריכה ספרותית בדרך שלי: העריכה הספרותית שלי היא עריכה מעורבת. אני מעורבת בפרטים הגדולים והקטנים. דרך הערות והצעות בתהליך של פינג פונג מול מחברי הספר, לעולם לא אוכל להגיע לדקויות וליופי הספרותי שאני חותרת אליו.
מאתנה להאק: בין עריכה ספרותית מעמיקה לפתרונות קסם מודרניים: האם התרבות העכשווית, המקדשת פתרונות מהירים ויעילות מיידית, מובילה לשקיעת העריכה הספרותית המעמיקה והיסודית? מאמר זה מציע כי נחיתת האל מהמכונה על הבמה היא מקור היסטורי ל"האק" המודרני – פתרון מהיר וחיצוני לבעיות מורכבות, ודן במשמעותם של קיצורי דרך בעריכה הספרותית המודרנית.
כביסה וספר תלויים על חבל כביסה על קיר בית ישן צהוב עם חלון מעץ באי בוראנו, מדגימים עריכה ספרותית המתארת צבעים, אווירה ומאפיינים, ואת הקשר לנגישות.
על הקשר בין עריכה ספרותית ונגישות: בספרי פרוזה כולנו קוראים עם מוגבלות בשמיעה ובראייה. אין קול ואין תמונות. עריכה ספרותית מקצועית מעבירה את הקוראים למימד אחר. האורות כבים, ואנחנו נשאבים לתוך הספר, שומעים קולות ורואים תמונות. זוהי פעולה של הנגשה ותיווך. עריכה לשונית החורגת מתפקידה פוגעת בנגישות.
צילום של אישה מבוגרת מוייטנאם עם כובע קש ולצידה ערמת ספרים, מנפץ מיתוסים על יפה ומכוער בעריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרי פרוזה.
מיתוסים על יפה ומכוער בעריכה ספרותית של ספרי פרוזה: רבים שבויים בתפיסה שלפיה עריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרים אמורה להגביה את השפה ולהחליף מילים פשוטות במילים גבוהות. במאמרים על תפקידה של עריכה לשונית ועריכה ספרותית, החיפוש אחר יפה על פי הגדרתו הקלסית הוא לא המטרה. השיקולים ענייניים ומנומקים.
ספר על רקע עץ ערבה המפוצל לשני חלקים, מסמל שילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
על גזעי עצים, קירות מתקלפים ועריכה ספרותית: אחת התכונות החשובות בעריכה ספרותית היא היכולת לאתר ולזהות את הייחוד הטמון ביצירה, ללכוד אותו, לטפל בה בעין אומנותית, לדעת איך לבנות את החלקים ולחבר ביניהם כך שיתמזגו זה עם זה לכדי יצירה שלמה ואותנטית.
קיר עץ צבוע באופן לא אחיד וכד יווני מצויר עומד על ספר, מדגימים יצירתיות ושיקולים בעריכה ספרותית ועריכת תוכן של ספרות.
האם כל עריכת תוכן של ספרות יכולה להיקרא עריכה ספרותית? אם יודעים שהספר נמסר לעריכת תוכן על ידי עריכה לשונית שלא עוסקת בעריכה ספרותית, אי אפשר לכנות זאת "עריכה לשונית וספרותית". כשנתקלים בעריכה לא טובה בספר פרוזה חשוב לדייק: היא לא טובה, כי בפועל אין כאן באמת עריכה ספרותית.
גזע עץ המתפצל לשני ענפים, ביניהם חמישה ספרים צבעוניים, מדגים עריכה לשונית ועריכה ספרותית איכותיות המפעילות שיקולים מקצועיים.
עריכת ספר בעריכה ספרותית ועריכה לשונית - האם די בכך? עריכה לשונית ועריכה המוגדרת כעריכה ספרותית - בין שהיא נעשית על ידי שני עורכים ובין שהיא נעשית על ידי עורך אחד בתהליך אחד - עדיין לא מעידה על איכות העריכה. מה שקובע הוא טיב הכישורים: התייחסות מקצועית למגוון היבטים ספרותיים כולל שיקולי ניסוח, ועריכה לשונית מתונה שאינה משנה את צביונו של הספר.
כביסה צבעונית וספרים תלויים על חבלים בין שני בניינים מקבילים, מדגימים עריכה ספרותית התולה את הכביסה בחוץ ומציגה את העולם הפנימי מאחורי הספר.
עריכה ספרותית תולה את הכביסה בחוץ ומציגה את העולם הפנימי של הספר: לעומת עריכה לשונית המעלימה מילים בעלות סממנים אישיים כשהיא חורגת מתפקידה בעריכת ספרים עם מאפיינים ספרותיים, עריכה ספרותית ולשונית מקצועית מדגישה אותם. מאחורי הכביסה שהיא תולה באוויר הפתוח יש בני אדם, יש צבעים וסגנונות, ויש הווה - כאן ועכשיו.
צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים