לפונים וללקוחות מובטחת
שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

עריכה ספרותית

ספר פתוח על סלעים לבנים בחוף מול הים הכחול.מדגים עומק, צלילות וזרימה הרמונית בעריכה ספרותית.
עומק, צלילות, זרימה הרמונית. עריכה ספרותית.

עריכה ספרותית היא עריכת תוכן של ספר ספרות, המתמקדת במגוון נושאים ספרותיים: טיפול במבנה היצירה, בלכידות, ברצף, בזרימה ובמנגינה העולה ממנה; העשרת תיאורים; דיוק ואמינות; התאמת הסגנון והמשלב הלשוני לסוג הספר, להתרחשות, למאפייני הדמויות, למצבן הרגשי ועוד. בסוגה זו של ספרים נכללים רומן, קובץ סיפורים, ספר זיכרונות, סיפורי חיים, אוטוביוגרפיה, ספר מתח ופעולה, ספר פנטזיה ומדע בדיוני, סיפור קצר, חלקים ספרותיים בספרי עיון, הדרכה וייעוץ וכדומה. גם בספרי ילדים נדרשת עריכה ספרותית.

עריכה ספרותית ולשונית היא עריכה שבה העריכה הלשונית, הכוללת פעולות מובחנות כשמדובר בתכנים ספרותיים, משולבת בתהליך העריכה הספרותית. לשם כך נדרשת התמחות בעריכת תוכן ספרותית ובעריכה לשונית. בתהליך משולב זה הספר נערך על ידי אותו עורך ולא עובר לכמה עורכים בעלי סגנון עריכה שונה, גישה שונה ושיקולים שונים. בעריכה ספרותית ולשונית, הפעולות הקשורות לעריכה הלשונית כפופות לשיקולים הספרותיים ולא מנותקות מהם. זהו ריקוד הדדי שבו פעולות לשוניות משלימות את הפעולות הספרותיות ולהפך. הניסוח נקבע מכיוונה של העריכה הספרותית, ומתבסס על שיקולי סגנון, אמינות, טבעיות, כיוון העלילה, מאפייני דמויות, זרימה, אווירה, מנגינה וקצב. תהליך זה עדין ומדויק, שבו כל בחירה במילה, במיקום שלה במשפט, ואפילו הוספה של ו' חיבור או מילת יחס – משפיעים על המנגינה, האמינות והכוונה. תיקוני לשון, הגבהת שפה בכל מצב, בניית משפטים המבוססים על תבניות קבועות והוספת סימני פיסוק ללא רגישות ספרותית, פוגעים באיכות הספר. ספר פרוזה המנוסח על פי שיקולים של ספר עיון, הוא ספר שמשדר ריחוק וניכור.  עריכה ספרותית ולשונית הדוגלת בחירות אומנותית ואינה כבולה למוסכמות, פועלת במשולב ליצירת ספר אמין וטבעי. במצב זה הסיכוי שהספר יהיה מעניין וסוחף, גבוה יותר.

פעולות בעריכה ספרותית

  • טיפול במבנה, בקוהרנטיות, ברצף, בזרימה ובתנועה של הספר
  • טיפול בניסוח בהתאם לרוח הספר – מילים, פעלים, זמנים, בניינים, מילות קישור, סדר מילים במשפט, סדר משפטים, אופן חיבור ביניהם, משלבים לשוניים – בהתאם לְמשמעות, כוונה, סגנון, קצב, תנועה, הלך רוח ואווירה
  • דיוק ואמינות – התאמת הסגנון, האמירות והמשלב הלשוני לסוג הספר, לתקופה, להתרחשות, למאפייני הדמויות, למצב הרגשי, לתפקידן, ועוד; העלאה/הורדה של המשלב הלשוני לפי הצורך; שמירה על עקביות בסגנונות שנבחרו
  • שחרור מבוקר של מידע
  • טיפול בסתירות, פערים, חוסר היגיון; הצלבת מידע; חידוד רעיונות
  • טיפול בחזרות של מידע; טיפול בחזרות של מילים היוצרות צרימה במנגינה; טיפול בחלקים שאינם משרתים את היצירה
  • עיבוד ספרותי – מעבר משפת המספר לשפתה של הדמות ולהפך, במידת הצורך
  • מיקום מתאים של אמירה, משפט, פסקה, התרחשות
  • גיוון, שימוש במילים נרדפות
  • בחירה בסימני פיסוק בהתאם לרוח היצירה
  • חלוקת פסקאות
ספר על מרקם של קופסת סיגרים מעץ ארז על רקע גרפיטי בצורות מופשטות, מדגימים יצירת תנועה טבעית בעריכה ספרותית.
יצירת תנועה טבעית היא עיקרון בסיסי בעריכה ספרותית.

כישורים חשובים בעריכה ספרותית

עריכה ספרותית טובה בספר תלויה בתכונות מיוחדות: כישורי כתיבה וניסוח; כתיבה בשלה ובוגרת; יכולת שימוש טובה במשלבים שונים ובמעברים ביניהם; הכרת מילות סלנג ושימוש נכון בהן, ביטויים ומילים בשפת הדיבור ושימושים שונים בשפה; רגישות לתנועה, לזרימה ולמנגינה העולה מהטקסט; רגישות לדקויות העולות ממילים; דמיון ויצירתיות; כישורים דרמטיים; להט ותשוקה; יכולת להוסיף צבע, קול ורגש; תושייה בפתרון בעיות ויציאה מהקופסה; כושר ניתוח; חשיבה ביקורתית; אומץ ותעוזה; כנות ופשטות; קליטה מהירה; סבלנות; התמדה; דיוק; סדר וארגון.

כישורי כתיבה גבוהים בעריכה הספרותית הם תנאי מהותי בעריכת ספר טוב. אין סוג אחד של ניסוח, אין סוג אחד של תחביר ומבנה משפט, אין מילות קישור קבועות, אין סימני פיסוק קבועים לשילוב בטקסט. כדי לנתב את היצירה הספרותית לכיוון הרצוי – סגנון, הדגשים, כוונה, משמעות, רצף וזרימה – חשוב שהעורכים הספרותיים ישלטו בשפה העברית. העיקרון המנחה – ניסוח יוצר סגנון: בחירה של מילים, פעלים, זמנים, בניינים, מילות קישור, קביעה של סדר מילים, אורך משפטים, סדר משפטים, אופן חיבור בין מילים ומשפטים, מִשלבים לשוניים, סימני פיסוק, חלוקת פסקאות – כל אלה יוצרים סגנון, קצב, תנועה, אווירה ומנגינה. חשוב להכיר לעומק מגוון שימושים רווחים בשפה, ודקויות ומשמעויות של מילים וביטויים. רק בשליטה טובה בשפה אפשר לנווט את הטקסט לכיוון הרצוי.

חלק בלתי נפרד מכישורי כתיבה ועריכה ספרותית הוא יצירתיות, דמיון ומעוף; זיהוי צרימות במנגינה ובמבנה ויכולת לתקן אותן; יצירת תנועה רציפה, זרימה הרמונית בין המילים, המשפטים, הפסקאות והפרקים; יצירת עניין; חידוד רעיונות והענקת עומק לספר.

שתילים צומחים מספר פתוח על רקע גזע עץ, מדגימים מגוון פעולות בעריכה ספרותית המצמיחות את היצירה.
עריכה ספרותית: מגוון פעולות המצמיחות את היצירה.

דיוק ואותנטיות נבנים בסגנון כתיבה בעריכה ספרותית

דיוק ואמינות הם נושאים קריטיים בקביעת איכותו של הספר. השפה היא האמצעי העיקרי לתיאור הלך רוח, אווירה, רגש, יחסי קרבה וריחוק. במצב של פיצול תפקידים בין העורכים, או במצב שבו נעשית עריכה לשונית בלבד בספר פרוזה, או שהעריכה נעשית מבלי שיופעלו בספר שיקולים ספרותיים מקצועיים, תיקוני שפה וניסוח יוצרים ריחוק ופוגעים במנגינה, בדיוק ובאמינות.

עריכה ספרותית טובה חודרת לעומקם של דברים. בעריכה ספרותית מתאימים את הסגנון, האמירות והמשלב הלשוני לסוג הספר, לתקופה, להתרחשות, למאפייני הדמויות, למצבן הרגשי, לתפקידן, ועוד; מעלים ומורידים את המשלב הלשוני לפי הצורך ושומרים על עקביות בסגנונות שנבחרו; בודקים את ההיגיון מאחורי הפרטים והצגתם (גם בספרי פטנזיה ומדע בדיוני נדרש דיוק והיגיון בפרטים מסוימים); מתקנים סתירות ופערים, מצליבים מידע ומוסיפים הבהרות. האותנטיות נמדדת גם בתהליך טבעי והגיוני של שחרור המידע, באופן הצגת יחסי קרבה בין בני אדם לעומת יחסי ריחוק.

עריכה ספרותית טובה חוקרת את היצירה לפרטי פרטים ונכנסת לדקויות. עריכה ספרותית ולשונית המטפלת בטקסט באופן עצמאי, יסודי ומקיף – ולא בשיטה של הערות שאחריהן הטקסט עובר לעריכה לשונית בנפרד – היא העריכה המומלצת.

פלמינגו אמריקני ופלמינגו גדול עומדים באגם ליד דשא עם ספרים, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית שבה פעולות לשוניות משלימות את הפעולות הספרותיות ולהפך.
עריכה ספרותית ולשונית. ריקוד הדדי שבו פעולות לשוניות משלימות את הפעולות הספרותיות ולהפך.

עריכה ספרותית ועריכה לשונית משלימות זו את זו

בעריכה ספרותית ולשונית תהליך הניסוח הספרותי משלב כתיבה על פי כללי הכתיב המלא, ללא שגיאות, ללא טעויות לשון – אלא אם כן הן מכוונות, כתיבה תקנית של סימני הפיסוק שנבחרו, שילוב של ניקוד עזר ותעתיק, ושמירה על עקביות. אחת המטפורות שאני נעזרת בהן כדי להדגים את מהותה של עריכה ספרותית ואת ההבדל בינה לבין עריכה לשונית היא מטפורת שטיפת הכלים. העריכה הספרותית היא השפית הראשית. היא אחראית על כל מה שקשור לתכנים. העריכה הלשונית היא שוטפת הכלים – תיקונים הכרחיים ונדרשים בלבד ולא תיקוני סגנון המשנים את צביונו של הטקסט. 

מטפורה נוספת שאני משתמשת בה היא ייבוש כביסה באוויר הפתוח. מהאופן שבו עריכה ספרותית תולה כביסה בחוץ, פריט אחר פריט, ומאפשרת לו לספוג צבעים, סגנונות, רגשות, אווירה, כוונה ותנועה, היא מנגישה לקוראים את הטקסט ומציגה להם באופן אותנטי את העולם שמאחורי המילים. 

מטפורה אחרת המופיעה במאמרים שלי היא ספר פרוזה שהולך לים עם חליפה. תחשבו על זה. כשאנחנו הולכים לחוף הים בקיץ נרצה ללבוש בגדים קלים ונוחים, בוודאי לא נלבש חליפה מבד נוקשה. נרצה לנשום עמוק את האוויר, להקשיב לגלים, להרגיש אותם. גם ספר פרוזה זקוק למרחב ולחופש הזה, ועריכה לשונית הפועלת על פי שיקולים נוקשים של אחידות בזמנים ושימוש בשפה גבוהה בכל מצב, חונקת את הספר ויוצרת ניכור וריחוק.

לבחירה בסימני פיסוק ובמיקומם יש משמעות ספרותית עצומה. הוספה מיותרת של פסיק יכולה לפגוע בהלך הרוח ובאווירה שנבנו במקור או בעריכה ספרותית, ובכך גם באמינות. בחירה בסימני פיסוק שאינם מתאימים לרוח היצירה, כגון ריבוי של קווים מפרידים, נקודתיים או נקודה ופסיק, או מיקום לא מתאים שלהם, משבשים את המשמעות והכוונה ופוגעים בזרימה. גם שימוש מרובה ולא מתאים של סימני קריאה או שלוש נקודות להעצמת הדרמה או להעברת מסר של אווירה, אינם מתאימים לתכנים ספרותיים של פרוזה למבוגרים, אלא לספרי ילדים, ובכל מקרה, עליהם להתווסף על ידי עריכה ספרותית, או עריכה ספרותית ולשונית. 

אחד העקרונות שאני מציגה בעריכת ספר פרוזה הוא גישה לא פטרונית, המכבדת את הקוראים ומשאירה להם חופש לפרש את היצירה בלי ללעוס אותה עבורם. הוספת מידע וסימנים מיותרים מעידה על גישה פטרונית ומחנכת. גישה נכונה בעריכה ספרותית ולשונית היא התייחסות לסימני הפיסוק כאמצעי הבעה אומנותי סגנוני. רק טיפול יסודי ופרטני ביצירה והתעכבות על כל מילה ואף על אות יחס ופסיק, שנעשים על בסיס שיקולים ספרותיים מקצועיים, יכול להוציא את המיטב ממנה.

תרנגולות וקיר צבעוני עם כביסה בגואטפה קולומביה, ליד ערמת ספרים, מדגימים עריכה ספרותית טובה הלוכדת רגעים אותנטיים ומעצימה אותם.
עריכה ספרותית טובה לוכדת רגעים אותנטיים ומעצימה אותם.

עריכה ספרותית טובה שומרת על קול המחבר

חשוב לשמור על קולם של המחבר או המחברת ולערוך בירורים מולם בתום שלב העריכה הבסיסי, במקרים שבהם מתעוררות שאלות הדדיות על הטקסט. בעריכה ספרותית ולשונית משולבת, הבירור כולל גם דיון בסוגיות לשוניות המתעוררות. בשלב הבא הטקסט עובר סבב עריכה נוסף, שבו אני מיישמת את התובנות הספרותיות, ההערות של המחברים והשינויים המוסכמים שעלו מולם, וכן את ההתאמות הלשוניות העולות משינויים אלה. זוהי הזדמנות לקריאה נוספת ומבט נוסף של הספר, שבו נערכת הגהה ספרותית ולשונית ועריכת ליטוש המחדדים ומשפרים את הספר. 

תחומי ההתמחות שלי בעריכת ספרות מקור

  • עריכה ספרותית ולשונית של ספר זיכרונות, ספר מתח ופעולה, רומן, סיפורי חיים, ספרות רומנטית, סיפור קצר, קובץ סיפורים, ספר פנטזיה ומדע בדיוני
  • הגהה לשונית, הגהת תוכן ועריכת ליטוש
  • הגהה אחרי עימוד גרפי
  • עבודה על פי עקרונות המותאמים לעימוד ספרים בתוכנת אינדיזיין

היתרונות שלי כעורכת ספרותית ולשונית

  • בעלת ניסיון רב בעריכה ספרותית ולשונית
  • בעלת כושר ביטוי גבוה בכתב, יצירתיות, דמיון וכושר ניתוח
  •  שומרת על רוח היצירה; על קול הכותב / הכותבת; עורכת בירורים עם הכותב / הכותבת
  • מציגה באתר המלצות ותגובות על עבודתי וכתיבתי
  • מציגה באתר מאמרים בעריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרי פרוזה
  • מדגימה עריכה ספרותית ולשונית, שיקולים, נימוקים והכרעות ספרותיות ולשוניות
  • סופרת ויוצרת, מציגה דוגמאות מסיפורים לאחר עריכה ספרותית ולשונית
תמונת פרופיל של עינת קדם, עורכת ספרותית ולשונית
עינת קדם, עורכת ספרותית ולשונית

אני מזמינה אתכם לפנות אליי

לפונים וללקוחות מובטחת שמירה על סודיות וזכויות יוצרים

ערמת ספרים על רקע ציור של שני עגורים מייצג שילוב נכון בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית בספרים בעברית.
מגוון ספרים עם תכנים ספרותיים בעריכה ספרותית ולשונית.

עריכה ספרותית ולשונית של ספר מתח ופעולה, רומן, קובץ סיפורים, ספר זיכרונות, סיפורי חיים, אוטוביוגרפיה, ספר פנטזיה ומדע בדיוני, סיפור קצר, חלקים ספרותיים בספרי עיון, הדרכה וייעוץ ועוד.

צילום של עץ גבוה בפארק בצפון ישראל המתפצל לשני ענפים עבים בימין ושמאל, בין הענפים ספרים, מדגים את שתי הזרועות בעריכת ספר עם תכנים ספרותיים - עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית של ספרים
מאמרים נוספים על עריכה ספרותית ולשונית של ספרי פרוזה
ספרים צבעוניים על דשא עם שורשים חשופים באדמה, ומעליהם שמיים עם עננים, מדגימים עריכת ספרים יסודית החודרת לשורשים.
עריכת ספרים - מאמרים על עריכה לשונית ועריכה ספרותית
ספרים ודפי עריכה לשונית ליד עץ שבונה כרסם את קליפתו, מדגימים את פעולתן של עריכה ספרותית ועריכה לשונית בעריכת ספר פרוזה.
עריכת ספר פרוזה – מאמרים על עריכה ספרותית ועריכה לשונית
גדמי עצים בפארק המשמשים כספסלים ומעליהם אגרטלים ופרחים וביניהם ספרים, מדגימים מגוון שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ועריכה לשונית.
הדגמות של שיקולים והכרעות בעריכה ספרותית ולשונית
כביסה צבעונית בבית קרקע וספרים בגיגית על אדן חלון פתוח מעל צמחייה, מדגימים עריכה ספרותית ולשונית הלוכדת רגעים ומציגה אותם באותנטיות.
דוגמאות של סיפורים ערוכים בעריכה ספרותית ולשונית
שני פילים עומדים זה מול זה, ומעל החדק והגוף מונח ספר פתוח, מדגימים את יציבותה של יצירה משילוב בין עריכה ספרותית ועריכה לשונית.
המלצות ותגובות על עריכה ספרותית ולשונית וכתיבה
כיסא נדנדה מנצרים בשדה ודפי עריכה לשונית עפים ברוח, מדגימים עריכה לשונית חיה, טבעית וגמישה.
עריכה לשונית – מאמרים על עריכה לשונית של טקסטים